گلکسی A12

آیا گلکسی A12 سامسونگ در میان پایین‌رده‌ها بهترین است؟

گلکسی A12 از جمله گوشی‌های خوش‌قیمت بازار به حساب می‌آید اما آیا می‌توانیم در این رده گوشی‌های بهتری پیدا کنیم؟

تولیدکنندگان تلفن همراه برای تمامی رده‌ها و بازارهای هدف محصولاتی برای عرضه دارند. بازار پرطرفدار گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده به قدری پر سود بود که حتی اپل نیز به عرضه چنین محصولاتی ترغیب شد. اما در بازار گوشی‌های پایین‌رده اکثر اسمارت فون‌ها با برند سامسونگ، هواوی یا شیائومی عرضه می‌شوند. گلکسی A12 یکی از گوشی‌هایی بوده که در کشورمان با توجه به قیمت و عملکردش توانسته اقبال خوبی کسب کند؛ اما آیا در بازه قیمتی 4.5 الی 5 میلیون تومان این گوشی بهترین انتخاب خواهد بود؟

جهت سنجش ارزش خرید گلکسی ای 12 بایستی آن را با گوشی‌های هم‌قیمت و هم‌رده‌اش مقایسه کنیم. پیش از هرچیز باید به مشخصات فنی و امکانات این پایین‌رده سامسونگی اشاره کنیم تا بتوانیم ارزیابی بهتری داشته باشیم.

مشخصات فنی و امکانات گلکسی A12

ای 12 مجهز به نمایشگر 6.5 اینچی با پنل PLS و رزولوشن 720×1600 پیکسل شده که برای یک گوشی با این ابعاد با ارفاق مناسب است. زیر صفحه نمایش چیپست مدیاتک Helio P35 قرار گرفته که حالا کمی قدیمی شده و چندان سریع نیست. یک رم 4 گیگابایتی این چیپست را همراهی می‌کند که عملکرد مطلوبی دارد و می‌توانید برای دو الی سه برنامه مالتی تسکینگ انجام بدهید.

گلکسی A12

برای دوربین اصلی 4 سنسور در نظر گرفته شده که از سنسور 48 مگاپیکسلی عریض اصلی، سنسور 5 مگاپیکسلی فوق عریض، سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو و سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل می‌شوند. دوربین سلفی نیز رزولوشن 8 مگاپیکسلی دارد و تصاویری با کیفیت قابل قبول ثبت می‌کند. در نهایت باید به حجم 5000 میلی‌آمپری باتری دیوایس اشاره کنیم که از فناوری شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی کرده و شارژدهی خوبی دارد.

گلکسی A12 با قیمت تقریبی 4.5 تا 5 میلیون تومان در بازار یافت می‌شود. با توجه به زمان معرفی این گوشی و همچنین بازه قیمتی‌اش، چندان بعید نیست اگر بتوانیم این گوشی را گزینه‌های بهتری جایگزین کنیم. بدین ترتیب در ادامه به مقایسه رقیبان ای 12 می‌پردازیم و نقاط برتری و ضعف آن‌ها را نسبت به محصول سامسونگ بررسی خواهیم کرد.

ردمی نوت 11 – Redmi Note 11

گوشی‌های شیائومی و برندهای زیرمجموعه‌اش به قیمت اقتصادی در کنار کیفیت مطلوب شهرت دارند و نوت 11 مثال خوبی برای این ادعاست. ردمی نوت 11 یکی از بهترین میان‌رده‌های شیائومی بوده که از نمایشگر 6.43 اینچی با پنل AMOLED و رزولوشن 2400×1080 بهره می‌برد. این صفحه نمایش با کیفیت از نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی نیز پشتیبانی کرده و انجام بازی‌ها و تماشای فیلم روی آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

روی قاب پشتی چهار سنسور دوربین تعبیه شده که به ترتیب از سنسور 50 مگاپیکسلی عریض، سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض و دو سنسور 2 مگاپیکسلی برای سنجش عمق و ثبت تصاویر ماکرو متشکل می‌شوند. کیفیت تصاویر مطلوب هستند و جزئیات قابل قبولی دارند. با این وجود هنگام شب و در شرایط نوری ضعیف، نویز تصاویر افزایش پیدا خواهد کرد.

ردمی نوت 11

دوربین سلفی نیز با طراحی بریدگی حفره‌ای شکل در وسط نمایشگر قرار گرفته و با سنسور 13 مگاپیکسلی خود می‌تواند سلفی‌های با کیفیتی بگیرد.

چیپست مورد استفاده در نوت 11 اسنپدراگون 680 بوده که یک چیپست میان‌رده محسوب می‌شود، نه پایین‌رده. این در حالی است که برچسب قیمتی دیوایس از نوع پایین‌رده بوده و خوشحالیم که چینی‌ها از یک چیپست سریع‌تر برای محصول اقتصادی خود استفاده کرده‌اند. در کنار این چیپست 4 گیگابایت رم نیز قرار دارد تا انجام مالتی تسکینگ راحت‌تر صورت بگیرد.

در پایان باید به ظرفیت 5000 میلی‌آمپری باتری اشاره کنیم که با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 33 واتی می‌تواند در عرض 60 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ شود. همچنین این باتری دوام بالایی داشته و با یک بار شارژ کامل می‌تواند بین یک الی دو روز شارژدهی داشته باشد.

این اسمارت فون در نسخه 64 گیگابایتی با قیمت 4 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد. ناگفته نماند امکان سفارش و خرید نسخه 128 گیگابایتی تنها با پرداخت حدود 300 هزار تومان بیشتر نیز وجود دارد.

آنر ایکس 7 – Honor X7

رقیب دیگر گلکسی A12 آنر ایکس 7 بوده که محصول کمپانی زیرمجموعه هواوی به شمار می‌رود. این گوشی مزین به طراحی زیبا و متفاوتی در این بازه قیمتی شده که به محبوبیت آن کمک شایانی کرده است. آنر برای محصولش یک نمایشگر 6.74 اینچی را به کار گرفته که پنل IPS داشته و رزولوشنی برابر با 1600×720 پیکسل دارد. همچنین پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش برشمرده می‌شود.

در نمای جلویی دوربین سلفی با طراحی ناچ قطره‌ای جا خوش کرده و با سنسور 8 مگاپیکسلی‌اش می‌تواند سلفی‌هایی با کیفیت متوسط ثبت کند. ماژول دوربین اصلی نیز پذیرای چهار سنسور 48، 5، 2 و 2 مگاپیکسلی بوده که به ترتیب وظیفه دوربین اصلی، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین تشخیص عمق را ایفا می‌کنند. در مجموع نباید انتظار بیش از حدی از مجموعه دوربین‌های آنر 7 ایکس داشته باشید اما می‌توانید با آن‌ها تصاویری زیبا و دلچسب بگیرید.

آنر ایکس 7

شاید نقطه قوت اصلی آنر 7 ایکس نسبت به گلکسی A12 چیپست اسنپدراگون 680 آن باشد که عملکردی بسیار سریع‌تر و قوی‌تر از Helio P35 از خود نشان می‌دهد. این چیپست می‌تواند بازی‌ها را به خوبی اجرا کند و حین انجام کارهای روزمره از آن کندی یا هنگی نخواهید دید. طبق معمول گوشی‌های این رده قیمتی، آنر 7 ایکس نیز مجهز به رم 4 گیگابایتی شده اما به لطف بهینه‌سازی‌های نرم افزاری، امکان تعبیه 2 گیگابایت رم مجازی اضافه فراهم شده تا بتوانید با راحتی بیشتری از چند برنامه به طور همزمان استفاده کنید.

باتری 5000 میلی‌آمپری دیوایس از فناوری شارژ سریع 22.5 واتی پشتیبانی می‌کند و با یک بار شارژ کامل می‌تواند یک تا دو روز شارژدهی داشته باشد.

این گوشی در نسخه 128 گیگابایتی با قیمت 4 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.

جمع‌بندی

گلکسی ای 12

همان‌طور که شاهد بودیم گلکسی A12 می‌تواند یک پایین‌رده اقتصادی باشد و هنگامی که آن را با گوشی‌های دیگر مقایسه کنیم، نقاط قوت زیادی را می‌توانیم در آن ببینیم. اما اگر کمی در بازار جزئی‌نگر باشیم و تمامی گوشی‌ها را زیر نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که برخی گوشی‌ها می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به این محصول کره‌ای داشته باشند. ردمی نوت 11 تقریبا در تمامی زمینه‌ها از نمایشگر گرفته تا دوربین و چیپست یک سر و گردن بالاتر از گلکسی ای 12 بوده و انتخاب مناسب‌تری به حساب می‌آید. همچنین آنر 7 ایکس برای افرادی مناسب خواهد بود که به ظاهر گوشی خود اهمیت زیادی می‌دهند و به انجام مالتی تسکینگ علاقه‌مند هستند. با این وجود انتخاب نهایی بر عهده خریدار خواهد بود تا بر اساس نیاز و تمایلاتش دست به خرید گوشی جدید بزند.