کانادا هواوی و ZTE را تحریم کرد

کانادا هواوی را تحریم کرد؛ علت آن چیست؟

مقامات دولتی کانادا خبر از تحریم شرکت چینی هواوی داده‌اند. این درحالیست که پیش از این ایالات متحده و بریتانیا نیز Huawei را تحریم کرده بودند. اما علت این تحریم چیست؟

کانادا اعلام کرد استفاده از تجهیزات شبکه 5G دو کمپانی چینی هواوی و ZTE به خاطر تهدیدات امنیت ملی، ممنوع است. این تصمیم پس از آن گرفته شده که در ابتدا ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ استفاده از تجهیزات ارتباطی هواوی را ممنوع کرد و سپس بریتانیا نیز از این تصمیم دنباله‌روی کرد. حالا مسئولین کانادایی نیز تصمیم تازه‌ای در این باره گرفته‌اند و نصب هرگونه تجهیزات شبکه 5G که از دو برند چینی Huawei و ZTE خریداری شده باشد را ممنوع اعلام کرده‌اند.

مقامات کانادایی اما به اینقدر تحریم کفایت نکرده‌اند و به تمام نهادها و شرکت‌ها دستورد داده‌اند که تا ۲۸ ژوئن سال ۲۰۲۴ فرصت دارند تجهیزات شبکه 5G تأمین شده از سوی هواوی و زد‌تی‌ای را حذف کنند. علاوه بر این تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۷ نیز باید تمام تجهیزات شبکه 4G تأمین شده از این دو شرکت، از سطح کانادا جمع‌آوری شود.

تحریم هواوی توسط کانادا و دیگر اعضای کنسرسیوم Five Eyes

با اعمال تحریم تجهیزات شبکه 5G هواوی، کانادا نیز به جمع کنسرسیوم “Five Eyes” که شامل کشورهای استرالیا، نیوزیلند، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا می‌شود پیوسته است. استرالیا از سال ۲۰۱۸ و نیوزیلند از سال ۲۰۱۹ استفاده از تجهیزات شبکه فایوجی هواوی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

کانادا هواوی و ZTE را تحریم کرد

تجهیزات شبکه 5G هواوی

وزیر نوآوری، عمل و صنعت کانادا “Francois-Phillipe Champagne” در بیانیه‌ای رسمی گفته است که این اقدام می‌تواند امنیت بلند مدت زیرساخت‌های مخابراتی کانادا را تأمین کند. وی همچنین گفته است که این تصمیم پس از بررسی کامل توسط آژانس‌های امنیتی و مشاوره با متحدان کانادا گرفته شده است.

مقامات کانادایی ادعا می‌کنند که بر اساس بررسی‌های انجام شده، نسل پنجم اینترنت موبایل علیرغم تمام مزایایی که دارد، ولی می‌تواند درها را به سوی تهدیدات امنیتی جدیدتر باز کند. این مقامات همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که دو کمپانی هواوی و زد‌تی‌ای توسط دولت چین مجبور به فعالیت‌های جاسوسی هستند. این درحالیست که هواوی بارها ادعای تحت تأثیر بودن از سوی دولت چین را رد کرده و حتی یک صفحه رسمی مستقل را در این باره در وب‌سایت خودش ایجاد کرده است که در آن به توصیف فناوری 5G خودش می‌پردازد.

در آن سو دولت چین با این ممنوعیت مخالفت کرده و مدعی شده که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از رفاه کمپانی‌های چینی به عمل خواهد آورد. به نقل از رویترز، “Wang Wenbin” سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که «ما تمام اقدامات لازم را برای حفظ منافع مشروع شرکت‌های چینی انجام خواهیم داد».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. جاسوسی بهانه است تحریم صرفاً اهرمی سیاسی است
    و السلام