سوپر کامپیوتر فرانتیر AMD

سوپر کامپیوتر فرانتیر AMD، لقب سریع ترین کامپیوتر جهان را کسب کرد

سوپر کامپیوتر فرانتیر AMD موفق شده به لطف پردازنده‌های سری AMD EPYC و شتاب‌دهنده AMD Instinct، لقب سریع ترین کامپیوتر جهان را به نام خودش کند.

سوپر کامپیوتر فرانتیر AMD که از پردازنده‌های سری AMD EPYC قدرت می‌گیرد، لقب سریع ترین کامپیوتر جهان را از آن خودش کرد. این سوپر کامپیوتر که در آزمایشگاه ملی اوک ریج ساخته شده با قدرت ۱.۱۰۲ اگزافلاپس دو برابر قوی‌تر از کامپیوتر رکورددار قبلی یعنی Fugaku است. همین توان باعث شده Frontier نخستین کامپیوتری باشد که می‌تواند سد اگزاسال را بشکند.

Forrest Norrod، نایب رئیس و مدیرکل گروه راهکارها مرکز داده شرکت AMD در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است:

ما از این که پردازنده‌های AMD EPYC و شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct قدرت‌بخش سریع‌ترین، کارآمدترین و نخستین سوپر کامپیوتر جهان با توان شکستن سد اگزااسکال هستند، هیجان‌زده هستیم.

نوآوری و ارائه توان بیشتر و کارآمدتر برای سوپر کامپیوترها حیاتی است تا بتوانند پیچیده‌ترین چالش‌های جهان را هم حل کنند. پردازنده‌های AMD EPYC و شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct همچنان به جلو بردن محاسبات با عملکرد بالا و ارائه عملکرد مورد نیاز برای پیش‌برد اکتشافات علمی ادامه می‌دهند.

سوپر کامپیوتر فرانتیر AMD نه تنها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه در مصرف انرژی نیز ایده آل است و مصرف کارآمد ۶۲.۶۸ گیگافلاپس/ وات را از یک قفسه تکی بهینه شده پردازنده نسل سومی AMD EPYC و شتاب‌دهنده AMD Instinct MI250x دریافت می‌کند.

شبکه این ابر کامپیوتر با فناوری به هم پیوسته HPE Slingshot-11 که برای تسریع بخشیدن به بارهای کاری محاسباتی پرقدرت طراحی شده تکمیل می‌شود. AMD می‌گوید HPC با قادر ساختن شرکا و مشتریان جهت استقرار خوشه‌هایی با تمام اندازه‌ها، در این مسیر پیشرو است. این شامل اماکن تحقیقاتی مهمی مثل کارخانجات تولیدی، علوم زیستی، خدمات مالی، آب و هوایی و غیره می‌شود. یکی از بهترین مثال‌ها پارک ملی تایلند و همینطور آژانس ملی توسعه علم و فناوری تایلند است که از این سوپر کامپیوتر برای تحقیقات پیشرفته در حوزه‌های پزشکی و آب و هوا استفاده می‌کنند.

آزمایش و اعتبارسنجی‌های فرونتیر تا اواخر سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا خواهد کرد. سپس آن در انتهای سال به صورت محدود در دسترس گروهی از محققان قرار می‌گیرد و در نهایت سال ۲۰۲۲ به صورت عمومی عرضه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*