کاوشگر ناسا اسرار ماه

کاوشگر جدید ناسا، اسرار ماه را برملا خواهد کرد

ناسا قصد دارد با برنامه آرتمیس دوباره انسان را به ماه برده و زمینه سفرهای فضایی بیشتر را فراهم کند. علاوه بر این، کاوشگر جدید ناسا اسرار ماه را فاش خواهد کرد.

ناسا عزم خود را جزم کرده تا در دهه جاری با شبیه‌سازی عصر آپولو بار دیگر ماه را مرکز کاوش های فضایی قرار دهد. این سازمان آمریکایی یک زمان‌بندی جاه طلبانه را نیز برای مجموعه ماموریت‌های خود ارائه کرده است که برنامه آرتمیس نامیده می‌شود. این برنامه قرار است آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدید را به واقعیت تبدیل کند.

فرستادن کاوشگر ناسا به ماه برای پرده برداشتن از اسرار قمر زمین

کاوشگر ناسا اسرار ماه

در واقع ناسا به دنبال ساخت یک ایستگاه دائم، برقراری اینترنت (Lunanet)، فرستادن وسایل نقلیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید انرژی در ماه است. همچنین ناسا در روز پنجشنبه یک هدف هیجان‌انگیز دیگر را نیز به پروژه خود اضافه کرد و آن بررسی اسرار گنبدهای Gruithuisen با کاوشگر جدید این سازمان است.

با استفاده از تلسکوپ‌هایی که روز زمین هستند، می‌توان متوجه شد تعدادی سازه شبیه به گنبد روی ماه قرار دارند که نسبت به سطح اطراف خود متفاوت به نظر می‌رسند. پس از سال‌ها مشاهده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گنبدهای Gruithuisen باید از نوعی ماگما یا سنگ ذوب شده خاص ساخته شده باشند.

در این سنگ‌های ذوب شده که به خاطر فعالیت‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند، مقدار زیادی سیلیکا دیده می‌شود و ترکیبی مشابه گرانیت دارند. یک سوال مهم در اینجا شکل می‌گیرد. در کره زمین، کوه‌های آتشفشانی سیلیکایی در حضور دو عامل آب و تکتونیک صفحه‌ای شکل می‌گیرند؛ اما هیچکدام از اینها در ماه وجود ندارند.

کاوشگر ناسا اسرار ماه

بنابراین کاوشگر جدید ناسا که Lunar Vulkan Imaging and Spectroscopy Explorer یا به اختصار Lunar-VISE نامیده می‌شود، باید اسرار شکل‌گیری و ماهیت گنبدهای Gruithuisen ماه را برملا کند. از نظر فنی، Lunar-VISE از ۵ قسمت تشکیل شده است که دو تا از آنها روی فرودگر ناسا (ثابت) سوار خواهند شد و سه تای دیگر به یک ماه‌نورد متصل می‌شوند.

وظیفه کاوشگر جدید ناسا بررسی سنگپوشه ماه در بخش بالایی این گنبدهای عجیب است. در واقع لونار وایز باید به ارزیابی لایه‌ای از سنگ‌های سست و غبار در بالاترین نقطه این سازه‌ها بپردازد. ناسا می‌خواهد با بررسی یک نوع فعالیت آتشفشانی نادر در ماه به فرآيندهای زمین‌شناختی سیاره‌ها در مراحل اولیه شکل‌گیری پی‌ ببرد.

سکوی پرتاب آرتمیس 1

آنها در مرحله اول به ترکیب واقعی این گنبدها پی می‌برند و امیدوارند که پس از آن سایر پرسش‌های مربوطه را نیز پاسخ دهند. البته همه این تلاش‌ها و هزینه‌ها تنها برای بررسی ساختار قسمت کوچکی از ماه نیست، بلکه ناسا می‌تواند با شناخت هرچه بهتر سطوح مختلف ماه، شرایط را برای فرستادن فضانوردان و ربات‌ها و آماه‌سازی تجهیزات لازم برای رفتن به قسمت‌های مختلف ماه فراهم کند.

علاوه بر این، ناسا جزئیات مربوط به یک ماموریت علمی دیگر برنامه آرتمیس را منتشر کرد. به طور خلاصه ناسا می‌خواهد نوع خاصی مخمر را با استفاده از ابزاری به نام Lunar Explorer Instrument for space biology Applications یا به اختصار LEIA به ماه بفرستد. سپس تیم مربوطه منتظر می‌ماند تا ببیند چه اتفاقی برای این ارگانیسم (با قرار گرفتن در معرض جاذبه ضعیف و تشعشعات فضایی) میفتد.

سفر انسان به ماه

ناسا در رابطه با اهمیت این مخمر گفت:

مخمر ارسالی ساکارومایسس سرویزیه نام دارد و یک مدل مهم برای بیولوژی انسان مخصوصا در بخش ژنتیک، فرآيندهای همتاسازی و جداسازی سلولی و مولکولی و واکنش به آسیب DNA در برابر برخی عوامل محیطی همچون تشعشعات است.

به بیانی دیگر اطلاعات به دست آمده از پروژه مخمر آرتمیس می‌تواند روزی به مطالعات بیولوژیک در زمین کمک کرده و همچینن دقیقا مشخص کند که چطور فضا روی بدن انسان تاثیر می‌گذارد. این ماموریت‌ در کنار تلاش کاوشگر ناسا برای افشای اسرار ماه می‌تواند زمینه را برای سفرهای فضایی بیشتر فراهم کند.