پیوند گوش آزمایشگاهی

دانشمندان موفق به پیوند گوش آزمایشگاهی به یک بیمار شدند

دانشمندان توانستند در اقدامی منحصر به فرد عمل پیوند گوش آزمایشگاهی را برای انسان انجام دهند. در ادامه به جزئیات نحوه پرورش گوش و اهمیت این عمل می‌پردازیم.

پنجشنبه یک تیم پزشکی آمریکایی اعلام کرد که توانسته‌اند با استفاده از بافت خود بیمار، یک گوشی آزمایشگاهی را ساخته و پیوند زنند. آنها امیدوارند که این پروسه نوآورانه در نهایت به درمان بیمارانی که به نواقص مادرزادی دچار هستند، کمک کند.

پیوند گوش آزمایشگاهی امید به درمان نواقص مادرزادی را افزایش داد

پیوند گوش آزمایشگاهی

این عمل به عنوان بخشی از مرحله اولیه یک آزمایش پزشکی انجام شد تا پزشکان کیفیت و ایمنی استفاده از یک ایمپلنت زیستی برای افراد مبتلا به میکروشیا را بررسی کنند. میکروشیا یک اختلال مادرزادی است که در نتیجه آن گوش بیرونی کوچک خواهد ماند یا به طور کامل شکل نمی‌گیرد.

این گوش آزمایشگاهی که AuriNovo نامیده می‌شود توسط شرکت 3DBio Therapeutics رشد یافته و انجام عمل پیوند آن نیز به عهده Arturo Bonilla، بنیان‌گذار و مدیر موسسه Microtia-Congenital Ear Deformity در تگزاس بوده است. وی در این رابطه گفت:

به عنوان پزشکی که هزاران کودک مبتلا به میکروشیا را در بخش‌های مختلف کشور و جهان درمان‌ کرده است، تحت تاثیر ارزش بالای این تکنولوژی برای بیماران و خانواده‌های آنها قرار گرفته‌ام.

او در ادامه توضیحات خود گفت که امیدوار است روزی ایمپلنت جایگزین درمان کنونی میکروشیا شود. در درمان کنونی از غضروفی در دنده بیمار یا مواد مصنوعی (porous Polyethylene) برای ساخت بخش بیرونی گوش استفاده می‌شود.

کار در آزمایشگاه

اما در روش کنونی، دانشمندان ابتدا به اسکن سه‌بعدی گوشی دیگر بیمار می‌پردازند تا به واسطه آن به یک طرح کلی برای گوش جدید دست یابند. سپس تعدادی از سلول‌های غضروف گوش را جمع‌آوری کرده و آنها را به میزان کافی پرورش می‌دهند. در نهایت این سلول‌ها با جوهر زیستی مبتنی بر کلاژن ترکیب می‌شوند تا به شکل گوش بیرونی در آیند.

ایمپلنت توسط یک پوسته زیست‌ تخریب‌پذیر نیز احاطه می‌شود تا از آن در مراحل اولیه حمایت کند. البته این پوسته به تدریج توسط بدن جذب می‌شود. همچنین گوش آزمایشگاهی پیوند خورده به مرور زمان رشد می‌کند تا ظاهر و حس (از جمله انعطاف‌پذیری) یک گوش معمولی را به دست بیاورد.

پیوند گوش آزمایشگاهی

قرار است در این آزمایش پزشکی ۱۱ بیمار شرکت کنند و عمل جراحی آنها نیز در کالیفرنیا و تگزاس انجام خواهد شد. Bonilla در ادامه توضیحات خود گفت:

ایمپلنت AuriNovo نسبت به روش مبتنی بر غضروف دنده فرآیند جراحی محدود‌تری دارد و نسبت به گوش ساخته شده با مواد مصنوعی نیز انعطاف‌پذیر‌تر است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، از هر ۲ تا ۱۰ هزار نوزاد، ۱ نفر با میکروشیا به دنیا می‌آید. عواملی که ریسک این نقص مادرزادی را افزایش می‌دهند نیز مبتلا بودن مادر به دیابت و رژیم غذایی شامل مقدار ناکافی کربوهیدرات و فولیک اسید است. همچنین گفته می‌شود که نوزادان پسر بیشتر در خطر این اختلال هستند.

پیوند گوش آزمایشگاهی

تصویر سمت راست، ۳۰ روز پس از پیوند – تصویر سمت چپ، پیش از انجام پیوند

در میان نژادهای مختلف نیز آسیایی‌ها، افراد ساکن در جزایر اقیانوس آرام، سرخپوست‌ها و افراد لاتین تبار بیشتر از سایر افراد سفید پوست از این مشکل رنج می‌برند.

در غیاب مشکلات دیگر، کودکان مبتلا به میکروشیا می‌توانند همانند دیگران رشد کنند و یک زندگی عادی داشته باشند. البته قطعا این افراد اعتماد به نفس پایین‌تری خواهند داشت و ممکن است به خاطر ظاهر خود توسط دیگران مسخره یا اذیت شوند. به همین خاطر پیوند گوش آزمایشگاهی مي‌تواند تاثیر بسیار مهمی روی زندگی این افراد داشته باشد.

شرکت 3DBio قصد دارد که ایمپلنت‌ها را به نحوی توسعه دهند که برای انواع شدید میکروشیا نیز کاربرد داشته باشند. از این فناوری می‌توان در آینده برای دیگر مشکلات وابسطه به غضروف همچون جراحات یا معایب بینی، بازسازی پستان، مینیسک آسیب دیده در زانو یا پارگی کلاهک گرداننده در شانه‌ها استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*