بزرگترین تغییرات و ویژگی های اندروید 13

بزرگترین تغییرات و ویژگی های اندروید 13

در این مطلب به ویژگی‌های مهم اندروید 13 می‌پردازیم که تغییراتی در ژست‌های حرکتی، ارتقای قابلیت‌های صوتی و تجربه استفاده از تبلت را شامل می‌شوند.

کمپانی گوگل چندی پیش طی رویداد از I/O برخی ویژگی‌ها و تغییرات اندروید 13 که در ماه‌های جاری ارائه خواهد شد، رونمایی کرد. از جنبه ظاهری، به جز چند تغییر جدید در زبان طراحی Material You، تعدادی ارتقای کلیدی در عملکرد این سیستم‌عامل لحاظ شده که کاملا چشم‌گیر به نظر‌ می‌رسند.

این تغییرات شامل مواردی جزئی و پشت پرده در سیستم نرم‌افزاری تا بهبودهایی است که احتمالا بر نحوه استفاده ما از پلتفرم اندروید تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال، به جای دسترسی به بخش «فایل‌ها و رسانه» که به برنامه‌ها داده شده، دو گزینه جدید جای به نام «عکس‌ها و ویدیوها» و «موسیقی و صدا» جایگزین آن خواهند شد. علاوه بر این، به جای اعطای دسترسی کامل به بخش “Media Library” (کتابخانه رسانه)، کاربران می‌توانند این سطح را صرفا به عکس یا ویدیوی خاصی که برنامه می‌خواهد از آن استفاده کند، محدود کنند.

یک صفحه جدید از تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی یکپارچه نیز به اندروید 13 خواهد آمد که با قرار دادن تمام تنظیمات مرتبط با آن و امنیت داده‌ها در یک بخش، از نشانگرهای رنگی برای نمایش وضعیت ایمنی هر یک استفاده می‌کند. گوگل هم‌چنین در این نسخه، دسترسی به مکان اعطا شده به برنامه‌ها را نیز کاهش داده است. برای مثال، برنامه‌هایی که مراحل اسکن وای-فای را انجام می‌دهند، نمی‌توانند به داده‌های مکان دسترسی داشته باشند.

هنگامی‌که یک برنامه به کلیپ‌بورد آنها دسترسی پیدا کند، به کاربران اطلاع داده می‌شود و هم‌چنین یک سیستم جدید وجود خواهد داشت که به طور خودکار تاریخچه کلیپ‌بورد را حذف می‌کند تا برنامه‌ها امکان دسترسی به محتوای کپی-پیست شده قدیمی را نداشته باشند.

بزرگ‌ترین بهبودها و تغییرات اندروید 13

تکامل ژست‌های حرکتی

بزرگترین تغییرات و ویژگی های اندروید 13

با ارتقا به اندروید 13، یک ژست حرکتی پیش‌بینی کننده راه خود را به گوشی‌های این پلتفرم باز خواهد کرد. به طور خلاصه، این عملکرد با نشان دادن یک پیش‌نمایش، به کاربران می‌گوید که حرکت بازگشت به عقب آنها را به کجا هدایت خواهد کرد. برای مثال، اگر در کروم یک حرکت به سمت عقب انجام دهید، اما صفحه‌ای پیش از آن برای بازگشت وجود نداشته باشد، پنجره این برنامه کوچک شده و نگاهی اجمالی به صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد؛ بدین معنا که با انجام این حرکت، برنامه بسته شده و روی صفحه اصلی فرود می‌آید. این ویژگی اجازه می‌دهد تا کاربران پس از دیدن پیش‌نمایشی از این ژست حرکتی، آن‌را متوقف کرده یا به آن ادامه دهند.

اندروید 13 هم‌چنین سیستم محدودیت برنامه‌ها را با گزینه‌های جدیدی بسته به میزان فعالیت‌های پس‌زمینه اعمال می‌کند و از سطوح محدودیت برنامه که در نسخه‌های آزمایشی اندروید طی چند سال گذشته معرفی شده، استفاده خواهد کرد. اکنون یک اپلیکیشن می‌تواند در حالت تنظیم نامحدود، با محدودیت‌های پس‌زمینه اجرا شود، این محدودیت‌ها می‌توانند به‌صورت بهینه شده از میان چهار گزینه Active، Working Set، Frequent و Rare انتخاب شوند. هم‌چنین در صورتی‌که یک برنامه بیش از حد باتری مصرف کند، به کاربران اطلاع داده خواهد شد.

این غول فناوری هم‌چنین در حال گسترش برخی از ویژگی‌های برنامه Google Wallet (کیف پول گوگل) است و قابلیت پشتیبانی برای ذخیره مدارکی مانند گواهینامه رانندگی، گواهی واکسن، کلید خودرو، بلیط، کارت شناسایی و سایر اسناد را اضافه خواهد کرد.

ارتقای تجربه استفاده از تبلت‌ در اندروید 13

بزرگترین تغییرات و ویژگی های اندروید 13

اندروید 13 در کنار ویژگی‌های خود برای گوشی‌های هوشمند، بر پایه اندروید 12L بنا شده است. نوار وظیفه اکنون از یک حرکت کشیدن و رها کردن پشتیبانی می‌کند که کاربران بر اساس آن می‌توانند به سرعت نمای تقسیم صفحه را برای استفاده از دو برنامه در کنار یکدیگر راه‌اندازی کنند. قابلیت “Palm Rejection” نیز که برای رفع مشکل برخورد دست به نمایشگر عمل می‌کند، در نسخه جدید ارتقا یافته و کاربران می‌توانند هنگام استفاده از قلم، دست‌های خود را نیز روی صفحه قرار دهند. گوگل بیش از 20 برنامه خود را برای ارائه بهترین تجربه در تبلت‌ها به‌روز می‌کند و در حال حاضر به‌وسیله همکاری با متا و تیک‌تاک، در تلاش است تا برنامه‌های آنها را به بهترین شکل ممکن بر روی صفحات تبلت اندرویدی نمایش دهد.

اندروید 13 هم‌چنین به لطف آپدیت اعمال شده برای Camera2 API، از فیلم‌برداری HDR در برنامه‌های ثالث نیز پشتیبانی خواهد کرد. یکی دیگر از ارتقاهای قابل توجه، اولویت زبان هر برنامه است. در این نسخه، کاربران می‌توانند زبان رابط کاربری هر اپلیکیشن را به دلخواه خود انتخاب کنند. در اخبار مربوط به این اکوسیستم، گوگل هم‌چنین اعلام کرده که رمزگذاری‌های End-to-End نیز برای چت‌های گروهی RCS برای برنامه مسنجر در حال آماده‌سازی است. مانند واتس‌اپ، لایه رمزگذاری اضافه شده برای چت‌های گروهی از دسترسی اشخاص ثالث به مکالمه جلوگیری می‌کند.

ارتقای چشم‌گیر قابلیت‌های صوتی

بزرگترین تغییرات و ویژگی های اندروید 13

در بخش ارتقای صوتی، اندروید 13 از بلوتوث LE Audio پشتیبانی می‌کند که به عنوان نسل بعدی استاندارد این اتصال و با پشتیبانی از کدک LC3، نوید انتقال صدا با کیفیت بالاتر و مصرف کم‌تر را داده است. استاندارد LE Audio هم‌چنین یک عملکرد پخش را فعال می‌کند که به دستگاه منبع اجازه خواهد داد تا صدا را بین دوستان یا اعضای خانواده به اشتراک بگذارید. دیگر خبر خوب برای علاقه‌مندان به موسیقی، پشتیبانی از MIDI 2.0 بوده که راه خود را به اندروید 13 باز خواهد کرد. MIDI 2.0 ویژگی‌هایی نظیر دوجهته بودن و پشتیبانی صوتی با وضوح 32 بیتی بهبود یافته را به این نسخه اضافه می‌کند.

به‌روزرسانی آینده اندروید هم‌چنین شامل یک بهبود صوتی آشنا به نام Spartial Audio خواهد بود، قابلیتی که کاربران ایرپادز قطعا با آن آشنا هستند. با استفاده از برنامه ExoPlayer 2.17 در اندروید 13، این ویژگی به‌طور پیش‌فرض در دسترس قرار می‌گیرد. اندروید 13 هم‌چنین با تغییراتی ظاهری در پخش رسانه همراه شده و با ارائه مجموعه وسیعی از کنترل‌ها، طراحی بهبود یافته و رابط کاربری پیشرفته ارائه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*