کش ویندوز 10

چگونه کش ویندوز 10 را خالی کنیم

اگر حس می‌کنید ویندوز 10 شما کند شده است، یکی از نخستین راه‌ها برای افزایش سرعت، خالی کردن کش خواهد بود. در این متن به آموزش گام به گام روش‌های انجام این کار می پردازیم.

آیا سرعت کامپیوتر شما کاهش یافته است؟ آیا در بارگذاری اپلیکیشن‌های مختلف شاهد توقف یا هنگ کردن‌های غیرمنتظره هستید؟ شاید هم فضای هارد دیسک شما کمتر از حد شده و نیازمند کمی فضای اضافه بر روی هارد خود هستید؟ کلید حل هر سه مشکل یاد شده در گام اول خالی کردن کش ویندوز 10 است.

کش مجموعه‌ای از فایل‌های موقتی است که به منظور افزایش سرعت بارگذاری با گذر زمان بر روی حافظه کامپیوتر می‌نشیند. به همین دلیل هرچه فایل‌های موقتی غیرضروری بیشتری بر روی حافظه خود داشته باشید، فضای آن بیشتر اشغال شده و سرعت کامپیوترتان کاهش می‌یابد.

عبارت «خالی کردن کش» معمولا برای مرورگرهای اینترنت نظیر کروم، فایرفاکس یا مایکروسافت اج کاربرد دارد؛ چرا که این مرورگرها مجموعه‌ای از فایل‌های موقتی را ذخیره می‌کنند و باعث می‌شوند بارگذاری وبسایت‌ها در دفعات بعدی با سرعت بیشتری انجام شود.

در گجت نیوز بخوانید: آموزش پاک کردن کش گوگل کروم

اکثر وبسایت‌ها در صفحات مختلف خود المان‌های یکسانی دارند که ذخیره‌سازی آن‌ها در نخستین بار بارگذاری، باعث می‌شود که در دفعات بعد نیاز به بارگذاری مجددا آن‌ها نباشد و در نتیجه وبسایت سریع‌تر لود شود. نمونه این عناصر، لوگو یا برخی کدهای مشترک به کار رفته در صفحه هستند.

کش ویندوز 10 نیز هدفی دقیقا مشابه دارد و به منظور افزایش سرعت بارگذاری ذخیره می‌شود. با این حال در صورتی که حجم فایل‌های ذخیره شده بیشتر از حد باشد، اثر معکوس داشته و باعث کاهش سرعت سیستم عامل خواهد شد.

خالی کردن کش ویندوز 10 به طور خاص ایرادی ندارد و تنها باعث بارگذاری کندتر اپلیکیشن‌ها در دفعات بعدی خواهد شد. از طرف دیگر اما آزاد شدن فضای اضافی حافظه و افزایش سرعت کلی، از مهم‌ترین محاسن این کار به شمار می‌روند.

خوشبختانه خالی کردن کش در Windows 10 فرآیند چندان دشوار نیست و با چند گام قابل انجام خواهد بود. با گجت نیوز همراه باشید تا با هم به آموزش روش‌های مختلف خالی کردن کش این سیستم عامل بپردازیم.

خالی کردن کش ویندوز 10 از طریق Disk Cleanup

کش ویندوز 10

ویندوز 10 ابزارهای مختلفی را با هدف ارتقای عملکرد PC در اختیار کاربران می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای ویندوز Disk Cleanup است. پیش از این که به دنبال اپلیکیشن‌های خارجی بروید و سعی در پاک کردن کش با استفاده از این ابزارها را داشته باشید، نخستین قدم استفاده از خود ویندوز و قابلیت‌های آن است. به منظور انجام این کار مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • با فشردن کلید ویندوز یا انتخاب نوار ابزار جستجو وارد بخش جستجوی ویندوز شوید.
  • در نوار جستجو، عبارت «Disk Cleanup» را تایپ کنید.
  • در صورتی که درایوهای متعددی دارید، باید درایو مد نظر خود را در Disk Cleanup انتخاب کنید. برای این کار، درایوی که ویندوز در آن نصب است (معمولا درایو C) را برگزینید.
  • پس از انتخاب درایو، ابزار Disk Cleanup مقدار حجم آزادشده در صورت حذف فایل‌های موقت را تخمین می‌زند.
  • در این گام بر روی «Cleanup System Files» کلیک کنید.
  • در پنجره ظاهر شده گزینه Temporary Files را انتخاب کنید.
  • به جز خالی کردن کش، موارد دیگری نظیر سطل بازیافت ویندوز یا محتویات پوشه Downloads نیز در این بخش حضور دارند که می‌توانید با حذف آن‌ها فضای بیشتری از هاردتان را آزاد کنید.
  • به منظور نهایی کردن تغییرات کلید OK را فشار دهید.

خالی کردن کش File Explorer در ویندوز 10

کش File Explorer در ویندوز 10

“File Explorer” در ویندوز 10 برنامه‌ایست که به کاربر امکان می‌دهد که فایل‌ها و فولدرهای خود را مشاهده و مدیریت کند. به همین جهت این اپلیکیشن نیز کش مخصوص به خود را دارد که جستجوهای اخیر کاربر را به حافظه می‌سپارد. با اینکه کش فایل اکسپلورر فواید بسیاری در جستجو در میان فایل‌ها دارد، انباشته شدن اطلاعات مختلف در گذر زمان می‌تواند فضای زیادی از هارد را اشغال کرده و سرعت جستجو را کاهش دهد. به همین جهت خالی کردن کش فایل اکسپلورر در ویندوز 10 می‌تواند سرعت جستجو را افزایش دهد.

مراحل پاک کردن این نوع کش به شرح زیر است:

  • با باز کردن هر فولدر در ویندوز 10 یا جستجوی عبارت File Explorer در نوار جستجوی ویندوز، اپلیکیشن File Explorer را باز کنید.
  • در قسمت بالای پنجره این برنامه، گزینه View را انتخاب کنید.
  • در قسمت راست نوار View گزینه تنظیمات (Options) را انتخاب کرده و پس از آن گزینه Change Folder and Search Options را کلیک کنید.
  • در قسمت پایین، در بخش Privacy، گزینه پاک کردن (Clear) را انتخاب کنید تا کش فایل اکسپلورر به طور کامل خالی شود.

خالی کردن کش DNS در ویندوز 10

کش DNS در ویندوز 10

علاوه بر کش یاد شده در بالا ویندوز 10 همچنین اطلاعات متفاوتی تحت نام DNS Cache را نیز ذخیره می‌کند. DNS مخفف عبارت Domain Name System، به معنای سیستم اسم دامین است و وظیفه ذخیره اطلاعات وبسایت‌ها به طور مجزا از کش مرورگر را بر عهده دارد.

برخی اوقات ایراداتی در این نوع کش باعث کندتر شدن زمان بارگذاری یا ایرادات متعددی در اتصال به اینترنت می‌شود. بر این اساس شاید نیاز باشد در بازه‌های زمانی مختلف، خصوصا در زمانی که به یک ایراد DNS برخورد می‌کنید، به خالی کردن این نوع کش بپردازید. البته به طور کلی نیز محاسن پاک کردن دوره‌ای کش DNS بیشتر از معایب آن است.

دقت کنید که خالی کردن کش DNS در ویندوز نیازمند استفاده از Command Prompt و وارد کردن دستورات در آن است. به همین جهت در صورتی که تازه‌کار هستید، ممکن است این کار برایتان کمی دشوار باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم گام‌های پیشنهادی در ادامه را با دقت دنبال کنید.

پاک کردن کش DNS

  • در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD یا Command Prompt را تایپ کنید.
  • بر روی نتیجه جستجو راست کلیک کرده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.
  • در پنجره سیاه رنگ ظاهر شده عبارت ipconfig/flushdns را وارد کنید.
  • کلید اینتر را فشار دهید تا عملیات با موفقیت به پایان برسد.

آیا استفاده از برنامه‌های شخص ثالث برای خالی کردن کش در ویندوز 10 بی‌خطر است؟

اگر عبارت « چگونه کش ویندوز 10 را خالی کنیم» را در گوگل جستجو کنید، قطعا با اپلیکیشن‌های زیادی روبرو خواهید شد که قادر به انجام این کار بدون هیچ دردسری هستند. با این که اپلیکیشن‌های مطمئن زیادی در اینترنت قابل مشاهده هستند، برخی برنامه‌ها نیز حاوی بدافزار یا ویروس بوده و قادرند به شدت به سیستم شما آسیب بزنند! نکته ناراحت‌کننده اینجاست که تا زمانی که اپلیکیشن مربوطه را اجرا نکنید نمی‌توانید در خصوص امن بودن یا آسیب رساندن آن به کامپیوتر خود اظهار نظر کنید.

البته ویروس‌ها و بدافزارها تنها مشکلات در این زمینه نیستند! علیرغم این که ممکن است یک اپلیکیشن امن باشد، این احتمال وجود دارد که برنامه مربوطه در کنار خالی کردن کش، برخی فایل‌های دیگر را نیز حذف کند که بازیابی آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که با خالی کردن کش ویندوز 10 به صورت دستی، شما کنترل کاملی بر روی فرآیند خواهید داشت.

البته در صورتی که تصمیم به استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث گرفتید، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها، CCleaner است. با این وجود حتی این اپلیکیشن هم عدم حذف فایل‌های بیشتر را تضمین نمی‌کند و استفاده از آن باید با احتیاط کامل انجام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*