استفاده دوباره از مانیتورهای قدیمی CRT

کاربردهای جالب برای مانیتورهای قدیمی CRT

مانیتورهای قدیمی CRT از رده خارج شده‌اند. اما شما می‌توانید به جای دور انداختن، استفاده‌های جالبی از آن‌ها بکنید و همچنان آن‌ها را نگه دارید.

برای لحظاتی به گذشته سفر کنید. جایی در دهه ۷۰ که شما مشغول آماده شدن برای رفتن به مدرسه هستید و برای رسیدن آخر هفته روز شماری می‌کنید. پنجشنبه که می‌شود شما به خانه می‌آید، کتب و دفترتان را یک گوشه اتاق می‌اندازید و با کنسول بازی نینتندو خود چند ساعتی را سرگرم بازی کردن می‌شوید. اینترنت وجود دارد، ولی هنوز در محله شما کسی به آن دسترسی ندارد و هیچ چیزی از پیام‌رسان‌ها نمی‌دانید.

فقط یک نمایشگر بزرگ در خانه شما هست (یک نمایشگر CRT بزرگ و سنگین) که تمام سرگرمی شما از طریق آن انجام می‌شود. مانیتورهای CRT (مخفف فناوری لامپ پرتوی کاتودی) به عنوان استاندارد طلایی تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر شناخته می‌شدند. اگر می‌خواستید تصاویر متحرک را روی یک نمایشگر ببینید، CRT تنها راه به نمایش گذاشتن آن بود. وقتی هم که به اینترنت دسترسی پیدا کردید، باید آن را از طریق مانیتورهای قدیمی CRT تجربه می‌کردید.

با پیشرفت تکنولوژی، مانیتورهای CRT جایگاه خودشان را از دست دادند و مانیتورهای باریک، سبک و باکیفیت‌تر جای آن‌ها را گرفتند. اکثر آن‌ها به دور انداخته شدند یا به مغازه‌های سمساری فروخته شدند. این موضوع خیلی ناراحت کننده است. این درحالیست که اگر شما صاحب یک نمایشگر قدیمی CRT هستید که سالم است، می‌توانید همچنان از آن در موارد مختلفی استفاده کنید.

چند راهکار جالب برای استفاده دوباره از مانیتورهای قدیمی CRT

در ادامه به معرفی چند راهکار جالب توجه و سرگرم‌کننده خواهیم پرداخت که به شما اجازه می‌دهند مانیتور قدیمی خود را دور نیندازید و در عوض از آن استفاده کنید.

۱. استفاده برای اجرای بازی‌های قدیمی

استفاده دوباره از مانیتورهای قدیمی CRT

وقتی بازی‌های ویدیویی را روی کامپیوتر خود با توسط یک کنسول بازی روی تلویزیون خود اجرا کرده باشید، متوجه پیشرفت گرافیک بازی‌ها طی دهه‌های گذشته می‌شوید. با هر ابزاری که بسنجید، بازی‌هایی که امروزه وجود دارد (حتی بازی‌هایی مثل Super Meat Boy یا Stardew Valley که حس و حال قدیمی دارند)، ظاهر بهتری نسبت به آنچه در کودکی بازی می‌کردید دارند.

How To Geek گزارش می‌دهد، بازی‌های قدیمی با این هدف طراحی می‌شدند که روی نمایشگرهایی با فناوری زمان عرضه خود اجرا شوند. در نتیجه اگر بخواهید بازی‌های قدیمی را روی یک مانیتور مدرن یا تلویزیون اجرا کنید، کیفیتی پایین‌تر از آنچه که حتی چند دهه پیش تجربه کرده بودید را به دست میاورید. به همین خاطر است که علاقه‌مندان به بازی‌های قدیمی و نوستالژی ترجیح می‌دهند مانیتورهای قدیمی CRT خودشان را نگه دارند و بازی‌های قدیمی را همان گونه که در دوران طلایی کودکی اجرا می‌شدند، دوباره تجربه کنند.

اگر شما هم یک مانیتور CRT دارید که گوشه انباری در حال خاک خوردن است، همین حالا می‌توانید آن را دوباره به خانه بیاورید، تمیز کنید و کنسول بازی قدیمی‌تان را به آن متصل کرده و یاد ایام قدیم را در کنار دوستانتان زنده کنید. البته به خاطر داشته باشید که ورودی‌های ویدیویی مانیتورها متفاوت از تلویزیون‌ها است. معمولاً اکثر مانیتورهای قدیمی از پورت VGA استفاده می‌کردند؛ این یعنی برای اتصال یک کنسول بازی قدیمی مثل نینتندو ۶۴، شما به یک آداپتور تبدیل نیاز خواهید داشت.

۲. با رزبری پای آن را احیا کنید

رزبری پی و مانیتورهای قدیمی

مانیتور CRT فقط یکی از اجزای بزرگ کامپیوتر قدیمی شما است. شما احتمالاً یک کیس کامپیوتر قدیمی هم دارید که زمانی وظیفه داشته محتوا را برای نمایش به مانیتور ارسال کند. اگر هنوز مانیتور سیستم شما سالم است ولی کیس کامپیوترتان دیگر کارایی ندارد، شما صاحب یک چشم دیجیتالی بدون هیچ مغز متفکری در پشت آن هستید. شما می‌توانید با گشتن در اینترنت یا فروشگاه‌های کامپیوترهای استوک به دنبال خرید یک کامپیوتر قدیمی بگردید یا خودتان یک کامپیوتر سایر جیبی را با استفاده از رزبری پای (Raspberry Pi) ایجاد کنید.

فرقی نمی‌کند یک تلویزیون باشد یا یک مانیتور، بسته به مدل نمایشگر CRT خود می‌توانید سیگنال HDMI رزبری پای را به خروجی متناسب با آن تبدیل کنید. برای این کار به یک آداپتور (VGA یا کامپوزیت) نیاز است. برای راهنمایی گرفتن می‌توانید از تالارهای گفتگوی رزبری پای استفاده کنید.

۳. آن را به یک تلویزیون هوشمند قدیمی تبدیل کنید

تلویزیون هوشمند قدیمی با تلویزیون‌های قدیمی CRT

صرف نظر از ورودی‌های ویدیویی، تفاوت کمی بین یک مانیتور کامپیوتر CRT با یک تلویزیون CRT وجود دارد. کارایی آن‌ها به سادگی عوض می‌شود و این یعنی یک مانیتور قدیمی می‌تواند نقش یک تلویزیون را هم ایفا کند.

با کمی صبر و چند دلار ناقابل، شما می‌توانید مانیتور CRT قدیمی‌تان را به یک تلویزیون آنالوگ تبدیل کنید که با یک آنتن می‌تواند کانال‌ها را به نمایش بگذارد. گرچه مانیتور شما قادر به نمایش سیگنال‌های آنالوگ است، ولی اکنون دیگر هیچ گیرنده‌ای برای دریافت این سیگنال‌ها وجود ندارد یا اگر هم داشته باشد، به سختی پیدا می‌شود.

یک تنظیم کننده تلویزیون آنالوگ که با پورت ورودی VGA مانیتور شما سازگار باشد، بهترین راهکار موجود است. این تنظیم کننده می‌تواند سیگنال‌ها را برای نمایش روی مانیتور قدیمی شما تبدیل کند.

همچنین اگر می‌خواهید مانیتور قدیمی‌تان را به یک تلویزیون امروزی‌تر تبدیل کنید هم راهکاری برای تبدیل آن به یک تلویزیون هوشمند آنتیک وجود دارد. با استفاده از یک هاب تلویزیون هوشمند مثل کروم کست یا روکو، می‌توانید سیگنال‌های پخش را نیز به تلویزیون CRT خود منتقل کنید. برای این کار به آداپتورهای مخصوص تبدیل HDMI به VGA نیاز خواهید داشت. سپس می‌توانید با مانیتور عتیقه خود ویدیوهای یوتیوب یا فیلیمو را تماشا کنید.

۴. یک قاب عکس دیجیتالی قدیمی و جذاب

قاب عکس دیجیتالی قدیمی

قاب‌های عکس دیجیتالی طی سالیان اخیر وارد بازار شده‌اند؛ اما حالا کمتر کسی از آن‌ها استفاده می‌کند و رفته رفته به دست فراموشی سپرده شده‌اند. زیرا دیگر خبری از عکس‌های قدیمی در کنج خانه ها نیست. سبک طراحی داخلی امروزی دیگر این فریم‌های دیجیتالی را نمی‌پسندد. اما شما با یک روش خلاقانه می‌توانید تصاویر قدیمی‌تان را داخل یک مانیتور قدیمی CRT ببرید.

با استفاده از یک سیستم رزبری پای و وای فای داخلی یا دانگل وای فای، شما می‌توانید عکس‌هایی را به صورت خودکار از اینترنت دانلود کرده یا عکس‌های دیجیتالی قدیمی خودتان را به آن انتقال دهید و داخل کارت حافظه SD رزبری پای ذخیره کنید. سپس این سیستم را با استفاده از یک تبدیل HDMI به VGA، به خروجی مانیتور خود متصل کنید. حالا می‌توانید تلویزیون قدیمی‌تان را در گوشه‌ای از خانه گذاشته و هر مهمانی که داشتید با نمایش عکس‌هایی قدیمی داخل آن، خاطرات گذشته را زنده کنید.

۵. یک دیوار ویدیویی بسازید

دیوار ویدیویی با چند مانیتور

برای این کار شما به چند مانیتور CRT نیاز دارید و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، برایتان بهتر است. بنابراین تا می‌توانید مانیتورهای قدیمی CRT بلااستفاده دوستان و آشنایانتان را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را روی هم بچینید تا یک شکل مربعی به دست بیاید.

شاید این کار کمی سخت به نظر برسد، اما نتیجه‌ی فوق‌العاده جذابی دارد. آن می‌تواند چیزی شبیه به یک دیستوپیای علمی تخیلی در دهه ۸۰ میلادی را به وجود بیاورد. برای شروع، شما بابت هر مانیتور به یک رسپری پای جداگانه به همراه یک کارت حافظه SD و آداپتور تبدیل HDMI به VGA احتیاج دارید.

حالا باید کدنویسی را شروع کنید. برای آموزش این کار می‌توانید به لینکی که داخل وب‌سایت Github قرار دارد مراجعه کنید. وقتی کار تمام شد، شما یک دیوار ویدیویی دارید که هر بخش از ویدیو در یکی از مانیتورها به نمایش درمی‌آید.

۶. آکواریوم ماهی‌ها

تبدیل مانیتور به آکواریوم ماهی ها

در اینجا هیچ نیازی به کار فنی نیست. بلکه باید تمام قطعات فنی داخل مانیتور خود را هم از آن خارج کنید. هرچند فناوری مانیتورهای قدیمی CRT محدود است، اما بی‌نهایت روش استفاده دیگر از آن‌ها وجود دارد. یکی از راه‌های استفاده، تبدیل کردن آن به یک آکواریوم ماهی‌ها است. فقط پیش از انجام هر کاری مطمئن شوید که تمام قطعات را از داخل مانیتور تخلیه کرده‌اید تا هیچ اتفاق خطرناکی رخ ندهد.

CRT در داخل خلاء است و اگر مراقب آن نباشید احتمال انفجار وجود دارد. این مانیتورهای قدیمی دارای فلزات سنگینی هستند و خازن در داخل آن‌ها می‌تواند برای مدت زیادی شارژ در خودش نگه دارد. بنابراین هنگام انجام این کار نهایت دقت را انجام دهید، چون که خطر برق گرفتگی هم وجود دارد. از وسایل ایمنی برای این کار استفاده کنید. باید با باز کردن پیچ‌های روی بدنه شروع کنید.

برای ساخت دیواره‌های کناری آکواریوم به پلکسی گلاس و برای گرفتن درزهای مانیتور که بتواند آب را داخل خودش نگه دارد به نوار سیلیکون یا چسب آکواریوم نیاز دارید. در نهایت هم باید از حباب ساز، تزئیناتی برای زیباتر کردن، نور و ماهی نیاز دارید.

۷. یک گلدان بسازید

تبدیل مانیتورهای قدیمی CRT به گلدان گل

همه‌ی با به خاک بازمی‌گردیم، بنابراین چرا مانیتور CRT قدیمی‌مان را به خاک برنگردانیم؟ البته ما در اینجا فقط می‌خواهیم آن را به یک گلدان خاک تبدیل کنیم و داخل آن را گل کاری کنیم. فقط به خاطر داشته باشید که قطعات داخلی مانیتورها دارای مواد بسیار خطرناکی هستند و درست مثل روش قبلی باید به خوبی قطعات داخلی را خالی کردن و مطمئن شوید هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

وقتی قطعات را خالی کردید، قاب مانیتور را برگردانید و برای زیباتر به نظر رسیدن آن می‌توانید بدنه را رنگ بزنید. بعد از اینکه خشک شد، کف آن را می‌توانید با چیزی مثل مشما بپوشانید تا خاک از داخل آن به زمین نرسید. البته باید کف آن چندین سوراخ ایجاد کنید تا جریان آب از داخل آن خارج شود. خاک مخصوص گل را داخل آن بریزید تا به خوبی پر شود. سپس وقت کاشتن گل است.

۸. یک اتاق خواب برای گربه خود بسازید

ساخت اتاق خواب گربه با مانیتور

کار در خانه مزیت‌های زیادی دارد. رفت و آمد خسته‌کننده را حذف می‌کند. علاوه بر این در دفتر کار خانگی خود تنقلاتی دارید که همیشه دوست دارید بخورید. اینجوری حتی می‌توانید گربه خانگی‌تان هم کنارتان داشته باشید. اگر پشت کامپیوتر خود مشغول کار باشید، احتمالاً می‌دانید که چقدر دوست دارند نزدیک شما باشند و دائم دور میز شما می‌چرخند یا همان جا می‌خوابند. یکی از دلایلش این است که گربه‌ها به توجه نیاز دارند و اگر حواس شما به کامپیوتر باشد، هر کاری می‌کنند تا توجه شما را به خودشان جلب کنند.

یکی از راه حل‌هایی که باعث می‌شود هم شما و هم گربه خانگی‌تان خوشحال باشد، ساختن یک خانه زیبا در نزدیکی خودتان است. برای این کار هم مانیتورهای قدیمی CRT می‌تواند گزینه خوبی باشند. فقط کافیست به خوبی قطعات داخلی آن‌ها را تخلیه کرده و یک فضای زیبا مثل آنچه در تصویر می‌بینید برای گربه‌تان بسازید.

مثلاً بدنه آن را رنگ‌های جذابی بزنید و رخت‌خواب گربه‌تان را در داخل مانیتور پهن کنید و خانه جدیدش را جایی در نزدیکی میز کامپیوتر خود بگذارید.

۹. مانیتور قدیمی CRT خود را به یک سطل زباله تبدیل کنید

تبدیل مانیتور قدیمی به سطل زباله

یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از مانیتورهای قدیمی CRT، تبدیل آن‌ها به یک سطل زباله است. برای استفاده از آن نیازی هم نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید قطعات داخلی آن را به خوبی خارج کرده و قسمت جلویی را از بدنه خارج کنید. با یک کیسه مخصوص سطل زباله داخل آن را بپوشانید و سپس قسمت جلویی را سر جای خودش قرار دهید. هر زمانی هم که کیسه پر شد و نیاز به تعویض داشت، می‌توانید درپوش را برداشته، کیسه را تعویض کرده و مجدداً درپوش را سر جای خودش بگذارید.