خودرو برقی ایرانی یوز

خودرو برقی ایرانی یوز وارد بازار شد + قیمت و مشخصات

خودرو برقی ایرانی یوز وارد بازار شد و آگهی‌های فروش آن در فضای مجازی دیده می‌شود. در ادامه، قیمت و مشخصات این وسیله نقلیه الکتریکی را بررسی می‌کنیم.

پاراکس موتورز یک شرکت دانش‌بنیان است که تصمیم دارد محصولاتی تمام الکتریکی را تولید و روانه بازار ایران کند. این شرکت که دانشگاه آزاد اسلامی قزوین متولی آن است، اخیرا یک خودرو برقی دو نفره جمع و جور در کلاس Quadricycle را با نام یوز معرفی کرد. این خودرو برقی ایرانی روی پلتفرم رنو توییزی ساخته شده و از لحاظ ظاهری نیز تقریبا تفاوتی با آن ندارد. رنو توییزی در سال 2013 رونمایی شد و جزو نخستین وسایل نقلیه با چنین شکل و شمایلی بود.

خودرو برقی ایرانی یوز

سازندگان خودرو برقی ایرانی یوز می‌گویند این محصول را با الهام از رنو توییزی ساخته‌اند، اما به نظر می‌رسد باید آن را نمونه بومی‌سازی شده این خودرو دو نفره فرانسوی بدانیم. رنو پس از سه سال عرضه این خودرو توانست 13 هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. رنو پس از آن، پلتفرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را به صورت اوپن سورس در اختیار استارتاپ‌ها و محققان قرار داد و حالا خودرو ایرانی یوز نیز با استفاده از همین پلتفرم تولید شده است.

مشخصات خودرو برقی ایرانی یوز

خودرو برقی ایرانی یوز دارای موتور 20 اسب بخاری یا 15 کیلوواتی است و با هر بار شارژ کامل می‌تواند تا 3.5 ساعت حرکت کند. شارژ این خودرو به اندازه یک اتو برق مصرف می‌کند. حداکثر سرعت یوز حدود 80 کیلومتر بر ساعت و وزن آن 480 کیلوگرم اعلام شده است. طول یوز 2.32 متر، عرض آن 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است و با آن می‌توانید در ترافیک‌های شهری به راحتی رانندگی کنید و در کمترین فضای ممکن خودرو خود را پارک کنید.

افرادی که این خودرو برقی دو نفره را تست کرده‌اند می‌گویند با آن حتی می‌توانید در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز حرکت کنید. ایموبیلایزر و صفحه نمایش 4.3 اینچی هم از جمله امکانات یوز محسوب می‌شوند.

مدتی پیش، مجوز شماره‌گذاری یوز صادر شد و به این ترتیب همه می‌توانند این محصول را بخرند، پلاک کنند و با آن در سطح شهر رانندگی کنند. اخیرا آگهی‌های فروش این وسیله نقلیه در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های انتشار آگهی دیده شده است و آگهی‌کنندگان این خودرو را با قیمت حدود 650 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

قیمت و شرایط فروش یوز

در یکی از این آگهی‌ها که قیمت 650 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته، گفته شده که برای این محصول باید از پلاک موتورسیکلت استفاده کرد و با گواهینامه موتور و ماشین و با قوانین موتورسیکلت می‌توان با آن رانندگی کرد. همچنین با برق شهری 220 ولت شارژ می‌شود و شارژ کامل آن حدود 3 تا 4 ساعت طول می‌کشد. در صورت شارژ کامل نیز می‌توان تقریبا 120 کیلومتر با آن حرکت کرد که البته این مساله به نوع رانندگی و سایر مسائل بستگی دارد. 10 سال خدمات، 5 سال گارانتی در محل، قابلیت سفارش‌گذاری رنگ بدنه و تودوزی، ضبط بلوتوثی و سیستم ضد سرقت از دیگر ویژگی‌های این خودرو برشمرده شده است.

بر اساس این آگهی، مشتریان باید برای ثبت نام مبلغ 300 میلیون تومان را پرداخت کنند و مابقی مبلغ در زمان تحویل با احتساب هزینه کرایه و بیمه پرداخت خواهد شد. زمان تحویل نیز از زمان سفارش و عقد قرارداد، حدود یک ماه اعلام شده است.