مراحل سوار شدن به هواپیما

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی

سردرگمی در فرودگاه برای مسافرانی که برای اولین مرتبه می‌خواهند سفر هوایی را تجربه کنند، یکی از ناخوشایندترین اتفاقات است. به ویژه فرودگاه‌های بزرگ که دارای چندین ترمینال مختص پروازهای ورودی و خروجی هستند، بیشترین مشکلات را برای افراد تازه کار به وجود می‌آورند. این مسئله برای پروازهای رفت و برگشت مهم‌تر می‌شود.

گرچه مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه‌ها یکسان است اما با این وجود ممکن است اختلافات جزئی در آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال در مسیرهای رفت و برگشت مانند پرواز تهران مشهد که مبدا و مقصد هر دو در شهرهایی با فرودگاه‌های بزرگ است، علاوه بر فرودگاه مهرآباد باید با فرودگاه مشهد و مکان‌های ویژه آن برای بازدید و صدور کارت پرواز مشهد تهران آشنایی داشته باشید.

به همین منظور اطلاع از مراحل سوار شدن به هواپیما از نکات ضروری سفرهای هوایی است که از لحظه ورود به فرودگاه شروع شده و شامل تحویل بار، ارائه مدارک شناسایی و بلیط، گرفتن کارت پرواز، تعیین صندلی و مواردی دیگر می‌باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

مراحل سوار شدن به هواپیما در سفر داخلی و خارجی

چنانچه تا به امروز تجربه سفر با هواپیما را نداشته‌اید، به طور قطع بعد از خرید بلیط هواپیما سوالات مختلفی همچون چه ساعتی فرودگاه باشم؟ کجا چمدان و وسایل خود را تحویل بدهم؟ چطور کارت پرواز بگیرم؟ و سوالاتی از این دست ذهن شما را مشغول کرده است. هدف از این مطلب پاسخ به سوالات شما در رابطه با انجام کارهای مهم قبل از سوار شدن به هواپیما است. همچنین اگر از بلیط لحظه آخری برای سفر خود استفاده کرده باشید، این سردرگمی دو چندان می‌شود. بنابراین در ادامه با یکدیگر مراحل قبل از سوار شدن به هواپیما را گام به گام بررسی می‌کنیم.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

به منظور گذراندن مراحل سوار شدن به هواپیما در پرواز خارجی و داخلی، بهترین زمان حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی 1 ساعت و نیم الی 2 ساعت و در پروازهای خارجی 3 ساعت می‌باشد. حضور در فرودگاه از چندین ساعت قبل پرواز به شما کمک می‌کند چنانچه تاخیر یا تغییری در انجام پرواز پیش بیاید، در سریع‌ترین زمان ممکن با خبر شده و از پرواز جا نمانید.

زمانی که به فرودگاه می‌رسید، چندین ورودی را مقابل خود مشاهده می‌کنید که با ورود از هر کدام در نهایت به یک سالن بزرگ یعنی فضای اصلی فرودگاه می‌رسید که مسافرین در کنار همسفران خود با چمدان‌ها در صف هستند. زمانی که وارد فرودگاه شدید باید چمدان و وسایل خود را در دستگاه چک امنیتی یا همان نوار نقاله قرار داده و از گیت بازرسی عبور کنید.

مراحل سوار شدن به هواپیما

چک-این (Check-in) و گرفتن کارت پرواز

بعد از عبور از گیت بازرسی باید کارت پرواز خود را تهیه کنید. برای دریافت آن به قسمت چک-این و گیت‌های مربوط به هر ایرلاین رفته که می‌توانید با استفاده از تابلو اعلانات شماره گیت شرکت هواپیمایی خود را پیدا کنید. معمولا بعد از ایستادن در صفی طولانی و پس از ارائه مدارک شناسایی معتبر مثل پاسپورت، کارت ملی و بلیط هواپیما به متصدی گیت، نام شما جهت ورود به هواپیما ثبت شده و می‌توانید کارت پرواز خود را بعد از صدور تحویل بگیرید. همچنین بعضی از ایرلاین‌ها امکان Check-in را به صورت آنلاین برای مسافرین خود فراهم کرده‌اند. بدین منظور شما باید از قبل در سایت ایرلاین مربوطه مدارک خود را ثبت کنید و با مراجعه به دستگاه‌های مخصوصی که در فرودگاه قرار داده شده، کارت پرواز خود را دریافت کنید.

تحویل بار در فرودگاه

اگر برای سفر هوایی خود، بار و چمدانی به همراه ندارید می‌توانید با کیف دستی از گیت پرواز عبور کنید. اما در صورت داشتن وسایل و چمدان بعد از تحویل به قسمت بار، وزن کشی می‌شوند تا در صورت اضافه بار مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنید. بعد از بررسی کارت پرواز، برچسبی بر روی وسایل شما چسبانده می‌شود و شامل اطلاعات شخصی هر مسافر است که به منظور نگهداری از بارهایتان در طول پرواز صادر شده که باید از آن تا انتهای سفر نگهداری کنید.

انجام چک پاسپورت و پیدا کردن گیت پرواز

در پروازهای خارجی بعد از اتمام کارهای مربوط به تحویل بار و دریافت کارت پرواز در صورتی که عوارض خروج را پرداخت نکرده‌اید باید با مراجعه به باجه بانک در سالن عوارض، مبلغ مشخص شده را پرداخت کرده و قبض خروج از کشور را تهیه نمایید.

هم اکنون زمان پیدا کردن گیت پرواز است که با شماره درج شده بر روی کارت پرواز و استفاده از تابلوهای راهنما در فرودگاه یا پرسش از کارمندان داخل فرودگاه می‌توانید ترمینال مرتبط با پرواز خود را پیدا کنید.

مراحل سوار شدن به هواپیما

ورود به سالن انتظار برای سوار شدن به هواپیما

بعد از انجام تمام مراحل فوق باید در سالن انتظار، منتظر زمان سوار شدن به هواپیما باشید. در این سالن‌ها، کافی شاپ‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در آنجا زمانی را برای استراحت خود اختصاص دهید. به طور معمول نیم ساعت الی 45 دقیقه پیش از پرواز مسئولین فرودگاه از طریق بلندگو و اعلام شماره پرواز مسافران را دعوت به سوار شدن به هواپیما می‌کنند. در این زمان شما با در دست داشت کارت پرواز و بازرسی توسط متصدی از گیت مختص ایرلاین خود عبور می‌کنید. سپس وارد تونل متصل به هواپیما می‌شوید که مهمانداران شما را به صندلی خودتان هدایت می‌کنند و تمام مراحل ایمنی در طول پرواز را برای شما توضیح می‌دهند.

دقت داشته باشید که در پروازهای داخلی کافی است کارت پرواز خود را به مسئولین مربوطه تحویل دهید اما در پروازهای خارجی تحویل کارت پرواز همراه با گذرنامه الزامی است. همچنین هر مسافر می‌تواند یک کیف دستی با وزن معمولی (تقریبا 4 کیلوگرم) همراه خود به داخل هواپیما ببرد و از بردن برخی وسایل مانند فندک، گاز اشک آور، چاقو و مواد اسید جدا خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده به ارائه نکاتی در رابطه با سفر هوایی و مراحل مهم پیش از سوار شدن به هواپیما بپردازیم. بعد از خرید بلیط هواپیما ابتدا مشخصات مسافر و سپس زمان پرواز را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. سعی کنید یک الی دو ساعت قبل از پرواز در محل حضور داشته باشید و وسایل کمتری همراه خود داشته باشید تا برای بار اضافه جریمه‌ای پرداخت نکنید.