واردات خودرو

خودروسازان انحصار واردات خودرو را هم به دست می‌گیرند؟

واردات خودرو سرانجام آزاد شد و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور خودروهای وارداتی در بازار خواهیم بود. اما آیا خودروسازان انحصار واردات ماشین را هم به دست خواهند گرفت؟

واردات خودرو به صورت رسمی پس از موافقت دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام آزاد شد تا امیدها برای ساماندهی بازار ایران زنده شود. در شرایطی که هنوز شرایط واردات اعلام نشده خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر این که خودروسازان دولتی وظیفه واردات ماشین را نیز بر عهده خواهند گرفت؛ موضوعی که با انتقاد کارشناسان همراه شد، زیرا کارشناسان بر این باورند که اگر وظیفه ورود ماشین‌های خارجی در دست خودروسازان باشد، هرگز شاهد نابودی انحصار در صنعت خودرو نخواهیم بود.

آیا خودروسازان متولی واردات خودرو می‌شوند؟

در همین راستا لطف الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن با اعلام این که افراد و ارگان‌ها نیز اجازه واردات ماشین را خواهند داشت، گفت این‌طور نخواهد بود که فقط بخش دولتی مسئول واردات ماشین باشد. وی افزود همچنین به ازای ارزی که از صادرات محصولات خودرویی دریافت می‌شود نیز می‌توان فرایند واردات را انجام داد، اما واردکننده باید شرایطی داشته باشد که جزئیات آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

لطف الله سیاه کلی خاطرنشان کرد واردکننده باید شرایطی داشته باشد و بتواند خودروهای وارد شده را با خدمات پس از فروش و گارانتی به مشتریان عرضه کند، اما خودروسازان نمی‌توانند به حوزه واردات وارد شوند. قطعا بخش خصوصی نیز امکان واردات را خواهد داشت. وی تاکید کرد چگونگی واردات ماشین و این که چه کسانی اجازه واردات را خواهند داشت به زودی توسط وزارت صمت اعلام خواهد شد.