هشدار امنیتی: 33 درصد برنامه های اندروید و iOS ناامن هستند

هشدار امنیتی: 33 درصد برنامه های اندروید و iOS ناامن هستند

طبق تصمیم اپل و گوگل، تمامی برنامه‌ های اندروید و ios که برای بیش از شش ماه به‌روزرسانی نشده‌اند، به دلیل ناامن بودن، از گوگل پلی و اپ استور حذف می‌شوند.

گوگل و اپل به‌زودی در حدود 1.55 میلیون از برنامه های ناامن اندروید و iOS را از فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ‌استور حذف خواهند کرد. این موارد، برنامه‌های رها شده‌ای هستند که برای بیش از دو سال به‌روزرسانی نشده‌اند. طبق گزارش شرکت تحلیلی Pixalate، این نرم‌افزارهای متروکه بیش از یک سوم کاتالوگ ترکیبی برنامه‌های موجود در هر دو فروشگاه اپلیکیشن‌ها تشکیل می‌دهند. 869000 مورد از این برنامه‌ها در فروشگاه گوگل پلی و 650000 مورد نیز در اپ‌ استور وجود دارند.

اینکه چرا اپل و گوگل به‌طور ناگهانی تصمیم به انجام چنین اقدامی گرفته‌اند، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. اما از طرفی، پس از دو سال عدم دریافت به‌روزرسانی، این نوع برنامه‌ های ناامن بیش از دیگر نمونه‌ها مستعد هک شدن هستند. اپل و گوگل، سیاست‌هایی را برای مقابله با برنامه‌های خود در پیش گرفتند که توسط برخی از توسعه‌دهندگان نادیده گرفته شده‌اند. گوگل در پلی‌استور، نرم‌افزاری که بیش از دو سال به‌روزرسانی نشده است را از دید کاربران پنهان کرده و در نتایج جستجو نمایش نمی‌دهد.

اپل نیز دیگر شرکتی است که پس از دو سال برنامه‌های ناامن و نادیده گرفته شده را حفظ می‌کند. علی‌رغم آنکه به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از برنامه‌ها بدون به‌روزرسانی به حال خود رها شده‌اند، 68% یا معادل 3.1 میلیون از اپلیکیشن‌های موجود در هر دو فروشگاه، در بازه زمانی دو سال گذشته، به‌روز شده‌اند. از جمله دسته‌بندی‌هایی که سهم بیش‌تری از برنامه‌های رها شده را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توان به آموزش، مرجع و بازی اشاره کرد.

هشدار امنیتی: 33 درصد برنامه های اندروید و iOS ناامن هستند

بیش از 1.5 میلیون از برنامه‌های دو پلتفرم اندروید و iOS به‌روزرسانی نشده‌اند.

با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان کاربران هدف برنامه‌های دسته‌بندی بازی هستند، مطمئنا این موضوع در صورت عدم به‌روز بودن اپ‌های آن و قرارگیری در معرض هک، می‌تواند به وجهه اپل و گوگل لطمه بزند.

به‌نظر می‌رسد برنامه‌هایی که اغلب آپدیت می‌شوند، متعلق به دسته‌ای هستند که بیشتر از سایرین دانلود شده‌اند. 84% درصد از اپلیکیشن‌های با بیش از 100 میلیون دانلود، در طول شش ماه گذشته دستکم یک بار به روز شده‌اند.

شرکت Pixalate هم‌چنین 314 هزار برنامه “فوق‌العاده رها شده” را کشف کرده که از آخرین به‌روزرسانی آنها، بیش از 5 سال می‌گذرد. از این برنامه‌های نادیده گرفته شده، 58% یا 184 هزار مورد، در اپ استور کشف شده است. از سوی دیگر، 42% یا 130 هزار نوع از این نرم‌افزارها نیز در فروشگاه گوگل‌پلی یافت شد.

برنامه‌هایی که مدت‌هاست از به‌روزرسانی محروم مانده‌اند، بدون شک نمی‌توانند از مزایای امنیتی جدیدتری که در پلتفرم‌های اندروید و iOS ایجاد شده، استفاده کنند. به‌ همین دلیل است که هر دو غول فناوری می‌خواهند آنها را از فروشگاه‌های برنامه‌های خود حذف کنند. در مقابل، توسعه‌دهندگان برنامه‌های مستقل کوچک‌تر با ابراز نارضایتی از این تصمیم، بر این باور هستند که پس از انتشار اپ‌ها، نیازی به انجام به‌روزرسانی یا تغییر دیگری نیست. این بخش از سازندگان نرم‌افزار احساس می‌کنند که به‌طور ناعادلانه توسط اپل و گوگل هدف قرار گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*