افتادن در سیاه چاله

در صورت افتادن در سیاه چاله چه اتفاقی برای ما رخ می‌دهد؟

سیاه چاله از مرموزترین و هیجان انگیزترین بخش‌های فضا است. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که در صورت افتادن در سیاه چاله چه اتفاقی برای شما میفتد؟ یک داستان هیجان انگیز در پیش است.

حتی نام سیاه چاله نیز حس عجیبی را به انسان منتقل می‌کند و می‌تواند به نیستی، خطر و تله اشاره داشته باشد. سیاه چاله جایی است که در آن زمان معنی ندارد و قوانین کنونی فیزیک نیز صدق نمی‌کنند. پس در صورت افتادن در سیاه چاله چه سرنوشتی در انتظار ماست؟ بیایید ابتدا کمی به ماهیت سیاه چاله بپردازیم.

افتادن در سیاه چاله و آغاز سفری یک طرفه

فضاپیما

سیاه چاله از هسته کوچک و فشرده یک ستاره مرده تشکیل می‌شود. اگر جرم هسته حداقل سه برابر جرم خورشید باشید، نیروی جاذبه بر دیگر نیروها غلبه می‌کند و سبب فروپاشی هسته و ایجاد سیاه چاله خواهد شد. سیاه چاله‌ها چگالی بسیار بالایی دارند و همین جرم بالا نیز سبب می‌شود که هیچ چیزی حتی نور توانایی غلبه بر نیروی گرانشی آنها را نداشته باشد.

در کل سه نوع سیاه چاله در هستی وجود دارد. کوچکترین آنها سیاه چاله های ستاره‌وار هستند که جرمی برابر با سه تا چند ده برابر خورشید دارند. دسته دوم سیاه چاله‌ های کلان جرم هستند که جرم آنها میلیون‌ها و حتی میلیاردها برابر خورشید است. دانشمندان بر این باورند که این سیاه‌چاله‌ها با جذب ستاره‌های دیگر و یا ادغام با دیگر سیاه‌ چاله ها به این بزرگی رسیده‌اند.

افتادن در سیاه چاله

دسته آخر نیز سیاه چاله‌های با جرم متوسط هستند که هنوز به عنوان یک راز باقی مانده‌اند؛ زیرا تنها تعداد کمی از آنها در فضا مشاهده شده است. تخمین زده می‌شود که جرم این سیاه چاله ها بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ برابر خورشید باشد.

خب حالا نوبت به پرداختن به سوال اصلی است که در صورت افتادن در سیاه چاله چه اتفاقی برای ما رخ می‌دهد. دانشمندان در این خصوص نظرات متفاوتی دارند؛ اما همه آنها بر این باورند که وارد شدن به سیاه چاله یک سفر یک طرفه خواهد بود.

اگر به درون یک سیاه چاله ستاره‌وار بروید، فشار گرانش به حدی بالا خواهد بود که کل بدن شما به شکل خمیردندانی در می‌آید که از تیوب خود خارج می‌شود. در واقع گرانش قوی همزمان بدن شما را به صورت افقی فشرده می‌کند و به صورت عمودی آن را کش می‌آورد. به همین خاطر این پروسه اسپاگتی شدن نامیده می‌شود.

افق رویداد

بستگی به اینکه از کدام سمت بدن خود به درون یک سیاه چاله بیفتید، اولین قسمت بدن آنقدر کشیده می‌شود که در نهایت جریانی از ذرات زیر‌اتمی شکل می‌گیرد. مثلا اگر با سر درون سیاه چاله بیفتید، مغز شما آنقدر سریع به ذرات اولیه خود تجزیه می‌شود که شما اصلا متوجه نخواهید شد چه اتفاقی رخ داده است.

حالا به احتمالات افتادن در یک سیاه چاله کلان جرم می‌پردازیم. در مرکز کهکشان راه شیری یک سیاه چاله کلان جرم به نام کمان ای وجود دارد که گفته می‌شود جرم آن ۴.۳۱ میلیون برابر خورشید است.

در حالت اول، در صورتی که اسیر گرانش قوی این سیاه چاله شوید، به سرعت به سمت افق رویداد کشیده خواهید شد. افق رویداد ناحیه‌ای از فضا زمان است که اگر نور و ماده از آن بگذرد، دیگر توانایی فرار از سیاه چاله را نخواهد داشت. البته در این حالت شما زنده از افق رویداد رد نخواهید شد؛ زیرا تابش هاوکینگ شما را به خاکستر تبدیل می‌کند.

افتادن در سیاه چاله

در حالت دوم شما بدون هیچ مشکلی از افق رویداد کمان ای رد خواهید شد و از آنجایی که این سیاه چاله میلیون‌ها بار بزرگتر از خورشید است، نیروی اسپاگتی کننده آن نیز تاثیر چندانی روی شما نخواهد گذاشت. همچنین شما می‌توانید دنیای بیرونی را ببینید؛ اما کسی قادر به دیدن شما نیست.

در این حالت شما در سیاه چاله شناور خواهید بود و به سمت تکینگی پیش می‌روید. اگر اندازه سیاه چاله در حدی باشد که پیش از پایان عمر خود به تکینگی برسید، قطعا سرنوشتی جز مرگ در انتظار شما نیست؛ اما اگر اینگونه نباشد، می‌توانید تا پایان عمر طبیعی خود در سیاه چاله سرگردان باشید.

خم شدن فضا زمان

در همه این حالت‌‌ها شما گزینه‌ای جز تسلیم نخواهید داشت؛ زیرا در سیاه چاله جای فضا و زمان عوض می‌شود و چون نمی‌توانید در زمان به عقب حرکت کنید، راهی برای خارج شدن از سیاه چاله نیز نخواهید داشت.

حالا نوبت به فرضیه سوم می‌رسیم که از همه خوشبینانه‌تر است. تصور کنید که افتادن در یک سیاه چاله کلان جرم را تجربه کرده‌اید و هنوز زنده هستید. در این حالت هنوز راهی برای خروج وجود دارد و آن مفهومی به نام سفید چاله است.

به بیانی ساده اگر سیاه چاله همه چیز را به درون خود می‌کشد، سفید چاله آنها را به بیرون (مکان مشخص نیست) پرتاب می‌کند. این دو نیز از طریق یک تونل میان‌بعدی به نام کرم چاله به هم متصل می‌شوند. اگر شما به اندازه کافی صبر کنید، سیاه چاله در نهایت به سفید چاله تبدیل می‌شود.

افتادن در سیاه چاله

البته این پروسه میلیاردها سال طول می‌کشد، ولی هنوز جای امیدواری وجود دارد. شاید بپرسید که چطور چنین چیزی ممکن است؛ اما باید یادآوری کنیم که نیروی گرانش فوق‌العاده قوی سیاه چاله باعث می‌شود که زمان بسیار سریع‌تر برای شما بگذرد و به همین خاطر ممکن است چندین میلیارد سال برای شما در تنها چند میلی‌ ثانیه تمام شود.

البته توجه داشته باشید که تمامی اینها فرضیه‌هایی هستند که دانشمندان با توجه به مشاهدات خود و اطلاعاتی که در دست دارند، ارائه کرده‌اند. به همین خاطر ممکن است در آینده شاهد نظرات کاملا متفاوتی درباره سرنوشت انسان در صورت افتادن به سیاه چاله باشیم. در صورتی که روزی چنین فرصتی پیش بیاید، آیا حاضرید به درون سیاه چاله بروید؟