سیستم کرال کنترل تویوتا

سیستم کرال کنترل تویوتا چیست و چگونه لذت آفرود را دوچندان می‌کند؟

سیستم کرال کنترل تویوتا در بسیاری از محصولات این خودروساز ژاپنی از جمله شاسی بلند لندکروزر وجود دارد؛ اما این سیستم چیست و چگونه لذت آفرود را دوچندان می‌کند؟

تویوتا برای اولین بار سیستم کرال کنترل خود را در سال ۲۰۰۸ میلادی روی شاسی بلند لندکروزر ارائه کرد. تویوتا لندکروزر که به عنوان یکی از بهترین شاسی بلندهای جهان محسوب می‌شود در خارج از جاده حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد، اما توانایی‌های آفرودی این شاسی بلند فقط به دلیل برخورداری از سخت‌افزارهای قدرتمند نبوده و تویوتا با ارائه فناوری و سیستم‌های پیشرفته توانسته این شاسی بلند را در خارج از جاده به یک وسیله نقلیه جان سخت تبدیل کند.

سیستم کرال کنترل تویوتا نیز به عنوان یکی از همین سیستم‌های پیشرفته محسوب می‌شود که لندکروزهای اتاق 150 و 200 موجود در بازار ایران نیز از آن بهره می‌برند. با وجود این که این سیستم باعث افزایش قابلیت‌های آفرودی محصولات تویوتا می‌شود، اما بسیاری از افراد از عملکرد آن بی‌اطلاع هستند. از این رو قصد داریم شما را با قابلیت‌های سیستم کرال کنترل – Crawl Control آشنا کنیم.

معرفی سیستم کرال کنترل تویوتا

سیستم کرال کنترل تویوتا

با توجه به این که تویوتا سیستم کرال کنترل را در سال 2008 عرضه کرد، در حال حاضر بسیاری از شاسی بلندهای این شرکت ژاپنی از آن بهره می‌برند. هرچند سیستم کرال کنترل تویوتا از لحاظ کارکرد به کروز کنترل عادی شباهت دارد، اما این سیستم به شکل ویژه برای آفرود طراحی شده و عملکرد آن در خارج از جاده با کروز کنترل عادی متفاوت است.

این سیستم قادر است کنترل سرعت خودرو را در مسیرهای مختلف تنظیم کرده و راننده را از کنترل پدال گاز بی‌نیاز کند. از این رو راننده می‌تواند فقط روی هدایت خودرو تمرکز کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کند. همچنین کرال کنترل تویوتا از قابلیت کنترل خودرو در مسیرهای گلی، برفی، شنی و سنگلاخی نیز بهره می‌برد.

کرال کنترل قادر است به کمک سنسورهایی که در خودرو وجود دارد شرایط مسیر پیش رو را بررسی کرده و سرعت خودرو را طبق وضعیت مسیر تغییر دهد. این سیستم از توانایی کنترل جداگانه ترمز و ارسال نیروی موتور به هر چرخ بهره می‌برد تا خودرو بتواند به آسانی از مسیر سربالایی به ویژه در جاده‌های شنی و بیابانی عبور کند.

نحوه استفاده از کرال کنترل

سیستم کرال کنترل تویوتا

رانندگان محصولات تویوتا از جمله شاسی بلند لندکروز باید برای استفاده از سیستم کرال کنترل حتما ترانسفرکیس خودرو را در حالت 4L قرار دهند. در واقع راننده باید دسته دنده را در حالت خلاص قرار داده و دنده کمکی چهار چرخ را نیز درگیر کند. در ادامه راننده قادر است از میان 5 سرعتی که برای کرال کنترل در نظر گرفته شده، گزینه مورد نظر را برگزیند. گفتنی است حداکثر سرعت محصولات تویوتا در زمان استفاده از کرال کنترل حدود 7 کیلومتر بر ساعت (5 مایل) خواهد بود.

عمکلرد سیستم Crawl Control چگونه است؟

تویوتا تاکوما

سیستم کرال کنترل تویوتا با استفاده از سنسورهای سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) کار می‌کند؛ در واقع این سنسورها اطلاعاتی چون وضعیت ترمز و سرعت هر چرخ را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند تا بتواند سرعت خودرو را کنترل کند. سیستم کرال کنترل نیز با تشخیص هرزگردی هر چرخ فرایند تنظیم سرعت و نیروی ارسالی به آن را انجام می‌دهد. از این رو رانندگان در زمان عبور از جاده‌های ناهموار فقط کافی است تا این سیستم را روشن کرده و بعد از آن با کلیدهای ویژه مانند + و – سرعت دلخواه خود را تعیین کنند. از این رو راننده بدون نیاز به فشردن پدال‌های گاز و ترمز فقط روی کنترل فرمان خودرو تمرکز خواهد کرد.

سیستم کرال کنترل تویوتا

این سیستم در سراشیبی‌ها نیز کاربرد داشته و می‌تواند عملکرد مانند سیستم DAC را ارائه دهد. ضمن این که رانندگان می‌توانند هنگامی که چند چرخ خودرو در مسیرهای ناهموار با هرزگردی مواجه شد یا به اصلاح گیر کرد، این سیستم را فعال کنند تا به شکل خودکار نیروی پیشرانه را میان چرخ‌های خودرو تقسیم کند و باعث خروج خودرو از آن شرایط شود.

سیستم کرال کنترل تویوتا

رانندگان در زمان استفاده از سیستم کرال کنترل به تغییر حالت‌های رانندگی نیازی نخواهند داشت؛ چرا که تویوتا بر اساس نوع مسیر سرعت خودرو را بین حالت یک تا 5 مایل در نظر گرفته و راننده می‌تواند میان آنها گزینه مورد نظر را انتخاب کند؛ برای مثال سرعت 3، 4 و 5 مایل بر ساعت برای مسیرهای برفی، سرعت 2 مایل بر ساعت برای بالا رفتن از تپه و کوه، سرعت یک مایل بر ساعت نیز برای مسیرهای سنگلاخی در نظر گرفته شده‌اند.

گفتنی است سیستم کرال کنترل به گونه‌ای طراحی شده تا وقتی که خودرو به سرعت ۱۵ مایل بر ساعت رسید، به شکل خودکار غیر فعال شود. ضمن این که امکان استفاده از کرال کنترل به شکل طولانی‌مدت وجود نداشته و تویوتا آن را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا فقط به مدت ۱۲ دقیقه متولی فعال باشد.

تویوتا تاکوما

به طور کلی سیستم کرال کنترل به ویژه برای رانندگان کم تجربه یک قابلیت بسیار کاربری محسوب می‌شود و رانندگان باتجربه نیز می‌توانند به کمک آن رانندگی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنند. هرچند عملکرد این سیستم کمی ساده به چشم می‌آید، اما قطعا هنگام استفاده با این سیستم و با دیدن توانایی‌های آن شگفت‌زده خواهید شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*