بزرگترین گیاه جهان

بزرگترین گیاه جهان به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع کشف شد

محققان توانستند بزرگترین گیاه جهان را در سواحل غربی استرالیا کشف کنند. طبق بررسی‌ها وسعت این علفزار دریایی به 200 کیلومتر مربع می‌رسد.

محققان موفق شدند در سواحل غربی استرالیا یک علفزار دریایی به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع را کشف کنند. تمام این پوشش گیاهی فقط از یک نهال بذری رشد پیدا کرده و توانسته با تکثیر چشمگیر خود به بزرگترین گیاه جهان تبدیل شود. گفتنی است علفزار دریایی جزوی از گیاهان گل‌دار آبزی بوده که در 4 خانواده از رده قاشق‌واش‌‌ها قرار می‌گیرند و معمولا در زیر آب‌های شور دریا رشد می‌کنند.

جزئیات کشف بزرگترین گیاه جهان

دانشمندان دانشگاه وسترن استرالیا و دانشگاه فلیندرز پروژه‌ای را برای بررسی تنوع ژنتیکی مراتع علف‌های دریایی در منطقه خلیج کوسه سواحل غربی استرالیا آغاز کردند. این دانشمندان با نمونه‌برداری از چندین محیط مختلف توانستند ۱۸ هزار نشانگر ژنتیکی برای ایجاد پروفایل‌های گیاهان را بررسی کنند.

جین اجلو به عنوان نویسنده اصلی این تحقیق بیان کرد نتایج بررسی‌ها بسیار شگفت‌انگیز بود؛ چرا که توانستیم یک گیاه را کشف کنیم که بیش از ۱۸۰ کیلومتر گسترش پیدا کرده و توانسته به بزرگترین گیاه روی زمین تبدیل شود. وی افزود وسعت این علفزار که به 200 کیلومتر می‌رسد فقط به یک نهال بذری تعلق دارد.

بزرگترین گیاه جهان

البته علف‌های دریایی از لحاظ مساحت می‌توانند رکوردهای زیادی را به ثبت برسانند و این یکی از ویژگی‌های برجسته آنها محسوب می‌شود. پیش از این یک درخت صنوبر در ایالت یوتا در آمریکا با نام مستعار پاندو با 0.4 کیلومتر مربع ریشه توانسته بود لقب بزرگترین گیاه جهان را به خود اختصاص دهد. در حقیقت علفزار دریایی که اخیرا شناسایی شده حدود 400 برابر از درخت پاندو گسترده‌تر است. هرچند درخت پاندو از لحاظ زیست‌توده از این علفزار بزرگ‌تر است.

این علفزار بزرگ در بخش‌های دیگری نیز می‌تواند رکوردشکنی کند؛ چرا که تیم تحقیقاتی سن آن را حدود 4500 سال برآورد کرده است. همچنین این گیاه توانسته بدون تنوع ژنتیکی خود را با تغییرات محیطی سازگار کند. در واقع این گیاه به عنوان یک گیاه پلی‌پلوئید شناخته می‌شود؛ یعنی به جای ژنوم نصف-نصف از دو ژنوم کامل از گیاهان مادر خود بهره می‌برد.

بزرگترین گیاه جهان

دکتر الیزابت سینکلر، نویسنده ارشد این تحقیق نیز بیان کرد گیاهان پلی‌پلوئید معمولا در مناطقی با شرایط محیطی سخت رشد می‌کنند و معمولا گیاهان عقیمی هستند، اما اگر تغییری در آنها ایجاد نشود می‌توانند همواره رشد کرده و به گیاه بزرگی همانند این علفزار دریایی غول‌پیکر تبدیل شوند.

طبق گفته دکتر سینکلر این علفزار بدون گل‌دهی و تولید بذر توانسته انواع دما و شوری را تحمل کند و انعطاف‌پذیری بالایی را نشان دهد. ضمن این که این گیاه در شرایط نوری شدیدی رشد کرده که بسیاری از گیاهان قادر به تحمل آن نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*