تبدیل هوا به آب

ساخت ابزاری بسیار ارزان و موثر برای تبدیل هوا به آب در مناطق خشک زمین

محققان دانشگاه تگزاس در آستین ابزاری بسیار ارزان و موثر برای تبدیل هوا به آب در مناطق خشک زمین را طراحی کردند که می‌تواند به بحران کم آبی در جهان پایان دهد.

در حال حاضر کم آبی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات زندگی بشر محسوب می‌شود و می‌تواند زندگی بسیار از ساکنان این سیاره را طی سال‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا محققان دانشگاه تگزاس در آستین با هدف آماده‌سازی بشر برای مقابله با این تهدید بزرگ توانستند با توسعه یک لایه ژل ارزان‌قیمت فرایند تبدیل هوا به آب را با موفقیت به انجام برسانند. در واقع این ابزار می‌تواند در مناطقی کویری، هوا را به آب آشامیدنی تبدیل کند.

جزئیات تبدیل هوا به آب در مناطق خشک زمین

تبدیل هوا به آب

محققان دانشگاه تگزاس در آستین آمریکا موفق به توسعه یک روش نوآورانه شدند که به وسیله آن می‌توان به آسانی برای ساکنان مناطق خشک و بیابانی آب آشامیدنی فراهم کرد. از آنجایی که این لایه ژل ارزان قیمت بوده و در ساخت آن نیز از مواد کمیاب استفاده نشده، فرایند تولید انبوه آن بسیار آسان خواهد بود و به همین دلیل بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در شرایط بدی قرار دارند نیز می‌توانند از آن برای تامین آب قابل شرب استفاده کنند.

تبدیل هوا به آب

طبق اعلام محققان، هر کیلوگرم از این لایه ژل با قیمت 2 دلار روانه بازار خواهد شد و کاربران با خرید یک کیلوگرم از این ژل می‌توانند در مناطقی با رطوبت نسبی ۱۵ درصد به شکل روزانه حدود 6 لیتر آب آشامیدنی تهیه کنند. همچنین با این مقدار ژل می‌توان در مناطقی با 30 درصد رطوبت نسبی به شکل روزانه ۱۳ لیتر آب تولید کرد. هرچند میزان آب تولیدی آنچنان چشمگیر نیست، اما می‌توان ضخامت لایه را افزایش داد و به میزان آب بیشتری دسترسی پیدا کرد.

تبدیل هوا به آب

گفتنی است محققان طی سال‌های قبل نیز راهکارهای مشابه‌ای برای تبدیل هوا به آب را توسعه داده بودند، اما آن راهکارها فقط برای مناطق با رطوبت نسبی بالا مناسب بود. این در حالی است که با ژل توسعه پیدا کرده توسط محققان دانشگاه تگزاس می‌توان در خشک‌ترین و گرم‌ترین مناطق زمین با رطوبت نسبی کم نیز آب آشامیدنی روزانه میلیون‌ها نفر را تولید کرد.

تولید آب

علاوه بر این، این لایه ژل ویژه از انعطاف‌پذیری بالایی بهره می‌برد و امکان تولید آن در اشکال مختلف نیز وجود دارد. همچنین ساخت این ژل فقط 2 دقیقه طول می‌کشد و فرایند ساخت آن نیز بسیار آسان است. در واقع این ژل بعد از گذراندن فرایند خشک کردن انجمادی و پس از جدا شدن از قالب به سرعت قابل استفاده خواهد بود. گفتنی است آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی با هدف تامین آب شرب سربازان در مناطق مختلف، بودجه این پروژه را تامین کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*