فروش گوشی های هوشمند

کاهش شدید و ترسناک فروش گوشی های هوشمند در سال 2022

ابرشرکت بین‌المللی اس‌ام‌آی‌سی (SMIC) در یک گزارش مفصل از کاهش شدید میزان فروش گوشی های هوشمند در سال جاری میلادی خبر داده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اس‌ام‌آی‌سی، عرضه گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است. از ماه گذشته، شایعات متعددی در مورد کاهش تولید گوشی‌ های هوشمند توسط سازندگان جهانی به گوش می‌رسد. تاثیرات این کاهش روی برندهای چینی بیشتر از سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه خواهد بود و چینی‌ها بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند.

ژائو هایجون، مدیر عامل شرکت اس‌ام‌آی‌سی، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد عواملی مانند درگیری روسیه و اوکراین، تورم جهانی، بحران کمبود تراشه و شیوع بیماری کرونا، دست به دست هم داده‌اند و باعث این کاهش در تولید گوشی‌ های هوشمند شده‌اند. اخیرا روند تولید تراشه‌هایی مانند MCU و وای‌فای نیز به مشکل برخورده و این موضوع طبعا بر روند تولید و فروش گوشی های هوشمند تاثیر زیادی داشته است. ساخت تراشه‌ها MCU و وای‌فای در شرکت اس‌ام‌آی‌سی انجام می‌شود و این شرکت صاحب چندین کارخانه تولید تراشه در پکن، تیانجین و شنژن است. اس‌ام‌آی‌سی همچنین در حال کار روی عملیات‌ ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر، از جمله تراشه‌های 40 نانومتری، 55 نانومتری و 28 نانومتری است، اما سرعت و ظرفیت تولید آن‌ها با شرایط ایده‌آل فاصله‌ی زیادی دارد.

SMIC

شرکت تراشه‌سازی SMIC هفته گذشته اعلام کرد ظرفیت تولید ویفر (یک برش نازک از یک نیمه‌رسانا که در ساخت تراشه‌های الکترونیک استفاده می‌شود) در کارخانه تولیدات 8 اینچی را امسال به ۴۵ هزار ویفر در ماه افزایش خواهد داد. با این حال افزایش ظرفیت به سرعت اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا تامین تجهیزات مسئله‌ای زمان‌بر است. این شرکت همچنان با اختلالات زنجیره تامین به دلیل تحریم‌های وضع شده از سوی دولت سابق آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند.

گائو یونگگانگ، رئیس و مدیر ارشد مالی SMIC، در مصاحبه‌ای از افزایش قیمت ویفر در سه ماهه دوم سال خبر داد. برخی تحلیلگران مدعی هستند قیمت مواد اولیه نیز به دنبال بالا رفتن قیمت ویفر، افزایش خواهد یافت.

ژائو هایجون در پاسخ به سوالات در مورد ادامه این روند افزایشی در آینده این‌چنین بیان کرد: «با توجه به افزایش قیمت‌های منابع تحت مدیریت دولتی مانند آب، برق، گرما و منابع مواد خام، شرکت ناگزیر به بالا بردن قیمت ویفر است.» از آنجایی که موجودی تراشه یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در صنعت تولید لوازم الکترونیک است، اس‌ام‌آی‌سی تمام تلاش خود را برای از بین بردن موانع موجود می‌کند. با این حال، برخی از محصولات مانند مدیریت انرژی، شارژر تلفن همراه، وای فای و MCU هنوز در انبار کارخانه‌ها موجود نیستند. با توجه به درخواست‌های مشتریان، تولید تراشه‌هایی که کمبود موجودی دارند باید رونق یابد و تولید تراشه‌های قدیمی که متقاضی ندارند باید متوقف شود. به عنوان مثال، تقاضا برای تراشه‌های قدیمی وای‌فای 4 و وای‌فای 5 در گوشی ‌های هوشمند ممکن است چندان زیاد نباشد. بنابراین می‌توان با متوقف کردن تولید اینگونه تراشه‌ها، به فرایند تولید تراشه‌های مورد نیاز سرعت بخشید.

به طور کلی، بازار تولید ویفر جهانی در شرایط مطلوبی نیست و همین موضوع سبب کاهش چشمگیر تولید گوشی‌ های هوشمند خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*