مثلث فضایی عجیب

ثبت تصویری از یک مثلث فضایی عجیب توسط تلسکوپ هابل

به گزارش سی‌ان‌ان، تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک مثلث فضایی عجیب را به زمین ارسال کرده که سرشار از ستاره‌های تازه متولد شده است.

این مثلث فضایی عجیب، در اثر برخورد دو کهکشان به نام‌های NGC 2445 و NGC 2444 با یکدیگر تشکیل شده است. ترکیب این دو کهکشان Arp 143 نامیده می‌شود. ان‌جی‌سی 2445 کهکشانی غرق در گازهای محرک و ستارگان درخشان است و همتای آن ان‌جی‌سی 2444 کهکشانی با درخشش کم‌تر ولی خیره‌کننده و زیباست. در اثر برخورد این دو کهکشان، طوفانی از ستارگان از کهکشان ان‌جی‌سی 2445 برافروخته شده و راهی را برای تشکیل حلقه‌ ستاره‌های جدید به وجود آورده است.

جولیان دالکانتون، ستاره‌شناسی از مرکز اخترفیزیک موسسه فلاتیرون در دانشگاه واشنگتن، ‌طی یک مصاحبه خبری در رابطه با این مثلث فضایی گفت: «شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که برخورد بین این دو کهکشان یکی از راه‌های ایجاد حلقه‌ ستاره‌های جدید است.» دالکانتون همچنین در بیانیه ناسا در روز سه شنبه اظهار داشت: «بخشی از دلیل به وجود آمدن این مثلث عجیب این است که این کهکشان‌ها هنوز خیلی به هم نزدیک هستند و NGC 2444 همچنان از نظر گرانشی به کهکشان دیگر چسبیده است. همچنین ممکن است NGC 2444 هاله‌ای نامرئی و داغ از گاز داشته باشد که می‌تواند به بیرون کشیدن گاز NGC 2445 از هسته آن کمک کند. بنابراین، آن‌ها هنوز کاملاً از یکدیگر جدا نشده‌اند و تعامل غیر معمولِ آن‌ها حلقه را به شکل مثلثی در آورده است.»

همچنین مطالعه کنید:

سردترین جای کیهان کجاست؟

اکنون، ستاره‌های جدیدتر (که قدمت آن‌ها به یک تا دو میلیون سال می‌رسد) در نزدیکی مرکز NGC 2445 در حال شکل‌گیری هستند. ستاره‌های قدیمی‌تر که سن آنها به 50 تا 100 میلیون سال می‌رسد نیز در جریان‌های آبی ستاره‌ها، که شبیه به پیچک‌هایی در بین این کهکشان‌ها دیده می‌شوند، جای گرفته‌اند. تشکیل این مثلث فضایی عجیب یک محیط فوق‌العاده را برای درک شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌های در حال تعامل به وجود آورده است.

جالب است بدانید، تلسکوپ هابل که به عنوان پروژه‌ای مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا ایجاد شده بود، با وجود یک سری اختلالات فنی و سن چشمگیر آن همچنان در حال فعالیت است. ناسا امیدوار است که این تلسکوپ به پیشرفت خود ادامه داده و همچنان مشاهدات دیدنی‌تری را به زمین ارسال کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*