رانندگی خودکار تسلا

سیستم رانندگی خودکار تسلا به دادگاه می‌رود؛ ایلان ماسک مسئول مرگ 3 نفر است؟

تنظیم‌کننده‌های ایمنی فدرال در حال بررسی حداقل یازده تصادف در خودروهای تسلا که از سیستم رانندگی خودکار تسلا یا سایر ویژگی‌های خودران استفاده می‌شد هستند.

وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که اخیراً یک تصادفی رخ داده که در آن راننده سوار بر خودرو تسلا مدل S بوده و سه نفر در این تصادف جان خود را از دست دادند و باعث شد تا تحقیقات فدرال دیگری در مورد رانندگی خودکار تسلا آغاز شود. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها، به اختصار NHTSA، انجام این تحقیقات را برعهده دارد و اعلام کرده که هم‌اکنون در حال بررسی بیش از سی تصادف مربوط به سیستم رانندگی خودکار تسلا است.

طبق گزارش اورنج کانتی، این حادثه در تاریخ 12 مه در نوار مارینرز مایل ساحل نیوپورت رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، خودروی برقی از جاده خارج شد و با تجهیزات ساختمانی برخورد کرد و هر سه سرنشین آن کشته شدند. سه تن از کارگران ساختمانی نیز با جراحاتی که تهدید جانی نداشت به بیمارستان منتقل شدند. پلیس از گفتن اینکه آیا سیستم رانندگی خودکار تسلا در این تصادف دخیل بوده است یا خیر خودداری کرد.

کمپانی تسلا موتورز یکی از تعداد خودروسازانی بوده که سیستم‌های کمک راننده سطح 2 را برای سهولت کارهای رانندگی طراحی کرده است؛ با این حال، این سیستم‌ها با رانندگی کاملاً خودکار، سطح 4 یا 5، خیلی فاصله دارند و تسلا به طور ویژه به رانندگان دستور می‌دهد که حواسشان به جاده باشد و دست خود را روی فرمان نگه دارند.

NHTSA در آگوست سال گذشته اعلام کرد که به دنبال یازده تصادف با وسایل نقلیه پارک شده از سال 2018 که منجر به مجروح شدن هفده نفر و کشته شدن یک نفر شد، تحقیقاتی را درباره سیستم رانندگی خودکار آغاز کرده است.

خود NHTSA نیز توسط هیئت ملی ایمنی حمل و نقل، به اختصار NTSB، به دلیل عدم اطمینان از اینکه خودروسازان از ویژگی‌های ایمنی مناسب در وسایل نقلیه خودران سطح 2 خود استفاده نمی‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته است. خانم جنیفر هومندی، رئیس NTSB، استفاده تسلا از عبارت «خودرانی کامل» برای جدیدترین سیستم رانندگی خودکار تسلا را «گمراه‌کننده و غیرمسئولانه» خواند و گفت:« این گفته به وضوح بسیاری از افراد را گمراه کرده و به استفاده نادرست باز داشته است».