جزئیات واردات خودرو

جزئیات واردات خودرو از زبان وزیر صمت

پس از دردسرهای فراوان و نامه نگاری‌های بی شمار، ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد. جزئیات واردات خودرو را از زبان وزیر صمت بخوانید.

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودرو آزاد شد و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است که این طرح از هفته آینده نهایی شود. به بیان سید رضا فاطمی امین، هیچ محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده می‌شود.

جزئیات واردات خودرو

وزیر صمت در ادامه توضیح داد هماهنگی‌های لازم انجام شده تا واردات خودرو در اسرع وقت انجام شود، اما دولت واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد. آقای فاطمی امین طی مصاحبه‌ای که با بخش خبری ساعت 21 سیما داشت به گفتگو درباره این طرح پرداخت.

جزئیات واردات خودرو

به گفته وی از سال 1397 به علت به هم ریختگی تراز ارز کشوری، واردات خودرو ممنوع شد و حالا مصوبه واردات خودرو تا اردیبهشت 1401 مهلت تمدید دارد. هم‌اکنون این مصوبه در حال سپری کردن آخرین روزهای خود است و موضوع از سرگیری واردات خودرو مطرح شده و کلیات آن نیز به تصویب رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود، هم‌اکنون چند رویداد با هم در حال رخ دادن است. از طرفی مهلت مصوبه ممنوعیت واردات خودرو به پایان رسیده و دیگر نمی‌توان به هیچ بهانه‌ای به آن ادامه داد و از سوی دیگر تراز ارزی کشور در شرایط خوبی قرار دارد و فشاری بر منابع ارزی کشور وارد نیست.

واردات خودرو به نفع عموم مردم

به اعتقاد فاطمی امین در مصوبه پیش روی نمایندگان مجلس، چند نکته با اهمیت وجود دارد. اولین نکته این است که تمرکز وزارت صمت و دیگر نهادها روی واردات خودروهای اقتصادی است. لازم به ذکر است که در سال‌های قبل از 1397 عمده خودروهایی که وارد کشور می‌شدند، در زمره خودروهای لوکس، گران‌قیمت و تجملاتی بودند. تمرکز همه ما در این دوره این است که خودروهای مقرون به صرفه‌ای را وارد کنیم که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

فاطمی امین

وی همچنین به کیفیت بد خودروهای داخلی اشاره کرد و ادامه داد در حال حاضر خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند کیفیت مطلوبی ندارند و باید هر چه سریع‌تر تولید آنها متوقف شود. این خودروها علاوه بر این که روی پلتفرم‌های قدیمی سوار شده‌اند و کیفیت خوبی ندارند، مورد استقبال مردم نیز واقع نشده‌اند و مردم از آنها ناراضی هستند. وی در ادامه گفت:

بنابراین این که تمرکز ما بر تولید و واردات خودروهای اقتصادی است و در اولویت قرار گرفته است، هم به این جهت مهم است که عامه مردم یعنی اقشار متوسط بهره‌مند شوند و هم به این خاطر که مشکل کیفیت در صنعت خودرو برطرف شود.

5 روش جدید برای واردات خودرو

در جریان این مصاحبه از وزیر صمت سوال پرسیده شد که چه تعداد خودرو وارد کشور خواهد شد؟ فاطمی امین در راستای پاسخ به این سوال بیان داشت، تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. به گفته وی در شرایط فعلی پنج روش جدید برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که به زودی مردم را در جریان آن خواهیم گذاشت.

همان‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به آن اشاره می‌کند، دولت واردکننده خودرو نخواهد بود و این واردکنندگان هستند که مسئولیت را بر عهده خواهند داشت. محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار واردات انجام خواهد شد. فاطمی امین اظهار کرد:

در واقع این که مردم ما هر روز از افزایش قیمت خودروها صحبت می‌کنند و بر سر این مسئله همواره گله‌مند هستند به خاطر شکاف عمیقی است که بین عرضه و تقاضا وجود دارد. برای مثال در سال گذشته تنها 900 هزار دستگاه تولید شد و این عدد به نسبت تقاضایی که در بازار وجود داشت بسیار پایین بود؛ بنابراین بازار سیاه خودرو شکل گرفت.

جزئیات واردات خودرو

به عقیده وزیر صمت، خبر خوب این روزها این است که همزمان با موضوع واردات خودرو که بررسی آن از سال گذشته آغاز شده و مورد پیگیری است، عرضه خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و خواهد داشت. این افزایش عرضه از ماه‌ها پیش آغاز شده و تا هجدهم ماه جاری، میزان عرضه 18 درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر خودروهای کف پارکینگ 50 درصد کاهش یافته و تعهدات معوق نیز از 60 هزار دستگاه به 10 هزار رسیده است.

به گفته فاطمی امین، واردات خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه می‌تواند بخش بزرگی از تقاضای بازار را پوشش دهد و هم این که عرضه افزایش پیدا کند، مشکل کمبود عرضه و افزایش تقاضا نیز تا حدودی برطرف می‌شود. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این دو روش بتواند تقاضای بازار را رفع کند.

یکی از سوال‌هایی که ایجاد می‌شود این است که چه افرادی می‌توانند خودرو وارد کنند و به عبارت دیگر چه افرادی صلاحیت واردات خودرو را دارند؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داده که مصوبه واردات خودرو هفته آینده نهایی می‌شود. از همین الان هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت صورت گیرد و انجام آن به ماه‌های بعد موکول نشود.

همچنین گفته شده که هم‌اکنون اقدامات مفیدی در راستای واردات انجام شده است. برای مثال مسیرها کنترل شده، موانع بر سر واردات برطرف شده و شرایط واردات نیز تا جایی که ممکن بوده آسان‌تر شده است. به گفته فاطمی امین در این که واردات خودرو دارای یک‌سری شروط است، شکی نیست.

جزئیات واردات خودرو

وی بر این باور است که شرایط سابق وجود دارند و شرایط جدیدی نیز اندیشیده شده است. یکی از این شرایط این است که خودروهایی وارد شوند که بتوان خدمات پس از فروش آنها را در کشور تأمین کرد. وی در ادامه تأکید کرد شرایط قبلی همچنان ادامه خواهد یافت، اما منابع تأمین مالی متنوع شده و بخش قابل توجهی از منابع توسط منابع خارجی تأمین می‌شود تا به تراز ارزی کشور نیز کمکی شده باشد.

سقف قیمت‌ها مشخص شده و به زودی اعلام می‌شود

شب گذشته ستاد تنظیم بازار در اطلاعیه شماره «2» خود این‌گونه اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای وارداتی تصویب شده و از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ خواهد شد. در واقع واحدهای صنفی مجاز از روز پنجشنبه مجاز بوده‌اند تا این افزایش قیمت‌ها را اعمال نمایند. پس از آن استانداران نسبت به متناسب‌سازی قیمت کالاها در هر استان و نظارت بر رعایت قیمت‌ها اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*