حیات ترسناک مریخی

حیات ترسناک مریخی می‌تواند برای ساکنان زمین فاجعه بار باشد

بررسی محققان نشان می‌دهد حیات ترسناک مریخی می‌تواند برای ساکنان زمین فاجعه بار باشد و به همین دلیل باید از انتقال نمونه‌های مهار نشده مریخی به زمین جلوگیری کرد.

سازمان فضایی ناسا با مطالعه روی سنگ‌ها، خاک و جو سیاره مریخ سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که آیا در این سیاره حیات وجود داشته است یا خیر؟ در همین راستا برخی از محققان بر این باورند که هرچند با بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده از مریخ می‌توان به این پرسش مهم پاسخ داد، اما حمل نمونه‌های مریخی به زمین می‌تواند برای زندگی بشر خطرساز باشد.

نگرانی‌ها از انتقال حیات ترسناک مریخی به زمین

هیئت مطالعات فضایی از آکادمی ملی معتبر علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا، در اکتبر ۲۰۲۱ با انتشار گزارشی معیارهای جدیدی را در نظر گرفت که باعث محدودتر شدن ماموریت‌های رباتیک در مریخ خواهد شد. طبق اعلام محققان، ارگانیسم‌های زمینی که به مریخ می‌رسند، احتمالا دارد زنده بمانند یا توسط باد یا وسایل رباتیک به برخی از مناطق زیرسطحی مریخ انتقال پیدا کرده و رشد کنند.

حیات ترسناک مریخی

طبق بررسی‌های انجام شده، مناطق زیرسطحی مریخ غارهایی را شامل می‌شود که حاوی رسوبات یخ، رسوبات نمک و آب نمک بوده که احتمالا می‌توان در آنها شواهدی از موجودات بومی مریخ را کشف کرد. البته برخی از محققان بر این باورند که هر میکروب زمینی که با مریخ نوردها، فرودگرها و تجهیزات فرود به مریخ می‌رود، بلافاصله توسط محیط خشن سیاره سرخ نابود خواهد شد.

رامل، موسس پنل حفاظت سیاره‌ای کمیته تحقیقات فضایی در این رابطه بیان کرد احتمال دارد فضاپیماها ارگانیسم‌های زمین را بپوشانند، روی آنها سایه بی‌اندازند یا آنها را در زیر چندین سانتی‌متر اول سطح مریخ دفن کنند؛ سطحی که از آنجا نمونه‌های برای انتقال به زمین جمع‌آوری می‌شود. هرچند بررسی‌ها حاکی از آن است که سطح مریخ دشمن حیات موجود در زمین است، اما برخی از محققان معتقدند در مریخ حیات میکروبی وجود دارد.

حیات ترسناک مریخی

گفتنی است گزارش سال 2009 محققان حاکی از آن است که برخی از گونه‌های زنده روی زمین نیز قادرند در مقابل تشعشعات شدید، دمای زیر انجماد، شوری بالا، PH بسیار بالا و پایین و چرخه‌های هیدراتاسیون تا کم آبی در مریخ زنده بمانند. رامل در همین خصوص بیان کرد بررسی‌های سال 2009 نشان داد نمونه‌هایی که از مریخ توسط فضاپیما به زمین منتقل می‌شوند باید به عنوان یک گونه بالقوه خطرناک محسوب شوند و تا زمانی که بی‌خطر بودن آنها تایید نشود همچنان محفوظ باقی بمانند. در واقع هیچ‌گونه مواد مهار نشده مریخ به خصوص مواد روی سطوح فضاپیما که در معرض محیط مریخ قرار دارند نباید به زمین منتقل شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*