کاوشگر اینسایت ناسا

کاوشگر اینسایت ناسا در مریخ نفس‌های آخرش را می‌کشد

کاوشگر اینسایت ناسا که در سال ۲۰۱۸ با هدف ثبت فعالیت‌های ارتعاشی روی سیاره مریخ فرود آمد، اکنون نفس‌های آخرش را می‌کشد.

کاوشگر اینسایت با هدف ثبت فعالیت‌های ارتعاشی در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی روی مریخ با موفقیت فرود آمد و تا به امروز توانست بیش از ۱۳۰۰ زلزله را در سیاره سرخ به ثبت برساند. همچنین این کاوشگر مریخی اخیرا موفق شد بزرگترین زلزله در مریخ را ثبت کند که دستاورد بسیار بزرگی برای این کاوشگر محسوب می‌شود.

اینسایت همانند سایر ابزارهای خورشیدی روی مریخ به دلیل گرد و غبار شدید این سیاره با مشکلات متعددی مواجه شده و ناسا مدتی قبل از احتمال غیر فعال شدن این کاوشگر در نیمه سال 2022 خبر داده بود. در همین راستا به تازگی یکی از مقامات ناسا اعلام کرد اینسایت نفس‌های آخرش را می‌کشد و به زودی غیر فعال خواهد شد.

جزئیات غیر فعال شدن کاوشگر اینسایت ناسا

کاوشگر اینسایت ناسا

کاتیا زامورا گارسیا، معاون مدیر پروژه اینسایت در آزمایشگاه JPL ناسا در این خصوص اعلام کرد زمانی که اینسایت روی مریخ فرود آمد، می‌توانست با پنل‌های خورشیدی برای انجام ماموریتی به مدت یک ساعت و 40 دقیقه انرژی ذخیره کند، اما جمع شدن گرد و غبار روی پنل‌های خورشیدی این کاوشگر باعث شد تا فرایند شارژ باتری‌ها با مشکل مواجه شود و اکنون اینسایت فقط برای انجام ۱۰ دقیقه انرژی داشته باشد. وی افزود در چنین شرایطی تا چند ماه دیگر فعالیت این کاوشگر در سیاره سرخ به طور کامل متوقف خواهد شد.

گفتنی است مقامات ناسا زمان دقیق غیر فعال شدن این کاوشگر را اعلام نکردند؛ چرا که این موضوع به مواردی چون شرایط آب و هوایی در مریخ و عملکرد کاوشگر بستگی خواهد داشت. بروس برنارد، یکی از محققان JPL نیز در همین راستا اعلام کرد عملکرد اینسایت از انتظارات ما فراتر بوده و به همین دلیل احتمال دارد این کاوشگر بیشتر از زمانی که تصور می‌شود در مریخ به فعالیت خود ادامه دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*