اگر ایلان ماسک از خرید توییتر پشیمان شود چقدر ضرر می‌کند؟

جنجال‌های میان توییتر و ایلان ماسک همچنان ادامه دارد و هنوز معامله بین این دو به سرانجام نرسیده است. با گجت نیوز همراه باشید تا تحلیلی داشته باشیم بر روند انجام این معامله.

خرید شبکه اجتماعی توییتر توسط ایلان ماسک آنقدر پیچ و تاب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته که همچنان مشخص نشده آیا ایلان ماسک واقعاً اقدام به خریداری این شبکه اجتماعی خواهد کرد یا هرگز چنین قصدی نداشته است؛ حداقل می‌توان گفت که هنوز آن مبلغ چهل و چهار میلیارد دلاری که عنوان شده بود، پرداخت نشده است.

در تاریخ 13 مه، پس از گذشت دو هفته از انتشار خبری مبنی بر اینکه خرید توییتر با موفقیت مراحل اولیه خود را پشت‌سر گذاشته، ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که ترجیح می‌دهد این معامله را برای مدتی نه چندان زیاد متوقف کند. طبق گفته‌های آقای ماسک، این اقدام به دلیل نیاز به تشخیص تعداد اکانت‌‌های اسپم بات که در توییتر وجود دارد انجام شده است. لازم به ذکر بوده که این شخصیت بانفوذ و مدیرعامل کمپانی تسلا موتورز، همواره یکی از منتقدان سرسخت هوش مصنوعی رهاشده است.

احتمالاً این امر می‌تواند موجب شود تا قیمت نهایی که ایلان ماسک و شبکه اجتماعی توییتر برای انجام این معامله بر سر آن توافق کرده بودند، چهل و چهار میلیارد دلار، با کاهش رو به رو شود؛ به دلیل این که ماسک در مورد تعداد اسپم بات‌های موجود در شبکه اجتماعی توییتر گمراه شده است. وقوع این شیوه گفته‌شده در کاهش قیمت به مراتب محتمل‌تر است و گزارشی که در تاریخ 15 مه توسط گروه‌های تحقیقاتی SparkToro و Followerwonk منتشر شد، طبیعتاً هیچ نفعی برای ایلان ماسک ندارد.

گزارش SparkToro به این امر اشاره داشته که حدود 23.42 درصد از فالوورهای ایلان ماسک در توییتر از یکی از هفده فلگ‌های موجود استفاده می‌کنند که این نشان می‌هد آنها خودشان حساب‌های اسپم بات هستند و این مطمئناً ادعای ایلان ماسک مبنی بر اینکه وی از 26.8 میلیون اکانت اسپم بات که او را دنبال می‌کنند سود می‌برد دچار نقض می‌کند. بنابراین، ماسک به طور جدی توسط سرمایه‌گذاران در مورد هیچ موضوع مهمی گمراه نشده، مگر اینکه ایلان مشتاق باشد که همه آن فالوورهای ظاهراً جعلی را در طول پاکسازی حساب‌های اسپم بات از دست بدهد.

عواقبش گریبان‌گیر سهام تسلا موتورز می‌شود

توییتر و ایلان ماسک

چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا ایلان ماسک می‌خواهد از معامله با توییتر خارج شود. بزرگ‌ترین و به ظاهر واضح‌ترین آن دلیل‌ها این است که او تعداد سهام قابل توجهی از چندین شرکت بزرگ از جمله اسپیس ایکس و تسلا موتورز را در اختیار دارد و همگی آنها ارزش خودشان را دارند و به صورت جداگانه بخش عظیمی از سرمایه ایلان ماسک را شامل می‌شوند.

ضروری‌ است دوباره یادآوری کنیم باوجود اینکه معامله مراحل اولیه خود را طی کرده، اما هنوز چهل و چهار میلیارد دلار برای خرید توییتر به طور کامل پرداخت نشده و این سؤال مطرح می‌شود که این همه پول از کجا خواهد آمد؟ وب سایت تایم در تاریخ 5 مه گزارش داد که ماسک همچنان به دنبال تأمین مالی برای انجام این خرید است و با این اوصاف او احتمالاً باید برای نهایی‌کردن این فرآیند تعدادی از دارایی‌های خود را نقد کند.

دقیقاً همین‌جاست که سهام‌های تسلا موتورز با یک سری دردسرها رو به رو می‌شود. اگر فقط برای چند لحظه در سایت نزدک، نگاهی به سهام تسلا بی‌اندازید متوجه خواهید شد که در چند وقت اخیر چقدر اوضاع بدی داشته است. چیزی که به عنوان یک روز بد در 27 آوریل آغاز شد، ظاهراً به یک مارپیچ نزولی برای این شرکت تبدیل گشته که در حال حاضر ارزش بازار 682.52 میلیارد دلاری دارد.

وب سایت مارکت واچ در تاریخ 25 مه گزارش داد که سهام تسلا به دلیل تمایل به افزایش سهام توییتر کاهش می‌یابد. اما از آنجایی که ایلان ماسک در واقع هنوز مالک توییتر نیست و در حال حاضر از معامله ناتمام خود پولی به دست نمی‌آورد، بعید است که او حاضر باشد تسلا را به طور کامل در دردسر بی‌اندازد.

ایلان ماسک ممکن است همچنان از خرید توییتر فرار کند

توییتر و ایلان ماسک

همچنین این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک با برخی فشارها از درون هیئت سهامداران توییتر مواجه شود. وب سایت The Street در 25 مه گزارش داد که اگون دوربان، که به عنوان متحد ایلان ماسک در توییتر توصیف می‌شود، در سمت خود به عنوان مدیر هیئت سهامداران مجدداً انتخاب نشد، اگرچه پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر از اظهار نظر بیشتر در مورد این موضوع خودداری کرد.

بر اساس اطلاعات یک پرونده تنظیمی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، دوربان پس از اینکه نتوانست آرای لازم را از سهامداران به دست آورد، استعفای خود را از هیئت مدیره اعلام کرد. هیئت مدیره، به نوبه خود، استعفای دوربان را در رابطه با قرارداد آقای دوربان برای کاهش تعهد خدمات هیئت مدیره وی به حداکثر پنج هیئت مدیره شرکت سهامی عام تا 25 می 2023 رد کرد.

بنابراین، اگر ایلان ماسک بخواهد که به طور کامل از خرید شبکه اجتماعی توییتر خارج شود، چه کاری باید انجام دهد؟ بر اساس حدس و گمان‌هایی که وب‌سایت رویترز در تاریخ 20 مه مطرح کرد، خروج ایلان ماسک از این معامله چیزی حدود پنج میلیارد دلار برایش آب خواهد خورد. دور از انتظار نیست که ماسک مبلغ یک میلیارد دلاری تعیین شده را بپردازد، که همه چیز را برای خروج او کمی راحت‌تر می‌کند.

عوارضش ادامه‌دار خواهد بود

همزمان یک داستان دیگری وجود دارد که به گمانه‌زنی‌های پرداخت مبلغ توسط ایلان ماسک برای فرار از خطر دامن می‌زد، هرچند که مستقیماً به خرید توییتر مربوط نمی‌شود. اینسایدر در تاریخ 19 مه در گزارشی اعلام کرد که یکی از خدمه‌های پرواز اسپیس ایکس ماسک را به سوء رفتار جنسی در یکی از جت‌های کمپانی اسپیس ایکس در سال 2016 متهم کرد. جزئیات دقیق این اتهام در گزارش اینسایدر گنجانده شده، اما ماسک ظاهراً 250000 دلار برای حل و فصل پرونده و ساکت کردن خدمه پرواز پرداخت کرده است. ماسک قبل از اینکه آشکارا ارتباطش را با اینسایدر در مورد این اتهام قطع کند، در ایمیلی به اینسایدر این داستان را یک «قطعه موفق با انگیزه سیاسی» خواند.

در تاریخ 25 مه، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق توییتر، رسماً هیئت مدیره توییتر را ترک کرد، که انتظار می‌رود آخرین رابطه تجاری او با این گروه باشد. این خبر اصلاً غیرمنتظره نبود، زیرا دورسی برنامه خروج خود را در نوامبر 2021، زمانی که برای اولین بار اعلام کرد از سمت مدیرعاملی توییتر استعفا می‌دهد، تشریح کرد.

بسیار بعید است که خرید توییتر توسط ماسک بدون پیچ و تاب‌های بیشتر در ادامه راه به سرانجام برسد. یکی از مشهورترین و رک‌سخن‌ترین شخصیت‌های امروزی در جهان، با خرید یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که تا به حال ساخته شده، طوفانی کامل از عوارض و موانع پیش‌بینی نشده را به وجود می‌آورد.

نظر شما راجع به این جنجال‌های میان توییتر و ایلان ماسک چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با وب سایت گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*