آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس در برابر آیفون 12 پرو مکس؛ هر آنچه از تفاوت‌ها می‌دانیم

در اینجا به مقایسه زودهنگام آیفون 14 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس – iPhone 14 Pro Max vs iPhone 12 Pro Max برای کسانی که به فکر تعویض گوشی خود تا پایان سال هستند می‌پردازیم.

ممکن است خرید آیفون 14 پرو مکس برای افرادی که نسل قبلی این محصول را در اختیار دارند توجیه چندانی نداشته باشد؛ اما برای کاربرانی که از iPhone 12 Pro Max استفاده می‌کنند، نسخه آینده این محصول می‌تواند آپگریدی منطقی باشد.

علیرغم اینکه تفاوت‌های چندانی در طراحی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس وجود ندارد، اما بهبود چشمگیر عملکرد سخت افزاری، پیشرفت سیستم دوربین و عمر باتری بسیار بیشتر احتمالا از جمله مواردی خواهند بود که نسخه 2022 از آیفون پرو مکس را در مقایسه با دو نسل قبل به یک دستگاه برنده تبدیل می‌کنند.

در ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید تا ضمن بررسی مشخصات دو گوشی iPhone 14 Pro Max و iPhone 12 Pro Max، به مقایسه قابلیت‌های آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

به طور خلاصه، مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با آیفون 12 پرو مکس را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • حاشیه‌های کمتر، نسبت طول به عرض بیشتر صفحه نمایش؛
  • جایگزینی ناچ با یک حفره i شکل در بالای صفحه نمایش؛
  • تراشه‌های سریع‌تر A16 Bionic؛
  • دوربین جدید 48 مگاپیکسلی؛
  • قیمت بالاتر.

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

آیفون 14 پرو مکس احتمالا دنباله‌روی همان طراحی فوق‌العاده‌ای بود که آیفون 12 پرو مکس را به یک محصول جذاب و خوش‌سیما تبدیل کرد. به طور خاص، حاشیه‌های باریک، قاب ساخته شده از استیل ضد خش و قاب پشتی شیشه مات از جمله فاکتورهای طراحی هستند که احتمالا در هر دو نسل شاهد حضورشان خواهیم بود.

علاوه بر این، بر اساس شایعات موجود اپل تصمیم دارد حاشیه‌های صفحه نمایش در آیفون پرو مکس امسال را کاهش دهد و از همه مهم‌تر، ناچ بالای صفحه نمایش را با حفره‌هایی دوگانه (شبیه علامت تعجب افقی i)، جایگزین کند.

حفره آیفون های جدید

به علاوه، انتظار می‌رود که هر دو نسل از پرچمداران غول پیکر و قدرتمند اپل استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت را کسب کنند و از درگاه لایتنینگ برای شارژ و احیانا اتصال هدفون استفاده کنند. همچنین، نسل جدید هم همانند نسخه 2020 فاقد جک 3.5 میلیمتری هدفون خواهد بود.

در خصوص رنگ بندی این دو نسل هم می‌توان انتظار داشت که نسخه 2022 هم مانند دو نسل قبل خود در چهار رنگ روانه بازار شود. سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی در هر دو نسل یکسان خواهد بود؛ اما در آیفون 14 پرو مکس، رنگ بنفش جایگزین رنگ آبی آیفون 12 پرو مکس خواهد شد.

رنگ بندی آیفون های جدید

همچنین محتوای درون جعبه هر دو محصول نیز کاملا یکسان خواهد بود. به همین جهت احتمالا در جعبه آیفون 14 نیز شاهد حضور تنها یک کابل لایتنینگ باشیم و خبری از شارژر هم نخواهد بود.

در این میان، احراز هویت بیومتریک در آیفون 14 پرو مکس همچنان توسط سیستم فیس آیدی انجام می‌شود و علیرغم تغییر شکل ناچ در نسل جدید، عملکرد این سیستم دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

از حیث نمایشگر نیز هر دو نسل به صفحه نمایش‌هایی 6.7 اینچی و اولد مجهز خواهند بود که رنگ‌های بسیار زیبایی را به تصویر می‌کشند. با این حال، نمایشگر 12 پرو مکس از نرخ رفرش 120 هرتزی که اپل آن را ProMotion می‌خواند، بی‌بهره است.‌ به این ترتیب، انیمیشن‌های مربوط به جابجایی در میان صفحات این گوشی در مقایسه با آیفون 14 پرو مکس کمی کند حس خواهد شد. همچنین، حداکثر میزان روشنایی نسخه 2022 هم احتمالا در مقایسه با دو نسل پیش بالاتر خواهد بود.

صفحه نمایش ProMotion

در کنار همه آنچه در خصوص صفحه نمایش این دو گوشی گفته شد، هر دو محصول یاد شده از کالیبراسیون رنگی فوق‌العاده‌ای برخوردارند و به طور کامل از محتوای HDR پشتیبانی می‌کنند.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

نسل جدید از آیفون‌های اپل از تراشه‌های A16 Bionic استفاده می‌کنند؛ در حالی که در نسخه دو سال پیش شاهد استفاده از تراشه‌های A14 هستیم. چیپست‌های جدید اپل با فرآیند بهینه‌تر 4 نانومتری ساخته شده‌اند که نه تنها سرعت و قدرت پردازشی بالاتری را به ارمغان می‌آورد، بلکه از حیث مصرف انرژی هم عملکردی بهینه‌تر را برای آن رقم خواهد زد.

علاوه بر این، هر دو نسل از شش گیگابایت رم استفاده خواهند کرد. با این حال، یک تفاوت میان آیفون 14 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس وجود دارد: نسل جدید از رم‌های سریع‌تر LPDDR5 بهره می‌برد؛ در حالی که رم نسخه قدیمی‌تر از نوع LPDDR4 است.

آیفون 14 پرو مکس

همچنین در بخش نرم افزاری، هر دو گوشی به سیستم عامل iOS 16 مجهز خواهند بود. البته آیفون 14 پرو مکس از ابتدا این سیستم عامل را در اختیار خواهد داشت؛ اما کاربران آیفون 12 پرو مکس چند روز بعد قادر به دریافت این نسخه خواهند بود.

گوشی‌های آیفون حدود 5 الی 6 سال پشتیبانی نرم افزاری دارند. بنابراین از حیث عملکرد نرم افزاری در آینده، هر دو گوشی محصولاتی قابل اطمینان هستند. البته اگر شما جزو افرادی هستید که گوشی را چندین سال نگه‌داری می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که از زمان عرضه آیفون 12 حدود دو سال می‌گذرد.

در این میان شایعاتی نیز مبنی بر تجهیز نسل جدید آیفون‌ها به اتصالات ماهواره‌ای به گوشی می‌رسد. به کمک این قابلیت، کاربران آیفون‌های جدید قادر خواهند بود در نقاطی که فاقد پوشش شبکه‌های مخابراتی هستند، پیام‌های اضطراری ارسال کنند و درخواست کمک کنند. البته حضور این قابلیت در آیفون‌های جدید هنوز به تایید رسمی نرسیده است.

دوربین

در نسل‌های گذشته آیفون همواره شاهد بزرگ‌تر شدن دوربین‌ها از یک سال به سال بعد بوده‌ایم و آیفون 14 پرو مکس نیز از این قضیه مستثنی نیست. هر دو گوشی از سیستم سه‌گانه دوربین در پشت بهره‌مند هستند. با این وجود iPhone 14 Pro Max به لطف حسگر جدید 48 مگاپیکسلی خود احتمالا ماژول دوربین بزرگ‌تری خواهد داشت.

آیفون 14 پرو مکس

به طور خلاصه، دوربین‌های آیفون 14 پرو مکس و آیفون 12 پرو مکس را می‌توان به صورت زیر با هم مقایسه کرد:

  • دوربین عریض: 48 مگاپیکسل در آیفون 14 پرو مکس در برابر 12 مگاپیکسل در آیفون 12 پرو مکس؛
  • دوربین فوق عریض: 12 مگاپیکسل در هر دو گوشی، f/1.8 در مدل جدیدتر در برابر f/2.2 در مدل قدیمی؛
  • ماژول تله فوتو: بزرگنمایی سه برابری در نسخه 2022 در برابر بزرگنمایی 2.5 برابری دو نسل پیش.

برخورداری از دوربین بزرگتر، این امکان را به اپل می‌دهد که سرانجام از قابلیت ضبط ویدیوهای 8K در آیفون‌های جدیدش رونمایی کند. همچنین قابلیت ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی واقعی نیز می‌تواند به عنوان یک پیشرفت بزرگ در عکسبرداری در گوشی‌های هوشمند شناخته شود.

البته تفاوت‌های دوربین دو نسل از آیفون پرو مکس تنها به قابلیت‌های سخت افزاری محدود نمی‌شود و برخی قابلیت‌های نرم افزاری نسل جدید در آیفون 12 پرو مکس حضور نداشتند. مهم‌ترین این قابلیت‌ها را باید مد فیلمبرداری سینماتیک دانست که پس‌زمینه ویدیوها را دقیقا مانند مد پرتره در عکسبرداری محو می‌کند. همچنین Photographic Styles نیز از دیگر مواردی است که تنها کاربران آیفون 14 قادر به استفاده از آن هستند.

سیستم صوتی

با اینکه کیفیت صدای آیفون 12 پرو مکس در حد قابل قبولی قرار داشت، نسل بعدی آن بود که پیشرفت بزرگی را چه در حجم صدا و چه در کیفیت آن ایجاد کرد. به همین جهت می‌توان انتظار داشت که علاقمندان به موزیک و گوشی‌های با کیفیت بالای صدا از iPhone 14 Pro Max استقبال کنند.

از طرف دیگر نمی‌توان انتظار داشت که موتور Taptic نسل بعدی آیفون که مسئولیت ایجاد ویبره را بر عهده دارد، دستخوش تغییرات چندانی شود. با این وجود کیفیت این سیستم در آیفون‌ها همواره در حد بسیار خوبی قرار داشته است. پس در این خصوص نگرانی خاصی وجود ندارد.

شارژدهی باتری

احتمالا باتری آیفون 14 پرو مکس اندازه‌ای نزدیک به نسل قبلی خود یا کمی بیشتر از آن داشته باشد که پیشرفتی بزرگ در مقایسه با iPhone 12 Pro Max به شمار می‌رود. بنابراین یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نسل جدید آیفون پرو مکس در مقایسه با دو نسل قبل، ظرفیت باتری و شارژدهی آن است که به تنهایی می‌تواند دلیلی برای آپگرید آیفون باشد.

بر اساس اطلاعات احتمالی از نسل بعدی آیفون می‌توان انتظار داشت که ظرفیت باتری نسخه پرو مکس برابر با 4352 میلی آمپر ساعت یا بیشتر باشد که در مقایسه با ظرفیت 3687 میلی آمپر ساعتی دو نسل قبل، افزایشی حدودا 20 درصدی دارد.

لازم به ذکر است که هر دو نسخه مورد بحث از طریق درگاه لایتنینگ شارژ می‌شوند. با این وجود، سرعت شارژ در این دو با هم تفاوت دارد. توان شارژ در آیفون 12 پرو مکس برابر با 20 وات است؛ در حالی که در نسخه آتی این محصول، توان شارژ به 27 وات خواهد رسید. البته با توجه به تفاوت در اندازه باتری‌های این دو گوشی، شارژ هر دوی آن‌ها از صفر تا صد درصد حدودا دو ساعت زمان خواهد برد.

همچنین شارژ بی سیم MagSafe با توان 15 وات هم توسط هر دو گوشی پشتیبانی می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

در پایان این بحث، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی هر دو گوشی iPhone 12 Pro Max و iPhone 14 Pro Max داشته باشیم. البته دقت کنید که مشخصات اعلام شده برای آیفون 14 پرو مکس بر اساس شایعات و اطلاعات موجود در خصوص آن است و نه جزئیات تایید شده توسط اپل!

مشخصاتآیفون 14 پرو مکسآیفون 12 پرو مکس
ابعادنامشخص160.8 در 78.1 در 7.65 میلیمتر
وزننامشخص228 گرم
صفحه نمایش
  • 6.7 اینچ اولد 120 هرتز ProMotion
  • فیس آیدی به شکل i
  • نسبت 20:9
  • 6.7 اینچی اولد 60 هرتز
  • ناچ
  • نسبت 19.5:9
پردازندهA16 BionicA14 Bionic
رمشش گیگابایت LPDDR5شش گیگابایت LPDDR4
دوربین‌های پشت
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی ( 26 میلیمتر f/1.5)
  • 12 مگاپیکسل فوق عریض ( 13 میلیمتر f/1.8)
  • 12 مگاپیکسل تله فوتو (77 میلیمتر f/2.8)
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسل (26 میلیمتر f/1.6)
  • 12 مگاپیکسل فوق عریض (13 میلیمتر f/2.4)
  • 12 مگاپیکسل تله فوتو (65 میلیمتر f/2.2)
دوربین سلفی12 مگاپیکسل با فوکوس خودکار (f/1.9)12 مگاپیکسل با فوکوس خودکار
ظرفیت باتری27 وات از طریق سیم

15 وات بی سیم از طریق MagSafe

20 وات از طریق سیم

15 وات از طریق MagSafe

قیمت در هنگام عرضه به بازاراز 1200 دلار برای ظرفیت 128 گیگشروع از 1100 دلار

جمع‌بندی و نظر نهایی

بر اساس همه آنچه گفته شد، سئوال اینجاست که آیا خرید آیفون 14 پرو مکس برای دارندگان 12 پرو مکس توجیه دارد یا خیر؟

با اینکه اطلاعاتمان هنوز در خصوص نسل بعدی آیفون‌ها تکمیل نیست، اما حتی الان نیز می‌توان نسل بعدی آیفون پرو مکس را آپگریدی منطقی برای آیفون 12 پرو مکس دانست. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این بین، افزایش عمر باتری و صفحه نمایش 120 هرتزی ProMotion هستند.

iphone 14 pro max

البته طبیعتا تعداد افرادی که صرفا به خاطر قابلیت‌های خاصی نظیر رزولوشن بالاتر تصاویر یا ثبت ویدیوهای 8K تصمصم به ارتقا می‌گیرند، چندان زیاد نیست. اما برخی موارد کلی‌تر، ارزش خرید آیفون 14 پرو مکس را بسیار بالا می‌برند.

البته در این میان باید توجه داشت که احتمالا iPhone 14 Pro Max در مقایسه با دو نسل قبل خود گرانقیمت‌تر خواهد بود.

شما در خصوص نسخه‌های 2020 و 2022 آیفون پرو مکس چه نظری دارید؟ آیا نسل جدید این گوشی قادر است کاربران 12 Pro Max را مجاب به ارتقا کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*