آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس؛ تفاوت های احتمالی و اشتراک ها

در اینجا به مقایسه آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس می‌پردازیم. آیا iPhone 14 Pro Max می‌تواند کاربران iPhone 13 Pro Max را ترغیب به تعویض گوشی کند؟

پیش از این در گجت نیوز به مقایسه دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس پرداختیم و مشخصات و قابلیت‌های این دو گوشی را به طور جزیی‌تر بررسی کردیم. در پایان به این نتیجه رسیدیم که نسل بعدی گوشی‌های iPhone Pro Max می‌تواند برای افرادی که تمایل به ارتقای آیفون 12 پرو مکس خود دارند، گزینه ایده‌آلی باشد.

با این حال، هنوز تکلیف صاحبان آیفون 13 پرو مکس مشخص نیست! آیا آیفون 14 پرو مکس می‌تواند دارندگان 13 پرو مکس را هم به آپگرید ترغیب کند؟ در حقیقت سوال اصلی این است که چگونه می‌توان عملکرد محصول بی‌نقص و شگفت‌انگیزی نظیر iPhone 13 Pro Max را ارتقا داد. این گوشی عمر باتری فوق‌العاده‌ای دارد و کماکان سریع‌ترین گوشی بازار به شمار می‌رود. همچنین عملکرد دوربین این پرچمدار نیز بی‌نظیر است.

با این وجود به نظر می‌رسد اپل سعی دارد در نسل جدید این پرچمدار غول پیکر تنها نگرانی کاربران در خصوص خرید یک محصول از خانواده پرو مکس اپل، یعنی اندازه فیزیکی را هم رفع کند! بر اساس اطلاعات موجود، حاشیه‌های باریک‌تر و نسبت متفاوت طول به عرض صفحه نمایش، احتمالا آیفون 14 پرو مکس را به محصولی تبدیل می‌کند که ضمن ارائه عملکرد فنی هم تراز با iPhone 13 Pro Max یا قدرتمندتر از آن، اندازه‌ای جمع و جورتر خواهد داشت.

همچنین بر اساس اطلاعات موجود، اپل از تراشه‌های جدید A16 Bionic و حسگرهای جدید 48 مگاپیکسلی هم در این محصولات استفاده خواهد کرد تا محصول نهایی از حیث عملکرد سخت افزاری و عکسبرداری بی‌رقیب‌تر از گذشته باشد.

آیفون 14 پرو مکس

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا ضمن مقایسه آیفون 14 پرو مکس با نسل قبلی خود، مشخصات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. البته تمامی اطلاعات موجود در خصوص نسل جدید آیفون‌های اپل برگرفته از شایعات و اطلاعات منتشر شده است و ممکن است در نسخه نهایی این محصول شاهد تغییراتی در برخی از آن‌ها باشیم.

به طور خلاصه، مهم‌ترین تفاوت‌های نسخه 2022 آیفون پرو مکس با نسل پیشین خود به شرح زیر خواهد بود:

  • حاشیه‌های کمتر و نسبت طول به عرض بیشتر در نسل جدید؛
  • حفره‌های دوگانه i شکل به جای ناچ؛
  • تراشه سریع‌تر A16 Bionic؛
  • دوربین جدید 48 مگاپیکسلی؛
  • قیمت پایه 100 دلار گران‌تر؛
  • احتمال تجهیز به اتصال ماهواره‌ای.

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

کلیات طراحی آیفون 14 پرو مکس بسیار شبیه به نسل‌های پیشین خود است. بنابراین اندازه صفحه نمایش آن مشابه قبل بوده و لبه‌های تخت و ترکیب فولاد ضد خش و شیشه همچنان پای ثابت طراحی آن خواهند بود.

با این وجود به دلیل تفاوت در نسبت طول به عرض آیفون‌های جدید، ابعاد نسخه 2022 نسبت به قبل متفاوت بوده و کار کردن با آن با یک دست آسان‌تر خواهد بود.

همچنین حفره‌های دوگانه بالای صفحه نمایش نسل جدید آیفون‌ها که جایگزین ناچ در نمونه‌های قدیمی‌تر خواهند شد، احتمالا جلوه تازه‌ای به آن‌ها خواهند بخشید. این حفره‌ها که محل قرار گرفتن حسگرهای فیس آیدی هستند همچنان فضای نسبتا زیادی را اشغال می‌کنند. با این حال طراحی متفاوت و i شکل آن‌ها می‌تواند چهره جدیدی را برای این آیفون‌ها رقم بزند.

ناچ در آیفون 2022

علاوه بر این، آیفون 14 پرو مکس نیز همانند نسل قبلی در چهار رنگ روانه بازار خواهد شد که از میان آن‌ها سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی بین هر دو نسل مشترک هستند. با این وجود احتمالا در سال 2022 شاهد جایگزینی رنگ آبی با رنگ بنفش خواهیم بود.

بعلاوه، محتویات درون جعبه iPhone 14 Pro Max نسبت به قبل بدون تغییر باقی خواهد ماند. بنابراین احتمالا خبری از حضور شارژر درون جعبه این محصول نخواهد بود و کابل لایتنینگ، تنها چیزی است که درون جعبه قرار خواهد داشت.

هر دو نسل از آیفون پرو مکس از صفحه نمایش‌هایی نسبتا مشابه با اندازه 6.7 اینچی و پانل‌های اولد استفاده می‌کنند. با این حال نمایشگر نسخه 14 پرو مکس احتمالا حاشیه‌های باریک‌تری داشته و از نسبت 20:9 بهره خواهد برد. نسبت صفحه نمایش iPhone 13 Pro Max برابر با 19.5:9 است. همچنین انتظار می‌رود که اپل حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش آیفون 14 پرو مکس را نیز نسبت به قبل افزایش دهد تا عملکرد آن در زیر تابش مستقیم نور آفتاب بهبود یابد.

بعلاوه، هر دو نسل از آیفون پرو مکس از نرخ رفرش 120 هرتزی بهره خواهند برد. اپل این قابلیت را پرو موشن می‌نامد.

همچنین احراز هویت بیولوژیکی در هر دو نسل از طریق حسگرهای فیس آیدی انجام می‌شود. علیرغم تغییر شکل ناچ بالای صفحه نمایش، عملکرد حسگرهای تشخیص چهره ثابت مانده و با همان دقت نسل قبل انجام خواهد شد.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

آنچه تا کنون در خصوص تراشه‌های احتمالی مورد استفاده در نسل بعدی آیفون می‌دانیم این است که اپل احتمالا نسل جدید چیپست‌های موبایلی خود موسوم به A16 Bionic را در آیفون‌های جدیدش به کار خواهد برد. این تراشه‌ها عملکرد بهتری در مقایسه با تراشه‌های A15 سال گذشته خواهند داشت.

پیش از این اپل قصد داشت چیپست‌های A16 را به نخستین تراشه‌های سه نانومتری خود تبدیل کند. با این حال به نظر می‌رسد این امر حداقل فعلا امکان‌پذیر نیست و A16 بر اساس تکنولوژی چهار نانومتری ساخته خواهد شد. به این ترتیب، شاهد بهبود عملکردی جزیی این تراشه‌ها در مقایسه با چیپست‌های پنج نانومتری خانواده آیفون 13 خواهیم بود. اپل همچنین احتمالا در نسل جدید از آیفون‌های خود این تراشه‌های قدرتمند را با شش گیگابایت رم همراه کند.

تراشه A16

از حیث نرم افزاری هم می‌توان مطمئن بود که آیفون 14 پرو مکس به سیستم عامل iOS 16 مجهز خواهد بود. مثل همیشه، آیفون 13 پرو مکس نیز به فاصله کمی از نسل جدید، این سیستم عامل را دریافت کرده و از تمام قابلیت‌های آن بهره خواهد برد. از سوی دیگر اپل معمولا از هر یک از پرچمدارانش حدود 5 یا 6 سال پشتیبانی نرم افزاری می‌کند. بنابراین تقریبا می‌توان مطمئن بود که هر دوی آن‌ها تا چندین سال آینده قادر به تجربه جدیدترین نسخه‌های iOS خواهند بود.

مقایسه دوربین آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس

در سال‌های گذشته گوشی‌های اپل همواره در بخش دوربین و خصوصا ضبط ویدیو سرآمد تمامی پرچمداران دنیا بوده‌اند. با این حال سئوال مهم این است که آیا این روند در سال 2022 هم ادامه خواهد یافت یا خیر؟

پیش از هر چیز، اطلاعات موجود حاکی از استفاده از حسگرهای جدید و 48 مگاپیکسلی در آیفون‌های امسال هستند که جایگزین نمونه‌های 12 مگاپیکسلی کنونی خواهند شد. این حسگرهای بزرگ‌تر نه تنها کیفیت بسیار بالاتری را برای تصاویر به ارمغان آورده و جزئیات بیشتری را ثبت می‌کنند، بلکه به اپل امکان خواهند داد که بالاخره از قابلیت ضبط ویدیوی 8K در آیفون‌های جدیدش رونمایی کند. قابلیتی که بدون شک به مهم‌ترین نقطه قوت آیفون 14 پرو مکس تبدیل خواهد شد.

دوربین آیفون 14 پرو مکس

همچنین انتظار می‌رود که قابلیت مد سینماتیک نیز در این نسل از آیفون‌ها ارتقا یابد. مد سینماتیک قابلیتی انقلابی بود که در آیفون 13 پرو مکس معرفی شد و هنگام ضبط ویدیو، همانند مد پرتره در عکسبرداری، پس‌زمینه را محو کرده و بر روی سوژه اصلی تمرکز می‌کند. این قابلیت در عین عملکرد فوق‌العاده، نواقصی هم دارد. به عنوان مثال، رزولوشن فیلمبرداری در این مد فقط بر روی 1080p تنظیم شده است. رفع این دسته ایرادات جزیی می‌تواند عملکرد بسیار رضایت‌بخشی را برای دوربین آیفون جدید به همراه داشته باشد.

یکی از قابلیت‌هایی که علیرغم شایعات فراوان احتمالا در نسل بعدی آیفون‌ها حاضر نخواهد بود، لنز پریسکوپ است. رقبای اندرویدی آیفون از مدت‌ها پیش به استفاده از این لنزها رو آورده بودند. با این حال حداقل آیفون‌های امسال در این بخش قادر به رقابت با کهکشانی‌های سامسونگ و سایر پرچمداران اندرویدی نخواهند بود.

در پایان، مقایسه دوربین‌های نسل بعدی و نسل کنونی آیفون‌های پرو مکس به صورت زیر خواهد بود:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو مکس در برابر دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 13 پرو مکس؛
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و f/1.8 در هر دو گوشی؛
  • دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی، f/2.8 در هر دو گوشی.

کیفیت صدای آیفون 14 پرو مکس

تمامی نسخه‌های آیفون 13 با ارائه عملکرد فوق‌العاده در بخش صوتی، پیشرفتی چشمگیر را در چه در حجم صدای تولید شده و چه در کیفیت صدا در گوشی‌های هوشمند ایجاد کردند. در حال حاضر هیچگونه اطلاعاتی در خصوص بهبودهای احتمالی سیستم صوتی نسل جدید آیفون‌ها در دست نیست. با این وجود، سابقه درخشان اپل در استفاده از سیستم‌های صوتی سرآمد در آیفون‌های جدیدش خیال کاربران را از آینده پرچمداران این کمپانی راحت می‌کند.

فراموش نکنید که هیچ یک دو نسخه 2021 و 2022 از آیفون پرو مکس به جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز نیستند.

همچنین سیستم ویبره آیفون 13 پرو مکس نیز عملکرد بسیار ایده‌آلی را ارائه می‌داد. بنابراین انتظار از اپل این است که همان عملکرد فوق‌العاده را در پرچمداران آتی این کمپانی نیز شاهد باشیم.

عمر باتری و سرعت شارژ

به لطف ظرفیت بالاتر باتری آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با نسل‌های پیشین خود، این گوشی موفق شد انقلابی را در زمینه عمر باتری گوشی‌های اپل ایجاد کند.

به نظر می‌رسد همین روند فوق‌العاده در آیفون 14 پرو مکس هم ادامه داشته باشد و اپل یک باتری مشابه یا بزرگ‌تر را هم برای نسل جدید گوشی‌های پرچمدار خود در نظر بگیرد. پس انتظار از نسل بعدی iPhone Pro Max این است که ظرفیت باتری آن حداقل 4352 میلی آمپر ساعت (به اندازه ظرفیت آیفون 13 پرو مکس) باشد.

iphone 14 pro max

همچنین در بخش توان و نرخ شارژ نیز نمی‌توان انتظار تغییرات چندانی را در نسل آتی آیفون داشت. توان شارژر 13 پرو مکس برابر با 27 وات بود و یک شارژ کامل باتری آن حدود دو ساعت زمان می‌برد. پیش‌بینی می‌شود همین شرایط برای iPhone 14 Pro Max هم برقرار باشد.

علاوه بر این، هر دو گوشی مورد بحث از تکنولوژی شارژ بی سیم مگ سیف با توان حداکثر 15 وات پشتیبانی خواهند کرد.

مقایسه مشخصات فنی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس

در پایان، به مقایسه مختصر مشخصات فنی نسخه‌های 2022 و 2021 آیفون پرو مکس خواهیم پرداخت. بار دیگر تاکید می‌کنیم که مشخصات آیفون 14 پرو مکس تنها بر اساس اطلاعات موجود نوشته شده‌اند و ممکن است در نسخه نهایی متفاوت باشند.

مشخصاتآیفون 14 پرو مکسآیفون 13 پرو مکس
ابعادنامشخص160.8 در 78.1 در 7365 میلیمتر
وزننامشخص240 گرم
پردازندهA16 Bionic، چهار نانومتریA15 Bionic، پنج نانومتری
رمشش گیگابایت LPDDR5شش گیگابایت LPDDR4X
حافظه
  • 128 گیگابایت
  • 256 گیگابایت
  • 512 گیگابایت
  • 1 ترابایت
  • 128 گیگابایت
  • 256 گیگابایت
  • 512 گیگابایت
  • 1 ترابایت
دوربین
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی
  • دوربین 12 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت
باتری4352 میلی آمپر ساعت4352 میلی آمپر ساعت
توان شارژ
  • 27 وات با سیم
  • 15 وات بی سیم
  • 27 وات با سیم
  • 15 وات بی سیم
قیمت پایه1200 دلار1100 دلار

جمع‌بندی و نظر نهایی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که علیرغم تمامی اطلاعات افشا شده از نسل بعدی آیفون‌های اپل، این کمپانی به خوبی توانسته هیجان زیادی را پیرامون محصول جدیدش ایجاد کند.

آیفون 13 پرو مکس در برابر آیفون 14 پرو مکس

در حال حاضر اطلاعاتی نظیر حفره‌های جدید صفحه نمایش، نسبت طول به عرض بالاتر، تراشه‌های قدرتمندتر A16 Bionic و دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی از جمله مواردی هستند که افشاگران مختلف بارها به آن‌ها اشاره کرده‌اند. با این حال در خصوص بسیاری ویژگی‌های کلیدی آیفون 14 پرو مکس همچنان هیچ اطلاعاتی در دست نیست!

البته سئوالات متعددی نیز پیرامون نسل جدید آیفون‌ها ایجاد شده است که تاکنون پاسخ مناسبی در پی نداشته‌اند. به عنوان مثال، آیا آیفون قیمت پایه آیفون 14 پرو مکس را 100 دلار افزایش خواهد داد؟ از طرف دیگر با توجه به قرنطینه‌های شدیدی که به تازگی در چین اعمال شده است، آیا اپل قادر خواهد بود خانواده iPhone 14 خود را به موقع رونمایی کند؟

شما در خصوص مشخصات آیفون 14 پرو مکس چه فکری می‌کنید؟ آیا این مشخصات قادر خواهد بود دارندگان آیفون 13 پرو مکس را به آپگرید ترغیب کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*