عینک واقعیت مجازی

با آیفون خداحافظی کنید، انقلاب بعدی اپل عینک واقعیت مجازی است

انقلاب جدید اپل در راه است. با گوشی‌های دوست داشتنی آیفون خداحافظی کنید و آماده استفاده از عینک های واقعیت مجازی اپل شوید.

در نهایت زمانی فرا خواهد رسید که آیفون دیگر نمی تواند به فروش هنگفتی که اپل و سهام‌دارانش به آن عادت کرده‌اند، دست یابد. استراتژی بزرگ اپل برای چنین روزی چه خواهد بود؟ سال‌ها گمانه زنی‌هایی مطرح بود که نوعی عینک واقعیت مجازی، جایگزین تلفن هوشمند نمادین اپل خواهد شد و به بزرگترین محصول این غول فناوری تبدیل می‌شود. حدود پنج سال پیش، تحلیلگر Gene Munster حتی تا جایی پیش رفت که اعلام کرد عینک AR اپل در نهایت به نام بزرگتری نسبت به آیفون تبدیل خواهد شد.

ممکن است این پیش بینی هنوز هم منطقی به نظر برسد، اما اپل محصولی دارد که قرار است قبل از AR Apple Glass (نام غیر رسمی) عرضه شود. این محصول نوعی هدست واقعیت مجازی / واقعیت ترکیبی است که از ترکیب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده می‌کند. مورد اول، محیط‌های غیر واقعی مجازی را ایجاد می‌کند که دارندگان می‌توانند در آن غوطه‌ور شوند.

واقعیت افزوده یک تصویر واقعی را می‌گیرد و یک عنصر مجازی را به آن اضافه می‌کند. یک مثال عالی برای AR، حالت نمای زنده Google Map محسوب می‌شود که برای مسیرهای پیاده روی در دسترس قرار دارد. تصویر کلی به شما نگاهی اجمالی به جاده و ترافیک پیش روی شما می‌دهد (عناصر واقعی تصویر). در حالی که سطح جاده حاوی فلش‌هایی است که به شما مسیر قدم زدن و دیگر نمادهای مهم، مانند مکان‌های دیدنی نزدیک را نشان می‌دهد.

عینک واقعیت مجازی

امروز بانوی خاکستری (لقب رسانه نیویورک تایمز) در مقاله‌ای توضیح داد که اپل چگونه در حال آماده شدن برای انقلاب بعدی خود است و مدیران بزرگی را استخدام کرده تا در ایجاد محتوای ویدیویی برای هدست واقعیت ترکیبی که احتمالا سال آینده معرفی می‌شود، همکاری کنند. بر اساس تصاویر رندر شده، این هدست طرحی شبیه عینک اسکی دارد و ظاهراً این محصول در اتاق هیئت مدیره اپل در کوپرتینو رونمایی و تایید شده است.

گویا نسخه‌ای که اپل نهایتا عرضه می کند، یک محصول مستقل خواهد بود و نیازی به اتصال به آیفون یا دستگاه پایه دیگر ندارد. در کنفرانس WWDC که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، انتظار می‌رود که اپل ابزارهایی را معرفی کند که توسعه دهندگان را در طراحی برنامه‌های سازگار با هدست واقعیت ترکیبی مذکور یاری کند. در حالی که سیستم عامل این محصول ظاهراً rOS، کوتاه شده سیستم عامل واقعیت مجازی، نامیده می‌شود؛ نامی که سال‌ها پیش شنیده بودیم. طبق گفته Times که چندین سند کلیدی و مرتبط را بررسی کرده، رابط کاربری این محصول مجهز به جهت یابی پیشرفته خودکار است.

عینک واقعیت مجازی

به نظر می‌رسد طرفداران اپل از افزودن یک هدست واقعیت ترکیبی به سبد محصولات این شرکت آمریکایی، چندان هیجان زده نیستند. شاید طرفداران هنوز هم منتظر AR Apple Glass هستند که قرار است مشابه Google Glass عمل کند. به شخصه همیشه احساس می‌کردم که ایده پشت عینک گوگل و اپل گلس این است که داده ها و تجربه ای را که کاربران گوشی های هوشمند روی نمایشگر خود دریافت می‌کنند، به جای نمایشگر گوشی از طریق عینک به کاربر ارائه دهد؛ همان ایده ای که سالها در فیلم های علمی تخیلی سایبر پانکی شاهدش بوده ایم.

ظاهراً این همان ایده ای است که گوگل با ویدیوی Project Glass که در تاریخ 4 آوریل 2012 منتشر کرده بود در ذهن داشت. هنوز چند سالی تا معرفی عینک واقعیت مجازی (Apple Glasses) زمان باقی مانده و ممکن است Apple هنوز هم مردد باشد که چنین دستگاهی تا چه حد، استقبال طرفداران را به همراه خواهد آورد. احتمالا به یاد دارید که کاربران عینک گوگل متهم به گرفتن عکس‌های بدون اجازه از مردم شده بودند و به همین دلیل بعضی از کاربران به این افراد لقب «عوضی عینکی» (Glassoles) داده بودند.

کارولینا میلانسی، تحلیلگر فناوری از سازمان محققان فناوری Creative Strategies در مورد محصول مورد انتظار اپل این گونه صحبت کرده است:

این گجت تعیین کننده بعدی مرز های تکنولوژی خواهد بود. این گجت برای اپل، حکم فرصتی را دارد تا به لطف آن تجربه تعاملی جدیدی را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورند.

سوال بزرگ این است که آیا عموم مردم می توانند به راحتی تجربه استفاده مداوم از آیفون را با یک هدست یا عینک واقعیت افزوده جایگزین کنند؟ به یاد داشته باشید که انتظار نمی رود این هدست تا سال آینده میلادی معرفی شود. پس زمان کافی برای خداحافظی با آیفون های خود خواهید داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*