پوکو M4

شیائومی پوکو M4 در برابر پوکو M3؛ چه تفاوتی دارند؟

شیائومی پوکو M4 و پوکو M3 به عنوان دو گوشی پرفروش شیائومی محسوب می‌شوند؛ اما کدامیک بهتر است؟ در ادامه با بررسی طراحی، مشخصات و قابلیت‌های آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

شیائومی پوکو M4 و پوکو M3 با مشخصات و قیمت بسیار مناسب خود توانستند نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده و فروش بالایی را به ثبت برسانند. در همین راستا برخی از کاربران هنگام انتخاب میان این دو گوشی دچار تردید می‌شوند، از این رو قصد داریم طراحی، مشخصات و قابلیت‌های این دو گوشی چینی محبوب در بازار را بررسی کنیم.

مقایسه شیائومی پوکو M4 با پوکو M3

جزئیات طراحی پوکو M3

Poco-M3

ظاهر جذاب گوشی پوکو M3 یکی از ویژگی‌های مهم این گوشی محسوب می‌شود. هرچند بدنه این گوشی کاملا پلاستیکی است، اما طراحان برای پشت گوشی یک مستطیل بزرگ براق با نوشته POCO در نظر گرفتند که ترکیب آن با سایر بدنه گوشی که کاملا مات بوده حس متفاوتی برای کاربران به وجود می‌آورد. همچنین طراحان در این بخش کمی از تکسچر چرمی نیز استفاده کردند.

جنس تکسچر این گوشی به گونه‌ای بوده که حس چرم بودن را به همراه دارد. طراحان برای اطراف گوشی نیز از یک پلاستیک کیفیت بالا و خوب استفاده کردند. در زیر گوشی نیز هدفون با پورت Type-C، بلندگو و میکروفون قرار دارد.

Poco M3

در سمت راست گوشی شاهد حضور دکمه پاور، دکمه افزایش و کاهش صدا و همچنین سنسور اثر انگشت که با دکمه پاور ترکیب شده هستیم. در بالای گوشی نیز جک 3.5 میلی‌متری و یک بلندگوی دیگر به چشم می‌خورد. طراحان برای صفحه جلویی از یک صفحه تحت و یک بریدگی استفاده کردند. در بالای صفحه نیز یک دوربین سلفی کوچک و یک بلندگوی بزرگ دیده می‌شود. در مجموع می‌توان گفت گوشی پوکو M3 از طراحی زیبایی بهره می‌برد و طراحان شیائومی توانستند محصولی جذاب را طراحی کنند.

جزئیات طراحی پوکو M4

گوشی شیائومی

پوکو M4 نیز از طراحی جذابی بهره می‌برد. قاب پشتی نسبتا منحنی این گوشی با پوشش پلاستیکی مات، ترکیب رنگ خاکستری تیره، برآمدگی مشکی رنگ دوربین و بخش نصب لوگوی پوکو بسیار جذاب شده است. به نظر می‌رسد پوشش مات استفاده شده روی قاب پشتی بسیار باکیفیت است، چرا که لمس آن احساس فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. در واقع پس از لمس آن احساس می‌کنید به جای پلاستیک، شیشه را لمس کرده‌اید.

گوشی شیائومی

این گوش به یک پنل پشتی خاکستری تیره نیز مجهز شده است، اما آثار انگشت و آلودگی‌ها روی آن باقی می‌مانند. البته این گوشی موفق به دریافت تاییدیه رسمی ضد خاک و قطرات آب IP53 شده که از عایق‌بندی مناسب آن حکایت دارد.

شیائومی برای نمای جلوی پوکو M4 صفحه نمایش 6.6 اینچی را در نظر گرفته که نسبت به نمایشگر 6.5 اینچی پوکو M3 پرو حدود 0.1 اینچ بزرگ‌تر است. همچنین طراحان از یک دوربین سلفی جدید درون حفره موجود روی صفحه نمایش استفاده کردند.

در بالای صفحه نمایش یک بریدگی بسیار نازک به چشم می‌خورد که زیر آن یک اسپیکر استریو نصب شده و در بالای گوشی نیز چند حفره وجود دارد که هنگام پخش موسیقی می‌توان از بخش بریدگی بالای صفحه و این حفره‌ها موسیقی را بشنوید. طراحان فریم گوشی را از جنس پلاستیک ساخته‌اند که به همان پوشش رنگی و مات گوشی‌های بالارده شیائومی مجهز شده است. البته این بخش دارای انحنای کمی است، اما هنگام قرار دادن گوشی در دستتان آن را احساس خواهید کرد.

پوکو M4 در لبه بالایی به میکروفون ثانویه، سنسور مادون قرمز IR و اسپیکرهای استریو مجهز شده است. در پایین نیز شاهد جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پورت یو اس بی سی، میکروفون اصلی و یک اسپیکر قدرتمندتر هستیم. در سمت راست هم دکمه‌های کاهش و افزایش صدا در کنار دکمه پاور قرار گرفتند. البته دکمه پاور و سنسور اسکنر اثر انگشت ترکیب شده‌اند که به کمک آن می‌توان به سرعت قفل صفحه را باز کرد.

بخش صفحه نمایش

پوکو M4

شیائومی از پنل خوش قیمت IPS LCD برای تعادل قیمتی محصولات خود استفاده می کنند که اکثر گوشی های میان رده و مدل‌های اقتصادی این شرکت چینی از آن بهره می‌برند. از مشخصات مهم صفحه نمایش 6.53 اینچی نمایشگر پوکو M3 می‌توان به وضوح 1080 در 2340 پیکسلی، روشنایی 400 نیتی و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ اشاره کرد.

پوکو M4 به یک صفحه نمایش 6.6 اینچی از نوع IPS مجهز شده که رزولوشن فول HD را به همراه دارد. شیائومی برای محافظت بیشتر این صفحه، لایه محافظ گوریلا گلس ۳ را در نظر گرفته که البته محافظت چشمگیری را به همراه ندارد. از این رو شرکت سازنده روی این گوشی یک محافظ دیگر را هم نصب کرده است که توصیه می‌شود آن را درآورده و یک گلس بهتر روی آن قرار دهید.

پوکو M4

همچنین طراحان سعی کردند با ارائه برخی ویژگی‌ها صفحه نمایش این گوشی را ارتقا دهند که نرخ نوسازی 90 هرتزی یکی از همین ویژگی‌ها محسوب می‌شود. صفحه نمایش این گوشی در نمایش رنگ‌ها نیز عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد، اما روشنایی بسیار بالایی نداشته و هرچند پیکسل‌ها در آن مشخص نیستند، اما به دلیل روشنایی متوسط شفافیت مناسبی ندارند. به طور کلی صفحه نمایش در سطح قیمتی خود قرار داشته و می‌تواند به نیاز مشتریان پاسخ دهد.

بخش دوربین

پوکو M4

ماژول دوربین سه گانه پشتی گوشی پوکو M3 با وجود این که ظاهر جذابی را به وجود آورده در سطح مناسبی قرار ندارد و نباید از آن انتظار زیادی داشت. شیائومی برای دوبین اصلی این گوشی حسگر 48 مگاپیکسلی را در نظر گرفته که در کنار آن دو دوربین 2 مگاپیکسلی برای تصاویر ماکرو و تشخیص عمق در تصاویر پرتره نیز وجود دارد. همچنین در کنار ماژول‌های دوربین یک فلش LED نیز به چشم می‌خورد.

حسگر 48 مگاپیکسلی و ۱.۲ اینچی دوربین اصلی به فیلتر رنگی Quad Bayer مجهز شده که از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد و در برابر لنز واید با F/1.8 بدون لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته است. برای دو دوربین دو مگاپیکسلی ماکرو و عمق سنج نیز از لنزی با دیافراگم F/2.4 استفاده شده است. پوکو M3 برای ثبت تصاویر سلفی هم به حسگر کوچک 8 مگاپیکسلی 1/4 اینچی با لنز F/2.1 مجهز شده است.

کاربران در منوی اصلی برنامه دوربین گزینه‌هایی چون عکاسی پرتره، عکاسی معمولی، فیلم‌برداری و عکاسی حرفه‌ای را مشاهده خواهند کرد. همچنین با مراجعه به بخش بیشتر (More) می‌توان به گزینه‌های دیگری چون ویدیوهای کوتاه، اسکن مدارک، تایم لپس، ویدیوی اسلوموشن، عکاسی پانوراما، عکاسی با وضوح 48 مگاپیکسلی و حالت‌های عکاسی در شب دسترسی پیدا کرد.

پوکو M4 از لنز اصلی و یک لنز واید بهره می‌برد تا دیگر به لنزهای تشخیص عمق یا ماکرو نیازی نداشته باشد. استفاده از سنسور اولتراواید باعث شده این گوشی نسبت به قبل قدرتمندتر شود. برای این گوشی لنز اصلی 50 مگاپیکسلی از نوع ISOCELL S5KJN1 ساخت سامسونگ استفاده شده که ابعاد آن حدود 1/2.76 بوده و از فیلتر تتراسل سود می‌برد. همچنین ابعاد هر پیکسل آن مانند ردمی ۱۰ و ریلمی 8 آی حدود 0.64 میکرومتر است.

Poco M4

این لنز دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) بوده و امکان تصویربرداری در شب با Night Mode را به همراه دارد. لنز 8 مگاپیسکلی اولترا واید این گوشی نیز از نوع IMX355 ساخت سونی بوده و دارای دریچه دیافراگم f/2.2 است. فوکوس این لنز ثابت بوده و قادر به پشتیبانی از تصویربرداری در شب نیست.

شیائومی برای دوربین سلفی پوکو M4 یک لنز 16 مگاپیکسلی از نوع OmniVision OV16A1 با فیلتر کواد بایر را در نظر گرفته که ابعاد آن به 1/3.06 اینچ و سایز هر پیکسل آن به 1 میکرومتر می‌رسد. همچنین این سنسور دارای دریچه دیافراگم f/2.5 بوده و فوکوس در آن ثابت است.

بخش باتری

پوکو M3 از باتری با ظرفیت 6 هزار میلی‌آمپر بهره می‌برد و کاربران می‌توانند از شارژ آن برای استفاده‌های سنگین تا دو روز استفاده کنند. همچنین اگر گوشی را قفل کرده و از آن استفاده نکنید، شارژ آن تا 5 روز نیز دوام خواهد داشت. شیائومی در جعبه این گوشی یک شارژر 22.5 واتی با قابلیت شارژ سریع قرار داده که کاربران برای شارژ کامل باتری گوشی با آن باید حدود 2.5 تا 3 ساعت منتظر بمانند.

پوکو M4 نیز از باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی به همراه شارژ سریع 33 واتی بهره می‌برد. این باتری در عملکرد روزانه بسیار مناسب بوده و شارژ آن در استفاده سنگین نیز می‌تواند تا ۱.۵ روز دوام بیاورد؛ برای مثال در بازی‌هایی چون کالاف دیوتی موبایل طی یک ساعت بازی تقریبا 22 درصد از شارژ باتری کاهش پیدا خواهد کرد. در داخل جعبه این گوشی یک شارژر 33 واتی قرار دارد که با آن می‌توان 50 درصد باتری را ظرف مدت 25 دقیقه شارژ کرد.

بخش نرم افزاری

پوکو M3 با اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 روانه بازار شده است. سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی اگر از آن استفاده سنگینی نشود، عملکرد مناسبی را ارائه خواهند داد. رابط کاربری این گوشی برای حریم شخصی و امنیت، ویژگی‌های بسیار زیادی را به همراه دارد و شیائومی برای این رابط کاربری ظاهری جذاب و انیمیشن‌های زیبا را در نظر گرفته است.

گوشی شیائومی

پوکو M4

پوکو M4 نیز از رابط کاربری MIUI 12.5 که به عنوان جدیدترین نسخه از این رابط کاربری محسوب می‌شود بهره می‌برد. این گوشی از سیستم عامل اندروید ۱۱ نیز استفاده می‌کند. لانچر پوکو به تم سیستمی و آیکون‌های متفاوتی مجهز شده است و کاربران می‌توانند آن را بر اساس سلیقه خود تغییر دهند. قفل نمایشگر با استفاده از سنسور اثر انگشت در لبه کناری باز می‌شود که از سرعت زیاد و دقت بالایی برخوردار است.

بخش سخت افزاری

شیائومی برای پوکو M3 پردازنده اسنپدراگون 622 را در نظر گرفته است. عملکرد پایدار اسنپدراگون یکی از مزایای این گوشی محسوب می‌شود که می‌توان در طولانی‌مدت از آن به خوبی استفاده کرد. البته اسنپدراگون 662 از نسل 6 پردازنده‌های اسنپدراگون بوده و به همین دلیل به عنوان نقطه ضعف این گوشی به‌شمار می‌رود. در مجموع اگر این گوشی را برای کارهای روزمره خریداری کردید، انتخاب خوبی برایتان خواهد بود. هرچند این گوشی برای بازی هم مناسب بوده و می‌تواند به نیاز گیمرها نیز پاسخ دهد.

پوکو M4 به چیپ ساخت مدیاتک با نام دایمنسیتی ۸۱۰ مجهز شده که نسبت به دایمنسیتی ۷۰۰ در بخش سنسور عکس و مودم ارتقا یافته است. در بخش حافظه داخلی و حافظه رم نیز مشتریان می‌توانند نسخه 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم و همچنین نسخه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه را خریداری کنند.

مقایسه کیفیت صدا

پوکو M4 در بین بریدگی‌های بالا و پایین به دو اسپیکر مستقل مجهز شده است که نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود. اسپیکر استریو بالایی به عنوان میکروفن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل صدا از جلو و از بالا نیز به گوش کاربر خواهد رسید.

اسپیکر پایینی نسبت به اسپیکر بالایی از قدرت بیشتری بهره می‌برد، اما در زمان پخش موسیقی و ویدیو شاهد تعادل با اسپیکر بالایی خواهیم بود. این اسپیکرها در تست‌های ویژه موفق به دریافت امتیاز خوبی شدند. کیفیت صدای آنها آنچنان در سطح بالایی قرار ندارد و با وجود این که صداهای بیس و بلند به گوش کاربر می‌رسند، اما صداهای میانه به سختی قابل شنیدن است.

کدام گوشی را بخریم؟

میان پوکو M4 و پوکو M3 تفاوت بزرگی وجود ندارد و فقط پوکو ام 4 به دلیل جدیدتر بودن به امکانات بیشتری مجهز شده و کمی ارتقا پیدا کرده است. به طور کلی هر دو گوشی جزو گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه در بازار محسوب می‌شوند که برای گوش دادن به موسیقی، برقراری تماس، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌گردی بسیار مناسب هستند. با توجه به این که این دو گوشی نسبتا در یک سطح قرار دارند، انتخاب میان آنها به میزان بودجه شما بستگی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*