ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا

چینی ها به سرعت در حال ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا هستند!

یکی از نگران‌کننده‌ترین اقدامات چین در حال حاضر، ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا است. کشورهای متحد آمریکا از این فعالیت نگران هستند؛ اما چرا؟

طی چند سال اخیر کشور چین فعالیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف انجام داده و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این کشور پیشرو در زمینه ساخت کاوشگرهای فضایی و کاوش آسمان‌ها و زمین است. چین از حدود 7 سال پیش تا به امروز در حال ساخت جزایر مصنوعی است که مساحت آنها به 3200 هکتار می‌رسد.

ساخت جزایر مصنوعی روی دریا توسط چین

ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا

گفته می‌شود علت ساخت این جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی مورد تهاجم و حمله قرار دادن تایوان و تسلط یافتن بر ژاپن و استرالیا و منزوی کردن این دو کشور است. در واقع سال‌هاست که چین قصد دارد به هر نحوی که شده تایوان را به خاک خود الحاق کند؛ همان‌گونه که روسیه قصد دارد اوکراین را ضمیمه خود نماید. اما تاکنون موفق نشده و یکی از دلایلش هم این است که دو کشور ژاپن و استرالیا به تایوان کمک می‌کنند.

گفتنی است چین روی دریاهایی دست گذاشته که جزو قلمرو دریایی و سرزمینی چین محسوب نمی‌شوند، اما آنها مدعی شده‌اند که این جزایر متعلق به چین است و تا به امروز از آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی و ژئوپولیتیکی خود در مقابل کشورهای دیگر استفاده کرده است. این کشورها عموما از متحدان ایالات متحده آمریکا هستند.

لازم به ذکر است که جزایر مصنوعی چین عموما در مناطقی ساخته می‌شود که جنس آنها را صخره‌های سنگی و مرجانی تشکیل می‌دهد و هنگام مد دریا زیر آب فرو نمی‌روند. در این راستا دولت چین از کشتی‌های لایروب بسیاری برای ماسه‌برداری از کف دریا و ریختن آنها روی صخره‌ها استفاده کرده است تا بتواند جزایر خود را در آنجا احداث کند.

ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا

همان‌طور که تا اینجا توضیح دادیم یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت این جزایر، تقویت نیروی نظامی برای مقابله با حملات احتمالی است. تصاویر هوایی که از این مناطق گرفته شده نشان می‌دهد که دولت چین در برخی از مناطق این جزایر، پایگاه‌های نظامی فشرده‌ای ایجاد کرده که هر یک از آنها شامل سامانه‌های موشکی، هواپیماهای سنگین، منابع سوخت و تأسیسات دریایی می‌شود.

از دیگر اهداف مهم چین این است که بتواند نیروهای نظامی خود و ابزارهای نظامی‌اش را در این مناطق تقویت کند و علیه اعضای اتحادیه کشورهای جنوب آسیا (آسه‌آن) آماده شود و بر آنها غلبه کند؛ اعضای این اتحادیه شامل کشورهای برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام می‌شوند.

ساخت جزایر مصنوعی بر روی دریا

اتحادیه آسه‌آن و کواد که شامل پیمان امنیتی چهار جانبه آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند می‌شود درباره ساخت این جزایر بسیار نگران هستند و مهم‌ترین نگرانی آنها این است که اگر چین بتواند با ساخت این جزایر، دریای چین جنوبی را تحت سلطه خویش درآورد، آن وقت می‌تواند تأثیر به‌سزایی روی تجارت بین‌الملل بگذارد و هر زمان که بخواهد جریان تجارت را مختل کند.

از طرف دیگر به گفته کارشناسان، چین با سلطه بر این ناحیه خواهد توانست تایوان را مورد یورش قرار داده و به راحتی تحت تصرف خود درآورد. در واقع اگر چین بتواند با تجهیزات نظامی گسترده خود در این منطقه مستقر شود، هم تایوان محاصره می‌شود و هم استرالیا و ژاپن نمی‌توانند کمکی به آن بکنند.