بیت کوین

زمستان بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال چه زمانی تمام خواهد شد؟

بازار بیت کوین و ارز دیجیتال درگیر زمستانی سرد و سهمگین شده و قادر به حرکت رو به جلو نیست. روند صعودی بعدی بازار کریپتو چه زمانی آغاز می‌شود؟

بیت کوین از اوج قیمتش در حوالی 69 هزار دلار، با ریزشی بالای 50 درصدی مدت‌ها است در مرز حیاتی 30 هزار دلار مشغول نوسان است. عده‌ای از ریزش بیشتر، حتی به زیر 20 هزار دلار، صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر بیت کوین را آماده جهشی رو به بالا از ناحیه کنونی می‌دانند. اگرچه درباره مسیر حرکت بعدی BTC شک و شبهه وجود دارد، اما تحلیلگران درباره یک چیز اتفاق نظر دارند؛ بازار بیت کوین و ارز دیجیتال اکنون در زمستانی سر گیر افتاده و چنگی به دل هولدرهای آن، که در قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید کرده‌اند، نمی‌زند.

اما شرط خارج شدن از این شرایط چیست؟ آیا بیت کوین مجددا روندی صعودی در پیش خواهد گرفت یا این پایان کار نخستین رمز ارز دنیا است؟

وابستگی کل بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین

اگرچه طی گذشت 13 سال از زمان ظهور نخستین رمز ارز، ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده متعددی با قابلیت‌های بیشتر معرفی شده‌اند، اما بیت کوین همچنان پادشاه است و با اختلاف بالاتر از رقبا قرار دارد. البته، میزان نفوذ آن رو به افول است و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک توسط اتریوم به زیر کشیده شود، اما تا آن زمان، در صدر قرار دارد.

سلطه بیت کوین بر کل بازار ارز دیجیتال را اصطلاحا دامیننس بیت کوین می‌گویند. منظور از آن، سهم BTC از کل سرمایه در گردش در مارکت کریپتوکارنسی است. از نزدیک به 1.2 تریلیون سرمایه در گردش (مارکت کپ) فضای ارزهای دیجیتال، بالای 40 درصد در اختیار Bitcoin است. این مقدار حدود 2 سال پیش بالای 60 درصد بود و قبل از آن نیز اعداد بالاتری داشت، اما به مرور زمان کاهش یافت.

دامیننس بیت کوین سبب شده کل مارکت رمز ارزها، مخصوصا کوین‌ها و توکن‌های برتر، از آن تاثیر بپذیرند. به همین دلیل حتی اگر یک پروژه بلاک چینی در حال رشد باشد، در صورت ریزش قیمت شدید بیت کوین، به احتمال زیاد همراه آن به زیر کشیده خواهد شد.

ارتباط زمستان ارز دیجیتال با هاوینگ

بیت کوین از زمان ظهور فراز و نشیب‌های متعددی داشته و رشدهای شارپ و در عین حال ریزش‌های سنگینی را تجربه کرده است. پس این نخستین زمستان بازار ارز دیجیتال نیست و آخرین نیز نخواهد بود. اما تا امروز، برآیند آن‌ها مثبت بوده است، به همین دلیل قیمت BTC‌ از چند سنت در سال 2009 (سال عرضه) اکنون حوالی 30 هزار دلار معامله می‌شود.

با نگاهی به چارت قیمت بیت کوین متوجه ارتباط مستقیم روندهای صعودی آن با رویداد هاوینگ خواهیم شد. با نزدیک شدن به هر هاوینگ، بیت کوین یک رالی صعودی جدید شروع کرده و در نهایت با اصلاح قیمت مواجه شده است. سپس بازار ارز دیجیتال در یک زمستان فرو رفته است.

هاوینگ به فرآیند نصف شدن پاداش ماینرهای بیت کوین اشاره دارد. این رویداد بعد استخراج هر 210 هزار بلاک رخ می‌دهد و دوره زمانی آن حدودا 4 سال است. در حال حاضر، با توجه به هاوینگی که در سال 2020 داشتیم، ماینرها به ازای استخراج هر بلاک BTC برابر 6.25 واحد دریافت می‌کنند. پس از رویداد آتی، این تعداد به 3.125 بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد که به معنی نصف شدن روند عرضه کوین در شبکه است.

جالب است بدانید، اگرچه از کل 21 میلیون بیت کوین موجود تا کنون بالای 19 میلیون عدد استخراج شده و کمتر از 2 میلیون به منظور ماین کردن باقی مانده است، اما رویداد هاوینگ سبب می‌شود استخراج مابقی تا سال 2140 میلادی (118 سال دیگر) زمان ببرد!

پیش‌بینی قیمت بیت کوین در سال 2023 و 2024

اگرچه ممکن است طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بیت کوین رشد قیمت را تجربه کند، اما انتظار نداریم این رشد شارپ و شروع یک رالی صعودی جدید باشد. احتمالا باید تا نزدیک شدن به هاوینگ بعدی منتظر باشیم.

بر اساس تحلیل یک تحلیلگر باتجربه، با نام کاربری davthewave در توییتر، نه تنها در سال 2022، بلکه در سرتاسر سال 2023 میلادی نیز زمستان بازار ارز دیجیتال ادامه خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی وی، قیمت نخستین رمز ارز اواخر 2023 سقف قیمت کنونی یعنی 69 هزار دلار را خواهد شکست. تا پنج ماه بعد، قیمت به حوالی 200 هزار دلار خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*