پنج سیاره

این پنج سیاره به زودی در یک خط قرار می‌گیرند؛ آیا اتفاق خاصی رخ می‌دهد؟

به زودی در یک اتفاق نادر پنج سیاره عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در آسمان در یک راستا قرار می‌گیرند. با گجت نیوز همراه باشید تا به اهمیت این اتفاق بپردازیم.

خرداد و تیر یک اتفاق بسیار خاص برای علاقه‌مندان به تماشای آسمان رخ خواهد داد و تمامی پنج سیاره‌ای که می‌توان با چشم غیر مسلح دید (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل) در آسمان ظاهر می‌شوند.

نمایش تماشایی پنج سیاره و ماه در آسمان

پنج سیاره

البته مهم اینجاست که آنها به ترتیب فاصله از خورشید دیده خواهند شد که یعنی اگر به افق خیره شوید، ابتدا عطارد را می‌بینید (با متوسط فاصله ۵۸ میلیون کیلومتر از خورشید) و در نهایت به زحل (با متوسط فاصله ۱.۴ میلیارد کیلومتر از خورشید) می‌رسید.

این صحنه تماشایی در افق شرقی پیش از اینکه خورشید با طلوع خود صحنه را خراب کند، قابل رویت خواهد بود. در نیم‌کره شمالی باید به سمت شرق و جنوب نگاه کرد و در نیم‌کره جنوبی نیز باید شرق و شمال را زیر نظر داشت. این پنج سیاره از امروز تا اواسط تیر ماه قابل رویت خواهند بود. البته توجه کنید که در صبح فردا (۱۴ خرداد) فاصله بین عطارد و زحل بسیار کم و در حد ۹۱ درجه خواهد بود.

پنج سیاره

حواستان به ۶ تیر هم باشد؛ زیرا در آن روز فاصله بین این دو سیاره به ۱۰۷ درجه افزایش پیدا می‌کند و هلال ماه رو به کاهش (تربیع دوم) نیز بین زهره و مریخ ظاهر می‌شود تا به گونه‌ای جای خالی زمین را پر کند. همچنین در ۶ تیر ماه عطارد کاملا قابل رویت خواهد بود و می‌تواند پیش از پرداختن به سیارات دیگر، از دیدن آن لذت ببرید. در این روز خاص، نمایش سیاره‌ای برای حدود یک ساعت در برابر شما قرار خواهد گرفت.

البته تاریخ‌های اعلامی مربوط به آمریکا هستند و ممکن است این سیارات در مناطق مختلف در روزهای دیگری بهتر رویت شوند. به عنوان مثال از اواخر شب تا سحرگاه ۷ و ۸ تیر ماه، بهترین زمان برای مشاهده آنها از آسمان ایران است. با وجود این، حتی اگر چند روز ابری مانع از دیدن این پنج سیاره شد، نگران نباشید؛ زیرا فرصت زیادی برای تماشای آنها دارید.

پنج سیاره

در نجوم به اینکه بتوان چند سیاره را در کنار هم دید،‌ مقارنه می‌گویند؛ اما مقارنه‌هایی که در آنها ۵ سیاره دیده شوند، نسبتا نادر هستند. آخرین بار در اواخر پاییز 2004 این اتفاق رخ داد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که فرصت پیش رو را از دست ندهید. اخترشناسان بر این باورند که در برخی روزها حتی می‌توان اورانوس و نپتون را هم دید؛ هرچند که برای دیدن آنها به دوربین دو چشمی نجومی و تلسکوپ نیاز خواهید داشت.