ممنوعیت دائمی گوشی های اپل

ورود آیفون تا آخر اردیبهشت ممنوع شد؛ شروع ممنوعیت دائمی گوشی های اپل به ایران؟

در اقدامی عجیب واردات آیفون تا پایان اردیبهشت ممنوع اعلام شده است. آیا ممنوعیت دائمی گوشی های اپل در ایران کلید خورده است یا خیر؟

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس بالاخره پای حرف خود ایستادند و واردات گوشی های آیفون را ممنوع کردند. از روز گذشته واردکنندگان آیفون اعلام کرده‌اند که هنگام ثبت سفارش با محدودیت‌هایی همراه شده و عملا موفق به ثبت سفارش نشده‌اند. بیایید ببینیم ماجرا از چه قرار است.

ممنوعیت دائمی گوشی های اپل ؛ از شایعه تا واقعیت

همان‌طور که گفتیم از دیروز مورخ 26 اردیبهشت ماه 1401 برخی از واردکنندگان گوشی های آیفون به کشور اخباری مبنی بر محدودیت‌های ثبت سفارش مطرح کرده‌اند. لازم به ذکر است که واردکنندگان برای واردات گوشی های تلفن همراه باید در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کنند.

ممنوعیت دائمی گوشی های اپل

این دسته از واردکنندگان اعلام کرده‌اند هنگام ثبت سفارش با این پیغام روبه‌رو شده‌اند که «امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند اپل تا روز شنبه 31 اردیبهشت ماه 1401 وجود نخواهد داشت.» واردکنندگان بر این عقیده‌اند که این اقدام نشان می‌دهد اولین گام‌ها برای ممنوعیت دائمی واردات آیفون برداشته شده است.

یکی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه خاطرنشان کرده که چند روز قبل از زبان یکی از مدیران شنیده است که این ممنوعیت موقت مقدمه‌ای برای ممنوعیت دائم واردات آیفون است و در حال حاضر مقامات در حال سنجش بازار و صنف و واکنش آنها به این توقف در ثبت سفارش هستند.

ماجرای ممنوعیت واردات مسئله تازه‌ای نیست و از سال 1394 دولت و نمایندگان مجلس قصد دارند این موضوع را پیگیری کنند. ممنوع کردن واردات آیفون طی سال‌های اخیر تبدیل به مسئله پرحاشیه‌ای شده و بالاخره از اردیبهشت ماه سال جاری رئیس کمیسیون اصل نود مجلس طی یک مصاحبه اعلام کرد که به زودی و پیش از پایان نیمه اول سال 1401 این ممنوعیت اعمال خواهد شد.

البته طبق آنچه گفته شده این ممنوعیت نه تنها برای واردات آیفون خواهد بود، بلکه شامل دیگر کالاهای لوکس آمریکایی و حتی دیگر گوشی های پرچمدار هم خواهد شد؛ ولی آنچه مشخص است این موضوع است که در وهله اول تمرکز روی منع واردات محصولات اپل خواهد بود.

ممنوعیت دائمی گوشی های اپل

در همین راستا از رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی علت این ممنوعیت پرسیده شد و او در پاسخ اعلام کرد در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و ارز مورد نیاز برای واردات برخی از کالاهای اساسی وجود ندارد، ضرورتی ندارد که کالاهای لوکس آمریکایی وارد کشور شود.

همزمان با جدی شدن ممنوعیت واردات در کشور، برخی از کارشناسان و فروشندگان گوشی اعلام کردند که اگر ماجرای واردات آیفون ممنوع شود و دولت روی این مسئله پافشاری کند، باید شاهد قاچاق این کالا در کشور باشیم. از طرفی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرده که اگر این محدودیت‌ها عملی شود باید شاهد افزایش قاچاق و قیمت‌ها باشیم.

به گفته امیر اسحاقی، در تجربیات گذشته هر بار که درباره گروهی از کالاها فشار ممنوعیت زیاد شده و روی گروهی از کالاها طرح ممنوعیت اعمال شده است، شاهد قاچاق مسافری بوده‌ایم. یعنی عده‌ای از واردکنندگان غیر قانونی و از طریق افراد متعددی که شغلشان همین است اقدام به واردات موبایل می‌کنند. در نتیجه این کار خرید و فروش پاسپورت رونق می‌گیرد و طبیعتا قیمت کالاها افزایش خواهد یافت.

رصد بازار طی هفته گذشته نیز نشان می‌دهد که تمامی مدل‌های گوشی آیفون نسبت به 2 هفته قبل از آن حدود 5 درصد و در مقایسه با 3 ماهه گذشته حدود 20 تا 50 درصد گران شده است. آن‌طور که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اظهار کرده است، در اسفند سال 1400 متوسط نرخ گوشی های آیفون 39 میلیون و 500 هزار تومان بوده و این رقم هم‌اکنون به 46 میلیون تومان رسیده است.

ممنوعیت دائمی گوشی های اپل

به گزارش انجمن واردکنندگان موبایل طی روزهای اخیر میزان قاچاق گوشی های آیفون نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و بار دیگر شاهد رشد بی‌رویه این معضل هستیم. اسحاقی در خصوص افزایش روند گوشی های قاچاق گفته:

برخی افراد چنان دسترسی گسترده‌ای به فرآیند قاچاق مسافری دارند که اعلام می‌کنند ظرف 24 ساعت می‌توانند کالای مورد نظر را خریداری و وارد کشور کنند. پس از آن اقدامات مربوط به ثبت آن را انجام می‌دهند، حقوق و عوارض آن را پرداخت می‌کنند و در نهایت فعال‌سازی آن را انجام می‌دهند.

به گفته اسحاقی و طبق آنچه انجمن واردکنندگان موبایل تا پایان فروردین امسال برآورد داشته است، حدود 24 هزار گوشی موبایل با قاچاق مسافری وارد کشور شده که نشان می‌دهد 10 تا 15 درصد میزان این نوع قاچاق نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.