تلویزیون های هوشمند

نگاهی به بازار تلویزیون های هوشمند تا ۲۰۲۷ و نقش اسنوا در بازار ایران

با در دسترس قرارگیری مقدمات نسل چهارم صنعت، سازندگان تلویزیون برای نمایش آخرین نوآوری‌هایشان در رابط کاربری، تجمیع محتوا و توسعه برنامه‌ها در حال رقابت جدی هستند تا محصولاتشان بتواند برنامه‌ها و ویجت‌ها را هرچه بهتر و بهینه‌تر اجرا کرده و بستری جذاب‌تر برای پخش ویدئوها به عنوان یک انتظار جدی از سمت مشتریان، باشند.

قابلیت‌های کنونی تلویزیون های هوشمند به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا محتوا را جستجو، مرور، اشتراک‌گذاری، به‌روزرسانی و دانلود کنند و به این جهت انتظار می‌رود که تولیدکنندگان تلویزیون های هوشمند در پنج سال آینده بر طراحی تجربه تمرکز داشته باشند زیرا سطح مورد نیاز در طراحی ظاهری و سخت افزاری به نظر می‌رسد در بلوغ کافی قرار داشته باشد.

بنابراین رقابت در حیطه دسترس‌پذیر کردن محتواهایی است که برای مصرف‌کنندگان آماده تا در تلویزیون های هوشمند مصرف کنند و این موضوعی است که در افزایش تقاضا بسیار مهم خواهد بود. محتواهایی نظیر سرویس‌های VOD یا اخبار با طبقه‌بندی‌های سفارشی شده توسط هوش مصنوعی تا بازی‌های آنلاین.

از سوی دیگر Streaming Media ها مانند Apple TV، Amazon Fire TV و Google Chromecast در حال تغییر تجربه مصرف‌کنندگان هستند. تولیدکنندگان در حال همکاری با ارائه دهندگان محتوا و سیستم‌های OTT در تلاشند تا ویژگی‌های مختلفی را بدون نیاز به ست‌تاپ‌باکس به صورت تجمیع شده و آسان‌تر ارائه دهند. به عنوان مثال، شرکت TCL با Roku Inc همکاری کرد و تلویزیون 4K HDR Roku و در ایران اسنوا با هوما سری جدید تلویزیون های هوشمند خود را معرفی کرده است.

انتظار می رود بازار تلویزیون های هوشمند در دوره پیش بینی (2022-2027) نرخ رشد مرکب سالانه برابر با 3.17٪ را ثبت کند. نفوذ روزافزون اینترنت، پیشرفت‌های سریع فناوری، کاهش قیمت محصولات و تحول دیجیتالی صنعت پخش، از جمله عوامل اصلی رشد بازار تلویزیون های هوشمند است.

در این بخش انتظار می‌رود که تلویزیون های 4K UHD در طول دوره پیش‌بینی، رشد قابل توجهی داشته باشند. کاهش قیمت این تلویزیون‌ها مشتریان را به سمت خود می‌کشد و تقاضا را به ویژه در اقتصادهای نوظهور افزایش می‌دهد. این افزایش را می‌توان با ویژگی‌های نوآورانه، مانند وضوح و کیفیت تصویر بالا، با صدای Dolby Digital که تجربه ۳۶۰ درجه را در اندازه های بزرگتر صفحه نمایش فراهم می کند، مرتبط دانست. انتظار می‌رود استفاده از فناوری‌های نوآورانه مانند LED‌های نقطه کوانتومی (QLED)، در تلویزیون‌های با وضوح فوق‌العاده (UHD) و تلویزیون‌های 4K، تقاضای این بخش را در طول دوره پیش‌بینی افزایش دهد. تلویزیون‌های متعلق به این محدوده در مقایسه با سایرین، ضریب نفوذ بالاتری دارند.

همه‌گیری COVID-19 نیز به شدت بر سبک زندگی و روال زندگی مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته است. دورهمی‌های خانوادگی ناگزیر و اجبار کار در منزل، مصرف ویدئو را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است، به طوری که پلتفرم‌های پخش ویدئو، مانند Netflix و Amazon Prime Video در جهان و فیلیمو و نماوا در ایران افزایش بی سابقه مشتریان را ثبت کرده‌اند. فیلیمو در آغاز همه گیری کوید-۱۹ اعلام کرده بود، میانگین دقیقه تماشای روزانه در فیلیمو رشدی در حدود ۶۵ درصد داشته که با افزایش ۳۵ درصدی تماشا از طریق تلویزیون های هوشمند همراه بوده است.

پیش‌بینی می‌شود تمرکز قوی بر محتوای آنلاین حتی پس از کاهش سخت‌گیری‌های تدریجی محدودیت‌های COVID به گسترش پایگاه مشتریان کمک کرده و در نتیجه به رشد بازار، پس از آن کمک کند.

اما در این رشد، از نظر عرضه، بازار به دلیل بسته شدن مرزها تحت تاثیر عوامل متعدد منفی است که این موضوع زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داده. کووید-۱۹، جنگ و برخی تحریم‌ها زنجیره را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. به عنوان مثال، TCL در تأسیسات خود در ووهان، که کانون شیوع COVID-19 بوده، همچنان چالش جدی دارد.

در خصوص بازار تلویزیون های هوشمند باید گفت که آسیا و اقیانوسیه بازار غالب این محصولات است. انتظار می‌رود که به دلیل افزایش تقاضا برای تلویزیون های هوشمند توسط کاربران نهایی در اقتصادهای نوظهور هند، چین و ژاپن، تسلط خود را در دوره پیش‌بینی ادامه دهد و هند جذاب‌ترین بازار برای فروشندگان است.

افزایش درآمد خالص مصرف‌کنندگان نیز عامل مهمی برای ادامه تقاضا در منطقه بوده است. این رشد همچنین به افزایش محبوبیت پلتفرم‌های OTT VOD، مانند Amazon Prime Video، Netflix، و HOOQ در سراسر منطقه و Filimo، Namava و Filmnet در ایران منجر شده است. در دسترس بودن محتوای پشتیبانی برای این دستگاه‌ها، مانند ویدیوهای HD، ستاپ‌باکس‌های HD و بازی‌ها، بیشتر به عنوان یک کاتالیزور در تولید تقاضا عمل کرده است.

بازار تلویزیون های هوشمند در جهان از چندین بازیگر تشکیل شده است، اما هیچ یک از آنها در حال حاضر از نظر سهم بر بازار تسلط ندارند و مسیر جدید است که تولیدکنندگان کوچک‌تر نیز می‌توانند در آن رقابت جدی داشته باشند. این صنعت در تمام ابعاد چرخه خود به دلیل علاقه زیاد مصرف کنندگان اخیرا به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری پرسود در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های آینده برای به دست آوردن تخصص قابل توجهی هستند که ممکن است آنها را قادر به دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*