بررسی سایپا کوییک S

بررسی سایپا کوییک S ؛ مشخصات فنی، قیمت، نکات مثبت و منفی چ

در این مطلب به بررسی سایپا کوییک S خواهیم پرداخت و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و مزایا و معایب آن را توضیح می‌دهیم.

می‌دانید که بازار خودروی داخلی در شرایط خوبی قرار ندارد و روز به روز قیمت خودروهای مختلف افزایش می‌یابد. در این میان دو خودروساز برتر ایران سایپا و ایران خودرو قرار دارند که محصولات تولیدی آنها طرفداران خاص خود را دارد. سایپا کوییک خودرویی جمع و جور است که طی سالیان اخیر مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفته است.

گروه خودروسازی سایپا از شرایط انحصاری بازار به نفع تولیدات خود استفاده کرده و پس از موفقیت نسبی کوییک اقدام به تولید نسخه‌های مختلف آن کرد. مدل‌های مختلف کوییک را در بازار داخلی باید با حروف انگلیسی که کنار نام کوییک قرار گرفته از هم متمایز کرد. جدیدترین عضو خانواده کوییک‌ها، Quick S نام دارد که مدتی می‌شود راهی بازار شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی این خودروی جدید بپردازیم.

بررسی سایپا کوییک S و مزایا و معایب آن

بررسی سایپا کوییک S

اگر به کوییک نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که با یک کراس اوور روبه‌رو هستید که صندوق عقب آن مدل هاچ بک است. این خودرو بر اساس پلتفرم تیبا 2 و ساختار ظاهری آن طراحی و در اسفند ماه سال 95 رونمایی شده است. طراحان سایپا تلاش کرده‌اند کوییک را نسبت به تیبا 2 به طور کلی تغییر دهند به همین خاطر به بازطراحی کامل دماغه پرداخته و در بخش عقب این خودرو نیز تغییرات بزرگی اعمال کرده‌اند.

با تغییرات مذکور می‌توان گفت کوییک صاحب هویت جدیدی از تیبا 2 شده است. گفتنی است که طراحی نمای روبه‌رویی کوییک از روی ساینا کپی‌برداری شده و چراغ‌های کوییک کاملا با چراغ‌های این سدان جمع و جور یکسان هستند. البته در کوییک به لطف وجود سپر جدید و جلو پنجره زیباتر فرم پخته‌تری را شاهد هستیم.

از طرف دیگر چراغ‌های دو تکه در نمای پشتی و انتقال جاپلاکی به روی صندوق باعث شده تا نمای متفاوتی نسبت به تیبا 2 ایجاد شود. در دهانه گلگیرها و به سبک تمامی خودروهای کراس اوور در کوییک هم شاهد روکش‌های پلاستیکی هستیم و در زیر سپرها محافظ‌های نقره‌ای و روی سقف ریل حضور دارند.

بررسی سایپا کوییک S

تغییرات کوییک اس (S)

همان‌طور که گفتیم گروه خودروسازی سایپا پس از این که کوییک مورد استقبال خریداران قرار گرفت به سرعت دست به کار شد و تصمیم گرفت نسخه‌های جدیدی از این محصول را راهی بازار کند. اولین نسخه از این خودرو، کوییک آر (R) بود که با طرح دو رنگ روانه بازار شد. بعد از این نسخه از کوییک سایپا مجددا تصمیم گرفت مدل کوییک S را عرضه کند.

این خودرو در واقع فیس لیفتی جزئی از مدل R به شمار می‌رود. تنها قسمتی که در کوییک اس تغییر داده شده، نمای جلو است و این همان جایی است که سپر و جلو پنجره‌ای جدید به چشم می‌آید. مهم‌ترین ویژگی این نمای جدید خطوط مشکی‌رنگی هستند که وجود دارند. این خطوط چراغ‌های روشنایی روز و مه شکن‌ها را به یکدیگر متصل کرده‌اند.

آن‌طور که مدیران و طراحان این خودرو گفته‌اند، چهره روبه‌روی کوییک اس از روی پوزه یوز ایرانی الهام گرفته شده، اما آیا این تغییرات توانسته چهره جذاب و زیباتری را نصیب کوییک کند یا نه؟ قضاوت در این خصوص با مشتریان باشد. یکی از مشکلات این خودرو در این قسمت، رینگ‌های کوچکی است که دارد و ناگفته نماند که این رینگ‌ها فولادی و با روکش قالپاق هستند. شاید بهتر این بود که سایپا به جای رینگ‌های فولادی از رینگ‌های آلومینیومی استفاده می‌کرد.

اما به داخلک کابین این خودرو می‌رسیم. جایی که طراحی داشبورد و دیگر اجزا تا حدودی شبیه به نسخه قبلی سایپا کوییک هستند، ولی غربیلک فرمان ظاهر و کیفیت بهتری پیدا کرده است. البته روی این فرمان خبری از دکمه‌های کنترلی نیست و جای آنها کور شده است. از دیگر تغییرات کوییک S در داخل کابین این خودرو تغییر یافتن طراحی صفحه آمپر است و حالا یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانه آن تعبیه شده است.

بررسی سایپا کوییک S

در این نمایشگر دیجیتالی، اطلاعاتی از قبیل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب نشان داده می‌شود. شاید فکر کنید که این تغییرات جزئی چندان مهم نیستند، اما باید بگوییم که این تغییرات باعث شده‌اند تا حال و هوای کابین کوییک اس نسبت به نسخه‌های قبلی بهتر و باصفاتر باشد. گفتنی است که سایپا این خودرو را در یک نمونه دیگر تحت عنوان کوییک G معرفی کرده و تفاوت‌های این مدل به طراحی داشبورد جدید و تجهیزات و امکانات رفاهی بیشتر محدود می‌شود.

برای مثال در کوییک جی کنسول میانی از نو طراحی شده و به همراه دریچه‌های تهویه دایره‌ای و نمایشگر لمسی در بالا، مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. البته بد نیست بدانید که کوییک G هنوز وارد بازار نشده است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های کوییک S

کوییک اس دارای همان تجهیزات و امکاناتی است که در نسخه R وجود دارد و از این جهت برتری فاحشی بین این دو نسخه وجود ندارد. بنابراین همان‌طور که قابل حدس زدن است با خودرویی مواجه هستیم که از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینی قرار دارد. از جمله امکاناتی که در این خودرو وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آینه‌ها و شیشه‌های برقی در هر چهار در، کنترل تهویه دیجیتالی، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده عقب، ترمز ABS، دو ایربگ، ریموت کنترل و گرم کن شیشه عقب.

بررسی سایپا کوییک S

البته مواردی که در بالا ذکر شد منحصر به کوییک معمولی می‌شوند و نسخه کوییک S یک‌سری آپشن‌های بیشتر از قبیل کامپیوتر سفری، سوئیچ تاشو، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت و شارژر یو اس بی دارد. از طرفی این خودرو به صورت استاندارد مجهز به چراغ‌های دی لایت است. در عوض کوییک G مجهز به امکانات بیشتری است. این امکانات رفاهی عبارتند از:

نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، ناوبری، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی. البته متاسفانه در این خودرو نیز ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

مشخصات فنی کوییک S

دو نسخه کوییک یعنی S و G هیچ تغییری در پیشرانه خود نداشته‌اند و هر دو از همان موتور قدیمی 1.5 لیتری چهار سیلندر 8 سوپاپه M15 بهره می‌برند. این پیشرانه پیش‌تر روی دو خودروی کوییک معمولی و تیبا نیز وجود داشته است و می‌تواند حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. بنابراین این دو خودرو بازدهی بسیار پایینی دارند.

گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده کوییک اس و جی روی هم رفته در هر 100 کیلومتر تنها 7.2 لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این مصرف سوخت شاید برای مشتریان خوب به نظر برسد، اما بد نیست بدانید که در نهایت نسبت به پیشرانه‌های جدیدتر زیاد است. با این اوصاف شاید بتوان تنها مزیت پیشرانه M15 کوییک را در استهلاک کمتر و هزینه‌های پایین‌تر خلاصه کرد.

بررسی سایپا کوییک S

پیشرانه مذکور همچون موتور TU5 مجهز به دریچه گاز برقی شده و نظرات متفاوتی را با خود به دنبال داشته است. عده‌ای معتقدند که واکنش‌های مدل برقی با تأخیر و کندتر از نسخه‌های قدیمی شده است. انتقال نیروی محرک این خودرو نیز توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی صورت می‌گیرد و البته که برای استفاده‌های درون شهری مناسب خواهد بود.

رانندگی و کیفیت سواری کوییک S

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، کوییک اس در واقع به نوعی فیس لیفتی از کوییک آر محسوب می‌شود و تغییرات این خودرو محدود به چند مورد ظاهری و افزوده شدن چند آپشن تازه می‌شود. این خودرو در قوای محرکه هیچ تفاوتی با نسخه معمولی کوییک ندارد و بنابراین تجربه رانندگی و کیفیت سواری آن همچون همتای خودش معمولی ارزیابی می‌شود.

متاسفانه صدای موتور زیاد است و به درون کابین راه پیدا می‌کند. حس و حال رانندگی با این خودرو تا حدودی شبیه به پراید است و برای مثال زمانی که کولر ماشین را روشن می‌کنید، خودرو به لرزه می‌افتد و توان فنی آن دچار افت جدی می‌شود. از طرف دیگر در صورتی که دور موتور افزایش یابد، سر و صدا و لرزش‌ها و نیز صدای پیشرانه بیشتر از قبل می‌شود.

اگرچه فرمان این خودرو از سیستم هیدرولیک پشتیبانی می‌کند، اما نسبتا سفت به نظر می‌آید. البته تعلیق کوییک به نسبت پراید بسیار بهتر است و ترمزهای آن نیز عملکرد بهتری دارند. در داخل کابین این خودرو موقعیت راننده در مقایسه با خودروهایی همچون پژو 206 پایین‌تر احساس می‌شود. این موضوع می‌تواند برای افراد کوتاه‌قد مشکل‌ساز شود، چرا که دید رو به بیرون را کاهش می‌دهد. خوشبختانه فضای صندلی‌های این خودرو جادارتر از پژو 206 است.

بررسی سایپا کوییک S

تفاوت‌های کوییک S و G

گفتیم که کوییک G یک نسخه بالاتر از کوییک S است و تنها تفاوت ظاهری این دو خودرو نسبت به یکدیگر مربوط به رینگ‌های آلومینیومی است. بنابراین طراحی هر دو نسخه در دماغه کاملا یکسان و شبیه به هم هستند. از طرفی اشاره کردیم که مهم‌ترین تفاوت کوییک جی نسبت به کوییک اس در داشبورد جدید و امکانات بیشتر است.

از جمله این امکانات می‌توان به نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی، نمایشگر فشار باد تایرها، ناوبری و شیشه‌های دودی اشاره کرد که این امکانات رفاهی در کوییک G وجود دارند.

مزایا و معایب کوییک S

البته این که بخواهیم به مزایا و معایب یک خودروی داخلی بپردازیم نیازمند این است که قبل از آن به توان خودروسازی داخلی هم نگاهی بیندازیم. مسلماً شرکت‌های خودروساز ما در شرایط تحریم عرصه بروز و ظهور چندانی ندارند و نمی‌توانند به درستی عرض اندام کنند.

از جمله نقاط مثبتی که می‌توان برای کوییک S برشمرد می‌توان به پیشرانه ساده و نسبتاً کم‌خرج، کابین جادار در صندلی‌های عقب نسبت به کلاس خودرو، آپشن‌های نسبتا مناسب، استهلاک پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات اشاره کرد. این‌ها همه باعث می‌شوند تا خودروی کوییک G نیز مورد توجه بیشتر مشتریان واقع شود.

همچنین از جمله معایب این خودرو می‌توان به پلتفرم و پیشرانه قدیمی با بازدهی بسیار پایین، سر و صدای زیاد موتور در داخل کابین، کیفیت بسیار پایین داشبورد و قطعات داخلی که همگی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و فرمان سفت‌تر در مقایسه با پژو 206 اشاره کرد.

بررسی سایپا کوییک S

از این‌ها که بگذریم، باید قیمت این محصول سایپا و رقبای آن را بررسی کرد. در شرایط فعلی قیمت خودروها روز به روز افزایش می‌یابد، ولی باید گفت در حال حاضر قیمت کارخانه این خودرو 185 میلیون تومان است و این رقم در بازار آزاد به 235 میلیون تومان نیز می‌رسد. بنابراین رقیب فعلی این خودرو همان تیبا و ساینا به شمار می‌روند.

از جمله رقبای کوییک اس در ایران خودرو می‌توان به پژو 206 تیپ 2 اشاره کرد که البته قیمت آن 315 میلیون تومان است و گران‌تر از کوییک به شمار می‌آید. اگر رقبا را محدود به خودروهای هاچ بک نکنیم، می‌توان از رانا پلاس نیز یاد کرد که با قیمت نزدیک به 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت کوییک G نیز هنوز مشخص نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*