مهاجرت ویندوز 11

10 دلیل مهم برای اینکه فعلا به ویندوز 11 مهاجرت نکنید

اگر قصد مهاجرت به ویندوز 11 را دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید؛ چرا که در اینجا به بررسی دلایلی می‌پردازیم که ممکن است شما را از نصب این نسخه از ویندوز منصرف کنند.

تقریبا هیچ نسخه جدیدی از ویندوز نبوده است که با نظرات منفی فراوان روبرو نشده باشد. به همین جهت استقبال نسبی از سیستم عامل ویندوز 11 به معنای بدون اشکال بودن آن نیست. مهم‌ترین ایراد وارد شده به این سیستم عامل، نیاز آن به مشخصات سخت افزاری جدید و بروزتر نسبت به ویندوز 10 است. همچنین تغییر موقعیت برخی گزینه‌ها، آیکون‌ها و تنظیمات نیز یکی دیگر از گلایه‌های کاربران قدیمی‌تر ویندوز به شمار می‌رود.

البته در اکثر موارد عملکرد ویندوز 11 دقیقا مشابه با ویندوز 10 است. این سیستم عامل برنامه‌های مختلف را همانند ویندوز 10 اجرا کرده و از همه سخت افزارهای جانبی و اکسسوری‌های نسل قبلی نیز به طور کامل پشتیبانی می‌کند. علیرغم این امر، دلایل متعددی وجود دارد که مهاجرت به این نسخه از ویندوز را با ابهاماتی روبرو می‌کند.

منشا اصلی ایرادات به نسخه جدید ویندوز این است که اساسا کمپانی‌های بزرگی چون اپل و مایکروسافت با عرضه نسخه‌های جدید از سیستم عامل‌های خود همواره در صدد هستند که شما را به خرید یک کامپیوتر جدید ترغیب کنند. به همین دلیل ارتقای سیستم سخت افزاری فعلی کاربران به دلیل منفعت مالی کمتر، چندان مطلوب این کمپانی‌ها نیست.

البته بسیاری از افرادی که از هر دو سیستم عامل Windows 10 و Windows 11 استفاده کرده‌اند، تفاوت‌های میان این دو نسل را چندان زیاد نمی‌دانند. با این حال دلایلی وجود دارد که ممکن است شما را فعلا از مهاجرت به ویندوز 11 منصرف کند. شاید بخش اعظم این دلایل به این نکته بازگردد که ویندوز 10 از بسیاری جهات عملکرد بسیار مناسبی را ارائه می‌داد و ویندوز 11 این عملکرد را تا حدی مختل کرد!

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی ده دلیل مهم برای اینکه مهاجرت به ویندوز 11 را به تعویق بیندازید بپردازیم.

برای تجربه ویندوز 11 ممکن است به خرید کامپیوتری جدید نیاز داشته باشید

ارتقا ویندوز 11

شاید بزرگترین ایراد نسل جدید سیستم عامل مایکروسافت نیاز آن به مشخصات سخت افزاری جدید باشد. علیرغم اینکه نیاز این سیستم عامل به چیپ‌های امنیتی جدید TPM مورد توجه بسیاری افراد قرار گرفته است، نیاز به پردازنده‌های جدیدتر، بزرگترین عامل بازدارنده برای نصب این سیستم عامل است.

به گزارش منابع مختلف، نصب Windows 11 بر روی سیستم‌هایی مجهز به چیپ‌های TPM با پردازنده‌های قدیمی‌تر با مشکلات متعددی روبرو می‌شود. همچنین در صورتی که پردازنده 32 بیتی در اختیار دارید، باید قید نصب ویندوز 11 را بزنید؛ چراکه این سیستم عامل تنها بر روی چیپ‌های 64 بیتی اینتل/ ای ام دی و یا Arm نصب می‌شود.

به این ترتیب در صورتی که واقعا قصد نصب ویندوز 11 را دارید، این احتمال وجود دارد که نیاز به خرید یک سیستم جدیدتر داشته باشید. البته کامپیوترها و لپ تاپ‌های متعددی در بازار وجود دارند که به طور پیش‌فرض به ویندوز 10 مجهزند و اتفاقا قیمت بسیار مناسبی هم دارند. همچنین قابلیت داونگرید از ویندوز 11 به ویندوز 10 نیز برای کاربران این سیستم عامل وجود دارد. بنابراین، هر زمانی که نیاز دیدید می‌توانید بار دیگر به سیستم عامل آشنای خود بازگردید.

تسکبار ویندوز 10 بهتر از ویندوز 11 است

مهاجرت ویندوز 11

ویندوز 10 تسکبار عریض‌تری دارد و قادر به نمایش اطلاعات بیشتری است. همچنین این سیستم عامل به کاربر امکان می‌دهد که تسکبار را به بالای صفحه یا کناره‌ها منتقل کنند. ویندوز 11 اما هیچ یک از قابلیت‌های یادشده را ندارد! علاوه بر این در ویندوز 10 موقعیت هریک از کلیدها و گزینه‌های روی تسکبار ثابت است. با این حال اگر در ویندوز 11 چینش پیش‌فرض تسکبار را انتخاب کنید آیکون‌ها در وسط آن جای می‌گیرند. بنابراین با هر بار باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها آیکون‌ها به چپ و راست انتقال می‌یابند. این مشکل البته با انتخاب چینش چپ‌چین برای آیکون‌ها قابل رفع است.

بعلاوه، امکان افزودن رویدادهای مختلف به تقویم واقع در تسکبار Windows 11 همانند قبل فراهم نیست. همچنین تسکبار در نسخه جدید ویندوز تعامل کمتری با کاربر داشته و پشتیبانی ضعیف‌تری از Drag-and-Drop دارد. البته مایکروسافت وعده داده این مشکل را به زودی رفع خواهد کرد؛ اما تا زمانی که این اتفاق به طور کامل رخ ندهد، مهاجرت به ویندوز 11 برای برخی کاربران آزاردهنده خواهد بود.

منوی استارت ویندوز 10 بهتر است

منوی استارت ویندوز 11

منوی استارت در ویندوز 11 اپلیکیشن‌هایی که به تازگی نصب شده‌اند یا اپلیکیشن‌های پراستفاده را نمایش نمی‌دهد. در عوض شاهد افزوده شدن بخشی تحت نام اپلیکیشن‌های پیشنهادی هستیم که مشخص نیست ویندوز بر چه اساسی به نمایش آن‌ها می‌پردازد! طبیعتا این لیست به اندازه ویندوز 10 مفید نیست.

همچنین اطلاعاتی که آیکون اپلیکیشن‌های حاضر در منوی استارت ویندوز 11 نمایش می‌دهند، بسیار جزیی‌تر از نسل قبل است. از طرفی Windows 10 امکان دسترسی سریع به بخش Power به منظور خاموش کردن، ریستارت کردن یا فعال‌سازی مد اسلیپ را به کاربر می‌داد؛ در حالی که در نسخه جدید خبری از این بخش نیست!

نوار جستجوی ثابت در ویندوز 11 نمایش داده نمی‌شود

منوی استارت ویندوز 11

نوار جستجو در ویندوز 11 به سادگی با انتخاب گزینه مربوطه بر روی تسکبار یا فشردن کلیدهای ویندوز + S قابل دسترسی است. با این حال دسترسی به این نوار جستجو قطعا دشوارتر از نوار جستجوی ثابت ویندوز 10 بود که همیشه در کنار کلید Windows قرار داشت و آماده وارد کردن دستورات شما بود. بنابراین در صورتی که از نوار جستجوی نسخه قبلی ویندوز زیاد استفاده می‌کردید و انتظار دارید چنین عملکردی را در نسل جدید نیز شاهد باشد، احتمالا از مهاجرت به ویندوز 11 دلسرد خواهید شد.

تجربه تبلت ویندوز 11 قابل مقایسه با ویندوز 10 نیست

مهاجرت به ویندوز 11

مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود که تجربه مد تبلت در Windows 11 را بهبود بخشیده است. با این حال گزارشات کاربران خلاف این ادعای مایکروسافت است! در ویندوز 10 کشیدن انگشت از سمت چپ و راست صفحه نمایش، منوهای بسیار مفید و کاربردی Task View و Action Center را نمایش می‌دهد که متاسفانه از ویندوز 11 حذف شده‌اند. در نسل قبلی ویندوز همچنین با کشیدن انگشت از سمت بالای صفحه نمایش، اپلیکیشن‌ها بسته می‌شدند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌ها نیز به طور پیش‌فرض در مد تمام صفحه باز می‌شدند. ویندوز 11 ژست‌های حرکتی جدیدی را معرفی می‌کند که مبتنی بر استفاده همزمان از چندین انگشت هستند. با این کار مایکروسافت سعی کرده است روش اپل را برای تعامل با سیستم عامل لمسی برگزیند. با این حال نه تنها موفق به این کار نشده؛ بلکه تا حد زیادی به تجربه بسیار خوب ویندوز 10 نیز آسیب زده است.

در ویندوز 11 باید به یک حساب مایکروسافت متصل شوید

Windows 10 to Windows 11

تقریبا تمام رایانه‌های مک اپل کاربران را مجبور به اتصال به اکانت اپل می‌کنند. به طور مشابه، تمامی کاربران دستگاه‌های اندرویدی یا کروم بوک‌ها هم می‌بایست برای استفاده از دستگاه خود به یک اشتراک گوگل متصل شوند. در این میان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت کاربران ویندوز عدم نیاز به متصل شدن به اشتراک مایکروسافت در این سیستم عامل بوده است. البته این روند تنها تا پیش از Windows 11 برقرار بود؛ چرا که در این سیستم عامل، حداقل نسخه Home، کاربران می‌بایست برای وارد شدن به سیستم، از یک اشتراک مایکروسافت استفاده کرده و به آن وصل شوند. البته این الزام در نسخه Pro از این سیستم عامل وجود ندارد. در عین حال گزارش‌ها حاکی از این است که در بروزرسانی‌های بعدی، کاربران نسخه پرو نیز مجبور به اتصال به اشتراک مایکروسافت خواهند بود.

در نسخه هوم کاربران تنها در مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم عامل اشتراک مایکروسافت خود را وارد می‌کنند و می‌توانند در کاربری‌های روزمره از یک اکانت محلی استفاده کنند. البته از جمله قابلیت‌های مهمی که با اتصال به اشتراک مایکروسافت نصیب کاربران می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بک آپ گیری در وان درایو؛
  • دسترسی به اپلیکیشن‌های فروشگاه مایکروسافت و بازی‌های ایکس باکس؛
  • کنترل سیستم مدیریت خانواده ویندوز؛
  • قابلیت PhoneLink برای اتصال گوشی اندرویدی به ویندوز.

اکشن سنتر در ویندوز 11 حذف شده است

اکشن سنتر Windows 11

اکشن سنتر ویندوز 10 مجموعه‌ای تر و تمیز از قابلیت‌های مهم و اعلان‌های کلیدی سیستم عامل را در کنار تنظیمات سریع در اختیار کاربر قرار می‌داد. با این وجود در اقدامی عجیب مایکروسافت این آیتم را حذف کرده و با تغییر چینش گزینه‌های مختلف مجموعه‌ای از هم گسیخته و غیرمتمرکز را شکل داده است!

در ویندوز 10 با کلیک بر روی گزینه اسپیکر می‌توانستید صدای سیستم را کم و زیاد کنید؛ با انتخاب کلید وای فای، می‌توانستید شبکه وای فای مورد نظرتان را انتخاب کنید یا با کلیک بر روی باتری وضعیت شارژ را مشاهده کنید. اما در ویندوز 11 اما هر سه قابلیت یاد شده با هم ادغام شده‌اند و فشردن آیکون صدا، تنظیمات وای فای و باتری را هم به کاربر نمایش خواهد داد!

در این بخش Windows 11 ضعیف‌تر از نسخه قبلی خود عمل کرده است. با این وجود فراموش نکنید که همین چینش شلخته نیز بسیار بهتر از مک او اس است!

تایم لاین از Windows 11 حذف شده است

تایم لاین Windows 11

با هر بروزرسانی جدید سیستم عامل برخی قابلیت‌ها حذف شده و برخی دیگر به آن افزوده می‌شوند. مهم‌ترین مواردی که در ویندوز 11 به فراموشی سپرده شدند، تایم لاین، کاشی‌های زنده و اینترنت اکسپلورر هستند. البته کاربران برخی پلتفرم‌های قدیمی‌تر که هنوز بر پایه مرورگر فراموش‌شده مایکروسافت کار می‌کنند، می‌توانند با استفاده از مد IE در مرورگر اج به قابلیت‌های مد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

با این وجود اگر به قابلیت تایم لاین علاقه داشتید، متاسفانه باید اعلام کنیم که این قابلیت به طور کامل از نسل جدید ویندوز حذف شده است.

منوی محتوا (Context Menu) در ویندوز 10 بسیار بهتر از ویندوز 11 است

منوی راست کلیک Windows 11

در ویندوز 10 اپلیکیشن‌های مختلف هریک می‌توانستند گزینه‌های مربوط به خود را به منوی محتوا (منوی راست کلیک) در یک فایل اضافه کنند. علیرغم اینکه این قابلیت مخالفان بسیاری داشت، اما تعداد زیادی از کاربران نیز از تنوع گزینه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گرفت، رضایت داشتند. در صورتی که شما نیز جزو این دسته کاربران هستید، بهانه دیگری برای عدم مهاجرت به ویندوز 11 در اختیار دارید. البته این کار همچنان با انتخاب گزینه Show More Options امکان پذیر است؛ اما به طور پیش‌فرض گزینه‌های مرتبط با هیچ اپلیکیشنی در منوی راست کلیک حضور ندارد.

عجله نکنید! هنوز سه سال برای مهاجرت به ویندوز 11 فرصت دارید

مایکروسافت اعلام کرده که پشتیبانی از ویندوز 10 را تا اکتبر 2025 ادامه خواهد داد. بر این اساس اگر از ویندوز 10 راضی هستید، چه دلیلی دارد که به سیستم عامل جدیدتر مایکروسافت مهاجرت کنید؟ این نکته را هم در نظر داشته باشید که مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز 11 قابلیت‌های جدیدی را به ویندوز 10 اضافه کرده است و قصد دارد همین روند را درآینده هم ادامه دهد؛ در عین حال بسیاری کاربران دوست دارند علاوه بر جدیدترین قابلیت‌ها، بروزترین نسخه از سیستم عامل مورد نظر خود را هم در اختیار داشته باشند. برای این دسته کاربران، آپگرید به ویندوز 11 امری منطقی به نظر می‌رسد؛ به خصوص اینکه مواردی نظیر طراحی بروز و صداهای بهتر از جمله مواردی هستند که آن را از حیث طراحی به پیشرفتی بزرگ در برابر Windows 10 تبدیل می‌کنند.