نسل دوم ماهواره‌ های استارلینک توسط ایلان ماسک معرفی شد

نسل دوم ماهواره‌ های استارلینک توسط ایلان ماسک معرفی شد

استارلینک از ساخت نسل دوم ماهواره های خود با ابعاد بزرگ‌تر و وزن بسیار سنگین‌تر برای استقرار در مدار پایینی زمین خبر داد.

استارلینک، شرکت ارائه‌دهنده اینترنت ایلان ماسک از ساخت نسل دوم ماهواره های خود برای مدار پایینی زمین خبر داده است. نسل بعدی ماهواره های استارلینک به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از 2500 نمونه‌ای است که در مدار 547 کیلومتری بالای سطح زمین در حال چرخش هستند. ماسک طی مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب “Show Everyday Astronaut” در روز سه شنبه گفت که نسل دوم ماهواره های استارلینک طولی برابر با 6.7 متر و 1250 کیلوگرم وزن دارند، این در حالی است که وزن نسل اول تقریبا یک‌پنجم یعنی معادل 260 کیلوگرم است.

ماسک در ادامه گفت:

بسیاری از مردم درباره تعداد پرتاب‌هایی که طی سال به مدار فرستاده می‌شوند، صحبت می‌کنند که واقعا مهم نیست. من فکر می‌کنم آنچه که مهم است، تعداد کل محموله مفید در هر سال است. زیرا در غیر این صورت می‌توان گفت که اگر اینها کشتی‌های اقیانوسی نبودند، مانند آن بود که یک قایق را با ابرنفتکش مقایسه کنید.

برای فرستادن ماهواره‌های بسیار سنگین نسل دوم استارلینک به مدار، اسپیس‌ایکس باید موشک سنگین‌بار استارشیپ خود را آماده کند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در حال بررسی جوانب زیست محیطی این فضاپیما است و روز سه‌شنبه مهلت مقرر خود برای طی این پروسه را به مدت دو هفته دیگر تایید کرد. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که گزارش نهایی در اواسط ژوئن ارائه شود.

پیشرفت اسپیس‌ایکس در توسعه نسل دوم ماهواره های استارلینک نشان می‌دهد که این سرویس تا چه اندازه نسبت به رقبای خود پیشتاز است. OneWeb که یک صورت فلکی اینترنت ماهواره ای نیمه دولتی در بریتانیا محسوب می‌شود، دارای 428 ماهواره در مداری با ارتفاع 1220 کیلومتری است. از سوی دیگر، Telesat کانادا نیز از 188 ماهواره LEO در فضا استفاده می‌کند که با تاخیر در تولید مواجه بوده است.

نسل دوم ماهواره‌ های استارلینک توسط ایلان ماسک معرفی شد

در این میان، سرویس استارلینک پیش از همه، در بسیاری از جوامع دور افتاده به دسترسی پنهای باند، فعال بوده و خدمات خود را ارائه می‌دهد. به گفته وب‌سایت Ookla، استارلینک در سه ماهه چهارم سال گذشته، موفق به ارائه سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در 15 کشور دیگر شده است.

براساس گزارش پرونده FCC اسپیس‌ایکس، ماهواره های جدیدتر جایگزین ناوگان فعلی در مدار نخواهند شد و در عوض به عنوان مکمل صورت فلکی نسل اول مستقر می‌شوند.

برخی از محققان چینی از پیشرفت‌ سریع Starlink نگران هستند؛ صورت فلکی ماهواره‌ای ماسک در حد کافی به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی به‌شمار رفته که توصیه‌هایی برای غیرفعال کردن ماهواره های اسپیس‌ایکس از سوی آنها مطرح شده است. محققان چینی معتقدند که هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا و جت‌های جنگنده رادار گریز آنها می‌توانند به‌ وسیله استارلینک، سرعت انتقال داده‌ها را تا بیش از 100 افزایش دهند.

ناسا نیز در مورد صورت فلکی پیشنهای استارلینک که شامل 42000 ماهواره است ابراز نگرانی کرده و گفته که ممکن است این امر منجر به افزایش قابل توجه در فراوانی رویدادهای پیوندی و تاثیرات منفی بر تحقیقات ناسا و ماموریت‌های فضایی انسانی شود.

البته این آژانس فضایی در مورد لزوم توقیف پروژه اسپیس‌ایکس بحثی را به میان نیاورده و صرفا خواستار آزمایش‌های مناسب برای جلوگیری از تداخل‌ شده است. سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم‌چنان به رشد خود ادامه می‌دهد و اکنون 32 کشور را تحت پوشش قرار داده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*