نتا S

نتا S؛ سدان برقی چینی‌ها با نمایشگاهی از سنسور و شعاع حرکتی 1100 کیلومتر + ویدیو

نتا S، سدان برقی جدید چینی‌ها است که در کلاس EV و EREV معرفی شده و با شعاع حرکت 1100 کیلومتری خود می‌تواند در برابر خودروهای الکتریکی دیگر قد علم کند. پس بدون توضیح اضافه به سراغ سدان الکتریکی نتا اس می‌رویم.

شرکت خودروسازی Hozon – Neta به تازگی از محصول برقی خود رونمایی کرده است. این خودرو الکتریکی به صورت اختصاصی، برای رقابت با XPeng P7 و NIO ET5 طراحی شده است که در ادامه به تمامی زوایای آن نگاهی خواهیم داشت. اما در ابتدای کار اجازه دهید تا با ویدیو معرفی نتا S یا به زبان چینی، نژای S همراه شویم تا ابعاد واقعی و ظاهر این خودرو الکتریکی جذاب را بهتر ببینیم.

معرفی خودرو برقی نتا S

نتا S

کراس اور و شاسی بلند نتا V Pro و U PrO؛ محصولات پرچمدار شرکت نتا؛

شاید این برند چینی برای بسیاری از ما ناشناخته باشد پس اجازه دهید تا در ابتدای کار، کمی با شرکت Neta آشنا شویم. برند Neta کار خود را در سال 2018 و به عنوان زیر مجموعه شرکت Hozon Auto شروع کرد و اولین محصول خود را در همان سال به بازار فرستاد. شرکت نتا در حال حاضر با دو خودرو خود یعنی نتا V Pro و U Pro در بازار چین جولان می‌دهد. برای اینکه قدرت Neta را درک کنید، بد نیست بدانید که شرکت نتا در ماه آپریل 2022، توانسته است تا 8813 عدد از محصولات خود را به فروش برساند. یعنی بالاتر از برند نیو (NIO)، Li Auto و حتی تسلا! اما چه چیزی این آمار را خلق کرده است؟

نتا S - نیو ET5

سدان الکتریکی NIO ET5؛ رقیب اصلی نتا اس

 

باید بگوییم که شرکت نتا، تقریبا از روی دست ایلان ماسک تقلب کرده است! تقلبی که مشتریان را به شدت وسوسه می‌کند. فرض کنید که یک شرکت خودروسازی، محصولاتش را با کارت سوخت رایگان به شما بفروشد. نتا هم دقیقا همین کار را کرده است. خریداران خودروهای نتا می‌توانند علاوه بر شارژر خانگی رایگان، در سال حدود هزار تا دو هزار کیلو وات انرژی را به صورت مجانی از طریق ایستگاه‌های سوپر فست شارژ Neta دریافت کنند. سدان برقی نتا S هم از همین روش فروش پیروی خواهد کرد.

مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی

نتا S

نتا اس از پلتفرم “Shanhai” شرکت Hozon بهره می‌برد که می‌تواند فاصله محوری را در بازه 2750 تا 3100 میلی متر داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود تا پلتفرم “Shanhai”  بتواند با فرمت‌های AWD، FRW و RWD هماهنگ شود. در ابتدا هم گفتیم که نتا S در دو نسخه EV و EREV (شعاع حرکتی بیشتر) به بازار خواهد آمد اما نباید توقع رانندگی اسپرتی را از این خودرو داشته باشید. چرا که اصولا این پلتفرم، اصلا مناسب خودروهای برقی اسپرت نیست.

نتا S

پلتفرم استفاده شده در نسخه EREV

ابعاد نتا S هنوز مشخص نشده است اما می‌‎توانیم در مورد مسائل جذاب‌تری صحبت کنیم. شعاع حرکتی این خودرو برقی در نسخه EV برابر 710 کیلومتر و در نسخه EREV برابر با 1100 کیلومتر است که این اعداد توسط موسسه “NEDC” تایید شده‌اند.

نتا S

پلتفرم استفاده شده در نسخه EV

همچنین مصرف انرژی موتورهای الکتریکی آن به کمتر از 12 کیلو وات ساعت در هر صد کیلومتر می‌رسد که این عدد واقعا حیرت انگیز است.

طراحی ظاهری و کابین کلاسیک برای یک خودرو برقی

نتا S

با توجه به اینکه نسخه EREV قرار است از یک موتور بنزینی به عنوان ژنراتور باتری‌ها بهره ببرد، می‌بینیم که دریچه‌های ورود هوا به کاپوت، همچنان در سر جای خود باقی مانده‌اند و خبری از جلو پنجره یک تکه نیست. همچنین بد نیست بدانید که جلوپنجره این خودرو با نام «سبیل گربه‌ای» معرفی شده است که ظاهر آن، همه چیز را روشن می‌کند. در ادامه به طراحی اسلیک بدنه می‌رسیم که برای کاهش ضریب درگ آن، خطوط شکسته حذف و حتی دستگیره‌های درب «پاپ اوت» هم در آن استفاده شده‌اند. سقف شیشه‌ای هم تا قسمت عقبی امتداد پیدا کرده است تا در کنار اسپویلر عقب «دم اردکی»، یک نمای اسپرت و فست بک را خلق کند.

نتا S

اتاق نتا S هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بر خلاف اکثر خودروهای برقی مدل 2022، می‌بینیم که در کابین نتا اس، هنوز اِلمان‌هایی مثل چوب و کروم وجود دارد! اما این موضوع به معنای کلاسیک بودن اتاق نیست. چرا که در قسمت وسطی شاهد یک نمایشگر دیجیتال غول پیکر 17.6 اینچی هستیم که چشم همه را به خود خیره می‌کند. بدون شک اگر این نمایشگر، عملکرد بدون لگی را به نمایش بگذارد، می‌تواند تاثیر زیادی در فروش جهانی نتا S داشته باشد.

نتا S

در ادامه به دو نمایشگر دیجیتال دیگر (یکی در مقابل سرنشین جلو و دیگری در پشت آمپر) می‌رسیم که تقریبا همان ابعاد 10 اینچی مرسوم را دارند. همچنین سیستم صوتی 1216 واتی با 21 اسپیکر، فضای ساکت کابین را حسابی به هم خواهد زد. در پایان این بخش باید به داشبورد فوق العاده خلوت نتا S و تریم جذاب و کلاسیک خاکستری کابین هم اشاره کنیم که همراه با نورپردازی آبی و کنسول وسط بزرگ، تقریبا متمایز از تمام خودروهای برقی دیگر است.

تجهیزات ایمنی، رانندگی خودکار، تاریخ ورود به بازار  و قیمت نتا S

نتا S

به گفته شرکت سازنده، نتا S به 13 دوربین امنیتی، 12 رادار اولتراسونیک، 5 رادار موج میلی متری و 2 سنسور لیدار مجهز شده‌ است. این مجموعه در کنار پلتفرم هوشمند MDC هواوی با توان پردازشی 200 ترا فلاپس عملیات در ثانیه (همان 200 TOPS) می‌تواند خیال شما را از یک رانندگی ایمن راحت کند.

البته در مورد توان سیستم اتوپایلوت این خودرو هنوز چیزی نمی‌دانیم اما معمولا خودرویی که چنین مجموعه‌ای داشته باشد، می‌تواند رانندگی خودکار سطح 4 را به مالک خود هدیه کند. در مورد تاریخ ورود به بازار و قیمت نهایی هم اطلاعات زیادی در دست نیست اما گفته می‌شود که سدان الکتریکی نتا S در اواخر 2022 یا اوایل 2023 و با برچسب قیمت بین 47 تا 55 هزار دلار به بازار خواهد آمد.