ستون‌های سنگی عجیب در مریخ

ثبت تصویر ستون‌های سنگی عجیب در مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا

کاوشگر کنجکاوی ناسا به تازگی موفق به ثبت تصویر ستون‌های سنگی عجیب در مریخ شده است. جزئیات یافته های این مریخ نورد را در ادامه بخوانید.

تقریباً می‌توان گفت هر هفته یا هر ماه مریخ نوردهای ناسا بر روی سیاره مریخ تصاویر جدیدی ثبت و به زمین مخابره می‌کنند تا بدین ترتیب پژوهشگران و دانشمندان را با زوایای مختلف سیاره سرخ بیشتر آشنا کنند. در همین راستا به تازگی کاوشگر کنجکاوی ناسا موفق شده از ستون‌های سنگی پیچ و تاب خورده و عجیبی تصویربرداری کند که به احتمال زیاد در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی شکل گرفته‌اند.

ستون‌های سنگی عجیب در مریخ

مریخ نورد کنجکاوی در تاریخ 25 اردیبهشت ماه این تصاویر خام را برای دانشمندان روی زمین ارسال کرد. در مأموریت مورد نظر این کاوشگر موفق شده بود تصاویر صخره‌های نیزه مانند پیچ و تاب خورده‌ای را مشاهده و ثبت کند. لازم به ذکر است که تصاویر مربوطه در 3474 روز مریخی گرفته شده و کنجکاوی نیز در 15 مرداد ماه سال جاری مأموریت ده ساله کاوش روی مریخ را کامل می‌کند.

به گزارش موسسه ستی (SETI)، این خارها به احتمال زیاد پرکننده‌های سیمان مانند شکستگی‌های باستانی در یک سنگ رسوبی هستند. این سنگ از شن و آب ساخته شده بوده، اما بخش‌هایی که دارای مواد نرم‌تری بوده‌اند فرسایش یافته‌اند. محققان معتقدند که این صخره‌های رسوبی ممکن است به علت گرانش و جاذبه کمتر سیاره سرخ نسبت به زمین ایجاد شده باشند.

ستون‌های سنگی عجیب در مریخ

گفتنی است که گرانش در مریخ یک سوم چیزی است که ما در زمین احساس می‌کنیم. البته موسسه ستی دیگر توضیحی درباره عوامل محیطی ممکن نداده و هنوز اندازه این عوارض سطحی را نیز مشخص نکرده است. آن‌طور که دانشمندان ناسا در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گویند، مریخ نورد کنجکاوی در روزهای 3473 و 3475 در مکانی واقع در کوه شارپ با نام گریوه میرادور یا تپه تنهای میرادور بوده و فعالیت می‌کرده است. این مرکز در توییتی گفته:

اینجا یک سنگ جالب دیگر در دهانه گیل است. این شاخه‌ها به احتمال زیاد مواد پرکننده سیمان مانند در یک سنگ رسوبی باستانی هستند. بقیه سنگ از مواد نرم‌تری ساخته شده و فرسایش یافته است.

یکی از دانشمندان زمین شناس سیاره‌ای دانشگاه آزاد انگلستان به نام سوزان شوئنزر توضیح می‌دهد که دوربین روی دکل کنجکاوی که مست کم نام دارد در طی روزها و هفته‌های اخیر مریخی تصاویر عجیب و غریبی ثبت کرده و به نظر می‌رسد از این پس روزهای شلوغی را در آنجا خواهد داشت. سوزان شوئنزو گفته:

در فاصله دورتر از موقعیت فعلی کنجکاوی روی تپه، یک صخره تکه‌ای که اکنون سیرا مایگوالیدا نامیده می‌شود وجود دارد و می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره بافت‌های بالاترین بخش‌های تپه آشکار سازد.

از طرف دیگر دانشمندان انتظار دارند که مریخ نورد ساختارهای جالبی را روی هدفی به نام لا پاراگوا بررسی کند تا بتواند بدین ترتیب تجزیه و تحلیل چندطیفی را روی هدف دوم به نام سان پدرو انجام دهد. در ادامه‌ی وظایف این مریخ نورد، کنجکاوی قرار است از یک ویژگی دیگر به نام تاپیر تصویربرداری استریو کند. این ویژگی احتمالا بر اثر تغییرات شیمیایی و فیزیکی سنگ‌های رسوبی ایجاد می‌شود.

کاوشگر کنجکاوی

لازم به ذکر است که کنجکاوی طوری برنامه‌ریزی شده تا بتواند در دهانه گیل نشانه‌ای از حیات را کشف کند و شرایط سکونت‌پذیری در این مکان را مورد کاوش قرار دهد. از طرف دیگر این کاوشگر در حال پیمایش کوه شارپ است تا بتواند رسوبات محیطی را که در طی قرن‌های متمادی شکل گرفته‌اند، بررسی کند.

یکی دیگر از مریخ نوردهای ناسا به نام استقامت در تاریخ یک اسفند ماه سال 1399 روی سطح سیاره سرخ فرود آمد تا بتواند در دهانه جیزرو مشغول کاوش شود. این کاوشگر موظف است تا میکروب‌های باستانی بالقوه در دلتای رودخانه باستانی این منطقه را شناسایی کند. کنجکاوی همچنین وظیفه دارد تا نمونه‌هایی را از سطح مریخ جمع آوری کند تا در 2030 میلادی به زمین بیاورد.