سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

به لطف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ، حالا محصولات خودروسازان خصوصی را هم باید با قرعه کشی بخریم

در حالی که وزیر صمت از تلاش برای حذف قرعه کشی خرید خودرو خبر داده بود، اکنون به لطف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مشتریان باید محصولات خودروسازان خصوصی را نیز با قرعه کشی بخرند.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مدتی قبل با اعلام این که طرح قرعه کشی در سال جاری حذف خواهد شد گفت در آینده‌ای نزدیک خودروسازان دولتی محصولات خود را بدون سیستم قرعه کشی به مشتریان خود عرضه خواهند کرد؛ اما اکنون علاوه بر این که طرح قرعه کشی محصولات خودروسازان دولتی حذف نشده، بلکه با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حتی محصولات خودروسازان خصوصی نیز با قرعه کشی به مشتریان عرضه می‌شود.

طرح قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

وزارت صمت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را به واسطه دستور رئیس جمهور در راستای شفافیت در فروش راه‌اندازی کرد و بسیاری بر این باور بودند که با این سامانه خودروها فقط به دست مشتریان واقعی خواهند رسید و به کمک آن می‌توان طرح قرعه کشی خودرو را حذف کرد. اما در این سامانه علاوه بر این که طرح قرعه کشی حذف نشده، اکنون محصولات خودروسازان خصوصی نیز با قرعه کشی به فروش می‌رسند.

گفتنی است خودروسازان بخش خصوصی نظیر کرمان موتور و مدیران خودرو قبل از راه‌اندازی این سامانه طبق ظرفیت‌های موجود در طرح‌های فروش خود محصولات را بدون قرعه کشی به بازار عرضه می‌کردند، اما سامانه یکپارچه فروش خودرو باعث اختلال در فرایند عرضه محصولات این خودروسازان شده است. همچنین این سامانه برای نمایندگی‌های مجاز خودروسازان نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

در واقع خودروسازان خصوصی برای تامین گردش مالی نمایندگی‌های خود در شهرهای مختلف به آنها سهمیه مشخصی را اختصاص می‌دادند تا آنها را در این شبکه نگه دارند، اما راه‌اندازی این سامانه برای آنها مشکلات جدی را به وجود آورده است. در همین راستا احتمال لغو امتیاز نمایندگی‌های استانی خودروسازان به دلیل عدم صرفه اقتصادی نیز وجود دارد که در چرخه خدمات پس از فروش آنها مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.