وانت دو کابین زامیاد کارون

معرفی وانت دو کابین زامیاد کارون؛ نیسان آبی در لباس جدید + مشخصات

در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی مشخصات فنی و امکانات رفاهی وانت دو کابین زامیاد کارون بپردازیم و در نهایت قیمت این خودرو را بررسی کنیم.

صنعت خودروسازی ایران به خودی خود اوضاع خوبی ندارد و کیفیت خودروهای داخلی گویای همه چیز است. حال در این میان اگر بخواهیم نگاهی به اوضاع وانت‌ها بیندازیم و تنوع، کثرت و کیفیت آنها را رصد کنیم خواهیم دید که وضعیت این خودروها از سواری‌های بازار داخلی نیز بدتر است.

مشخصات وانت دو کابین زامیاد کارون

وانت دو کابین زامیاد کارون

علت این که خودروسازان ایرانی در تولید و عرضه وانت‌ها عملکرد ضعیفی دارند و نتوانسته‌اند پیشرفتی در این زمینه داشته باشند این است که سال‌های سال است که به تولید و عرضه همان وانت‌های به شدت قدیمی مانند مزدا و نیسان می‌پردازند و البته مدل‌های تازه تر و جدیدتری مانند آریسان و پراید 151 وجود دارند که کیفیت آنها به معنای واقعی کلمه فاجعه‌بار است.

در این چند سال اخیر شرکت زامیاد تمام تلاش خود را کرده تا بتواند نیسان قدیمی خود را به‌روزرسانی کند و در همین راستا انواع و اقسام اتاقک‌های خودروهای چینی را روی این محصول قرار داده است. از جمله جدیدترین تلاش‌های زامیاد برای آپدیت خودروی نیسان خود، وانت دو کابین جدیدی است که کارون نام‌گذاری شده و قصد داریم در این مطلب به بیان مشخصات آن بپردازیم.

حدود 5 سال و اندی پیش شرکت زامیاد از خودروی وانت جدیدی به نام پادرا رونمایی به عمل آورد. اگرچه این خودرو در نظر اول جدید به نظر می‌رسید اما در حقیقت همان نیسان آبی بود و فقط اتاق جلویی یک پیکاپ چینی به نام فودی لایون روی آن سوار شده بود.

وانت دو کابین زامیاد کارون

متاسفانه وانت پادرا نتوانست در بازار داخلی ما رونق فراوانی به دست آورد و به زودی به دست فراموشی سپرده شد و زامیاد چون این موضوع را می‌دانست تصمیم گرفت دو سال بعد از رونمایی پادرا یعنی در سال 1397 به رونمایی از پادرا پلاس بپردازد. این وانت جدیدتر نیز دارای اتاقک خودرویی از شرکت چینی فودی بوده و این اتاقک روی شاسی نیسان آبی قدیمی سوار شده است. امروز زامیاد به سراغ محصولی جدیدتر و شاهکار به نام کارون رفته که دارای اتاق دو کابین است و مشخصات بهبودیافته‌تری دارد.

طراحی ظاهری زامیاد کارون

اگر بخواهیم دقیق‌تر به بررسی خودروی کارون بپردازیم باید بگوییم که این پیکاپ وانت در واقع همان پادرا پلاس است با این تفاوت که نسخه دو کابین آن محسوب می‌شود. چون این دو خودرو شبیه یکدیگر هستند، می‌توان این گونه انتظار داشت که در نمای جلویی این خودرو طراحی یکسان است.

در پادرا پلاس اتاق بار نیسان آبی با همان چراغ‌های عقب قدیمی به چشم می‌خورد و این در حالی است که کارون زامیاد به جای قسمت جلویی از کل اتاق فودی F16 بهره می‌برد. مجموع تغییرات جدید در کارون این گونه است که در نمای عقب از جمله اتاق بار، درهای اضافی، چراغ‌ها و سپر جدیدی هستیم. از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به پله رکاب‌ها و گارد اتاق بار اشاره کرد.

وانت دو کابین زامیاد کارون

همان‌طور که گفتیم روی شاسی کارون اتاق فودی اف 16 سوار شده و همین باعث شده تا عده‌ای گمان کنند زامیاد قصد دارد این خودروی چینی را به طور کامل در ایران مونتاژ و روانه بازار کند اما اگر کمی دقیق‌تر به زیرساخت کارون نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که زیر اتاق این خودرو همان نیسان آبی خوابیده است.

در نسخه‌های قبلی وانت‌های زامیاد مانند پادرا و پادرا پلاس شاهد پیوند بخشی از خودروهای چینی با وانت‌ها بودیم در حالی که در کارون این شرکت تصمیم گرفته تا کل اتاق را تعویض کند. لازم به ذکر است که می‌توان از روی رینگ و لاستیک‌های قدیمی نیسان فهمید که کارون خودرویی ایرانی با اتاقی چینی است.

به داخل کابین خودروی جدید زامیاد که می‌رویم شباهت‌های زیادی به پادرا پلاس می‌بینیم. طراحی کابین داخلی این وانت دقیقا همان جزئیات و مشخصات فودی F16 است. در کارون یک‌سری از مشخصات جدیدتر و اضافه‌تر است، اما متاسفانه کیفیت پایینی دارند؛ مانند دریچه‌های تهویه عمودی در وسط و تریم نقره‌ای رنگ.

وانت دو کابین زامیاد کارون

متاسفانه خبر بد این است که کیفیت فودی F16 چینی حتی از پیکاپ‌های بی‌کیفیت داخلی ما نیز بی‌کیفیت‌تر است. به هر حال آنچه در حال حاضر دیده می‌شود این است که در ردیف عقب این وانت شاهد اضافه شدن یک ردیف دیگر صندلی هستیم و با این حساب اکنون 5 نفر می‌توانند درون این خودرو جای بگیرند. فضای کلی اتاق این خودرو مناسب ارزیابی می‌شود و نباید انتظار داشت که صندلی‌های آن خیلی راحت و با کیفیت باشند.

امکانات رفاهی و ایمنی زامیاد کارون

متاسفانه در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز کارون حرفی برای گفتن ندارد و در واقع همان آپشن‌هایی را دارد که پیش‌تر در پادرا پلاس دیده بودیم. این امکانات و تجهیزات هرگز قابل توجه نیستند و ویژگی‌هایی محسوب می‌شوند که در واقع بدیهی و مورد نیاز یک خودروی امروزی هستند.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، پنجره‌های برقی در هر چهار در، فرمان هیدرولیک، ریموت کنترل، تنظیم چهار جهته صندلی راننده و سیستم صوتی با بلوتوث و یو اس بی اشاره کرد.

وانت دو کابین زامیاد کارون

مشخصات فنی زامیاد کارون

گفتیم که کارون همان نیسان آبی قدیمی با اتاق جدید است بنابراین پیشرانه و قوای محرکه آن همانی است که روی نیسان آبی بوده است. در حقیقت زامیاد کارون مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی است که می‌تواند حداکثر 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

البته آن‌طور که زامیاد گفته است این خودرو هم اکنون مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 5 شده و مصرف سوخت آن به علت وزن بیشتر کارون نسبت به پادرا پلاس حدود یک لیتر افزایش پیدا کرده است؛ یعنی در هر 100 کیلومتر 11.9 لیتر. لازم به ذکر است که فودی F16 به صورت دو دیفرانسیل عرضه می‌شود ولی چون کارون از پیشرانه و قوای محرکه نیسان آبی قدیمی بهره می‌برد این گونه نیست و قوای محرکه آن از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

گفتنی است که زامیاد کارون دارای وزن 1890 کیلوگرمی است و ظرفیت بار اعلامی آن حدود 770 کیلوگرم کاهش یافته و به 1320 کیلوگرم رسیده است.

وانت دو کابین زامیاد کارون

سخن پایانی

از پاییز سال 1400 تولید آزمایشی کارون آغاز شده و این روزها می‌توان نمونه‌های زیادی از آن را در جاده‌های کشور مشاهده کرد. در ابتدا قرار بود که کارون در نیمه دوم سال 1400 راهی بازار شود اما این موضوع تا نیمه اول سال جاری به تعویق افتاده است. متاسفانه قیمت محصول جدید زامیاد مشخص نیست ولی از آنجایی که پادرا پلاس با قیمت 300 میلیون تومانی راهی بازار شده می‌توان انتظار قیمت 400 میلیون تومانی را برای آن داشت.

با عرضه این خودرو رقیبی در حد و اندازه کارون وجود نخواهد داشت. البته منظورمان از رقیب تنها از جهت قیمت این خودرو است، وگرنه به لحاظ مشخصات فنی و طراحی ظاهری و همچنین امکانات رفاهی حرفی برای گفتن نیست. ارزان ترین وانت موجود در بازار کاپرای گروه بهمن است که قیمت 570 میلیون تومانی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*