تغییرات سیستم عامل iOS 16

مهم‌ترین بهبودهای و تغییرات جدید سیستم عامل iOS 16

با برگزاری مراسم WWDC 2022، شرکت اپل از جدیدترین ویژگی‌های سیستم عامل iOS 16 رونمایی کرد که تاکید خاصی بر ویجت‌ها دارد.

در جریان مراسم WWDC 2022، اپل چندین ویژگی جدید و مهم را معرفی کرد که با انتشار سیستم عامل iOS 16 و iPadOS 16 در اواخر سال جاری روی گوشی‌های هوشمند این شرکت در دسترس خواهد بود. کاربران می‌توانند انتظار تغییرات عمده‌ای را داشته باشند که از جمله یکی از مهم‌ترین ارتقاهای بصری iOS، ویجت‌های جدید روی صفحه قفل (Lock Screen) خواهد بود. شرکت اپل قصد دارد ویژگی‌ها و تجربه‌های جدیدی را در سیستم گسترده نرم افزاری خود ارائه دهد که شامل تغییرات گسترده در برنامه های Maps، Apple Pay، News، و Messages می‌شود.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تغییرات سیستم عامل، بیشتر حول رابط کاربری به‌روز شده و توسعه‌یافته می‌چرخد تا تغییرات اساسی در طراحی سیستم‌عامل. با این حال این بدان معنا نیست که با تغییرات جزئی طرف باشیم، زیرا ظاهرا Apple از اعمال بسیاری از تغییرات کوچک‌تر که تغییری در کل تجربه کاربر ایجاد نمی‌کنند سر باز زده و به سراغ بهبودهای واجب‌تر رفته است. مثلا کاربران بالاخره می‌توانند پیام‌ها را در برنامه iMessage اپل، «ویرایش» و یا «لغو ارسال» کنند. دیگر چه تغییر واجب‌تری را می‌توانستیم از آیفون و آیپد خود بخواهیم؟!

سیستم عامل iOS 16 چه در چنته دارد؟

صفحه قفل کاملاً جدید

iOS 16 شامل یک لاک اسکرین با طراحی کاملا جدید می‌شود که مشاهده پیام‌ها، رویدادهای ورزشی و موارد دیگر را برای دارندگان آیفون و آیپد آسان‌تر می‌کند تا بدون باز کردن قفل دستگاه از امکانات آن لذت ببرند. برای مثال کاربران می‌توانند به راحتی ظاهر قفل صفحه را با استفاده از ابزارهای داخلی، شخصی سازی کنند که شامل تغییر فونت اعداد ساعت، تعویض و ادیت پس‌زمینه در عکس‌هایی که به عنوان زمینه قفل صفحه استفاده شده‌اند و افزودن ویجت ها به صفحه قفل برای مشاهده سریع اطلاعات کلیدی، از جمله آب و هوا و رویدادهای تقویمی آینده می‌شود.

تغییرات سیستم عامل iOS 16

در جریان کنفرانس اپل از چندین گزینه ویجت صفحه قفل که با iOS 16 ارائه خواهد شد، رونمایی شد که از جمله آن‌ها باید به وضعیت خورشید، ساعت آنالوگ شهر و ویجت تقویم رویداد بعدی اشاره کرد. کاربران همچنین می‌توانند ویجت‌های قفل صفحه نمایش مشابهی را اضافه کنند که سطح فعالیت، وضعیت باتری و پیش‌بینی وضعیت نور شهرشان را نشان می‌دهد. علاوه بر توانایی تغییر فونت ساعت، مسئولان اپل فاش کردند که ساعت صفحه قفل iOS 16 می‌تواند پشت سر افرادی که در تصویر زمینه شما قرار دارند ظاهر شود. به علاوه کاربران می توانند فیلترهای عکس را مستقیماً از صفحه قفل روی والپیپر تعیین شده اعمال کنند.

سایر تغییرات کلیدی صفحه قفل عبارتند از حالت تصادفی (Shuffle) برای تغییر تصویر پس‌زمینه چندتایی، تصاویر پس‌زمینه برای پیش‌بینی آب و هوای زنده، نوتیف‌هایی که برای جلوگیری از مسدود شدن تصویر پس‌زمینه، در پایین صفحه نمایش ظاهر می‌شوند و نوعی نوتیفیکیشن به نام Live Activities که اپل به طور خاص برای دوستداران رویدادهای ورزشی طراحی کرده است.

پیام‌ها در Messages

همانطور که گفته شد، Messages هم در iOS 16 تغییرات بزرگی را دریافت می‌کند، از جمله امکان ویرایش پیامی که قبلاً ارسال کرده‌اید و گزینه لغو کامل پیام ارسال شده. ضمنا کاربران می‌توانند آخرین پیام را باز کنند، بخوانند و سپس اگر متوجه شدند که در آن لحظه خاص نمی‌توانند جواب پیام را بدهند، گزینه خوانده نشدن پیام را فعال کنند. این ویژگی‌ها قبلاً توسط تعداد زیادی از برنامه‌های پیام‌رسان اختصاصی ارائه داده شده‌ بودند و دیدن آن‌ها در نسخه بعدی سیستم عامل اپل بسیار خوشحال‌کننده خواهد بود.

تغییرات سیستم عامل iOS 16

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل آی او اس 16 حالت SharePlay است. این ویژگی با ارائه دسترسی به محتوای پخش اشتراکی، لذت بهره‌وری همزمان از محتوای مشابه را برای خانواده و دوستان آسان‌تر می‌کند. البته، کاربران می‌توانند همزمان با مشاهده این محتویات به چت کردن با یکدیگر هم ادامه دهند تا تجربه اجتماعی باکیفیت‌تری داشته باشند.