کرونا در کره شمالی سر به فلک کشید؛ ناتوانی کیم جونگ اون در مهار گسترش بیماری

کرونا در کره شمالی سر به فلک کشید؛ ناتوانی کیم جونگ اون در مهار گسترش بیماری

گزارش مقامات کره شمالی از ابتلای 1.7 میلیون نفر شهروند این کشور به کرونا، موجی از نگرانی‌های جهانی را در ارتباط با ناتوانی کیم جونگ اون در مهار این ویروس به وجود آورده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، شیوع فزاینده کووید-19 در این کشور باعث ابتلای 1.7 میلیون نفر و ثبت 233000 مورد جدید تنها در روز چهارشنبه شده است. با توجه به اینکه مقامات کره شمالی طی هفته گذشته از عدم وجود حتی یک مورد از ویروس کرونا در این کشور خبر داده بودند، گزارش این آمار و افزایش شدید موارد ابتلا موردی شگفت‌‌آور است.

اکنون مقامات این کشور با تغییر ناگهانی مواضع قبلی خود، اذعان کرده که همه‌گیری کووید-19 از اواخر آوریل در حال گسترش انفجاری بوده است. بسیاری از کارشناسان پذیرش این فاجعه از سوی کره شمالی را نشانه‌ای از وضع وخیم کشور می‌دانند و از نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده‌اند. کره شمالی سیستم مراقب‌های بهداشتی ضعیفی دارد و بسیاری از مردم آن دچار بحران‌های مستمر غذایی از جمله سوتغذیه هستند.

کره شمالی پیش‌تر، پیشنهادات برنامه کواکس برای دریافت واکسن را رد کرده بود و اعلام کرد که جمعیت خود را واکسینه نخواهد کرد. پس از آنکه این کشور سرانجام پنج‌شنبه گذشته اولین بار شیوع ویروس کرونا را تایید کرد، کره جنوبی از آمادگی خود برای ارسال کمک‌هایی از جمله واکسن به همسایه خود خبر داد. با این وجود، ظاهرا کره شمالی واکنشی به آن نشان نداده و از سوی دیگر، احتمال می‌رود کمک‌هایی از نزدیک‌ترین متحد خود، چین را پذیرفته باشد.

به گفته دیپلمات‌های ناشناس در گفتگو با وال استریت ژورنال، سه هواپیمای باری کره شمالی روز دوشنبه، پیونگ‌یانگ را به مقصد شهر شنیانگ چین ترک کردند و همان روز با حمل تجهیزات پزشکی به کشور بازگشتند.

کرونا در کره شمالی سر به فلک کشید؛ ناتوانی کیم جونگ اون در مهار گسترش بیماری

در همین حال، رهبر کره شمالی، کیم جونگ-اون، علنا واکنش کشورش را مورد انتقاد قرار داده، زیرا رسانه‌های دولتی تا چندی پیش چشم‌انداز خوبی از وضعیت کرونا در کره شمالی را گزارش داده کرده بودند. به نقل از KCNA، کیم در جلسه‌ دفتر سیاسی طی روز سه شنبه، ناپختگی در ظرفیت دولت برای مقابله با بحران را به انتقاد گرفت و پاسخ ضعیف به شیوع کووید-19 را ناشی از نگرش غیرمثبت، سستی و عدم فعالیت مقامات دانست.

با این‌حال، در گزارش فوق اشاره شده که مقامات درباره شانس بالای آنها برای پیشگیری از همه‌گیری بحث کردند و تاکید کردند که این بحران در حال چرخشی مطلوب و پایدار است.

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از شیوع نگران‌کننده کرونا در کره شمالی

بر خلاف امیدواری مقامات کره شمالی، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندان به این موضوع خوش‌بین نیستند. تدروس آدهانوم، مدیرکل WHO، در یک نشست خبری طی روز سه‌شنبه، درباره شیوع بیماری در کره شمالی، کمبود داده‌ها و امتناع از کمک‌های خارجی ابراز نگرانی کرد.

تدروس در ادامه اضافه کرد:

سازمان بهداشت جهانی عمیقا از خطر گسترش فزاینده کووید-19 در کره شمالی نگران است. به‌ویژه به این دلیل که جمعیت این کشور واکسینه نیستند و بسیاری از آنها را به دلیل مشکلات زمینه‌ای سلامتی در معرض بیماری شدید و مرگ قرار می‌دهد.

این سازمان هم‌چنین از چین نیز درخواست کرده تا داده‌ها و اطلاعات بیش‌تری را در این زمینه به اشتراک بگذارد و در مقابل WHO نیز پیشنهاد داده که بسته‌ای شامل پشتیبانی فنی و تجهیزات، از جمله آزمایش‌های تشخیصی، داروهای ضروری و واکسن‌های آماده را برای استقرار در آن کشور قرار دهد. کره شمالی تاکنون از این پیشنهاد استقبال نکرده است.

کرونا در کره شمالی سر به فلک کشید؛ ناتوانی کیم جونگ اون در مهار گسترش بیماری

با اینکه در گزارش‌های رسانه دولتی کره شمالی، 62 مرگ ناشی از کرونا تا این لحظه اعلام شده است، اما کارشناسان خارجی بر این باورند که با توجه به تعداد بسیار زیاد موارد ابتلا، این آمار به طور قابل توجهی کم‌تر از تعداد واقعی است. در حال حاضر موارد ابتلا به کرونا در کره شمالی، به دلیل عدم منابع آزمایشی، صرفا بر اساس سنجش تب شمارش می‌شود. در نتیجه افراد آلوده به این ویروس که بدون علامت و تب هستند، در این شمارش جایی ندارند.

کارشناسان بهداشت هم‌چنین نگران هستند که گسترش کنترل‌ نشده این ویروس می‌تواند کره شمالی را به بستری برای انواع سویه‌های جدید تبدیل کند.

مارک رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی WHO، در نشست خبری گفت:

در مواردی که انتقال کنترل نشده‌ای وجود داشته باشد، خطر بروز سویه‌های جدید افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر واکسن در جلوگیری از مرگ و میر، بستری و سرکوب انتقال، بر حفظ فشار علیه ویروس تاکید کرده تا بدین وسیله سرعت تکامل آن کاهش یابد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. رفتارها و ادعاهای مشابه و دوستان و دشمنان مشابه و نتایج مشابه…