بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان

عربستان بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان را می‌سازد

عربستان طی یک همکاری مشترک با شرکت‌های آمریکایی قرار است بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان را بسازند. جزئیات این خبر را در ادامه بخوانید.

کشور عربستان طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف داشته و یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های این کشور ساخت بزرگترین نیروگاه بخار مبتنی بر انرژی خورشیدی است. در همین راستا شرکت معادن عربستان و یک شرکت آمریکایی به نام گلس پوینت توافق کرده‌اند تا این نیروگاه را بسازند.

بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان در دست احداث

گفتنی است که این نیروگاه عظیم و غول پیکر قرار است طی هر سال حدود 600 هزار تن از کربن عربستان را کاهش دهد. آن‌طور که برخی از خبرگزاری‌ها مانند عرب نیوز اعلام کرده‌اند، این نیروگاه MAADEN Solar نام دارد و در رأس‌الخیر ساخته می‌شود. ساز و کار این نیروگاه بدین ترتیب است که برای تولید بخار از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.

بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان

همان‌طور که گفتیم بین شرکت معادن عربستان و شرکت گلس پوینت آمریکا قراردادی وجود دارد که مطابق آن این شرکت آمریکایی باید بخار خورشیدی صنعتی را در اختیار کمپانی عربستانی قرار دهد تا از آن برای تولید آلومینیوم در پالایشگاه بوکسیت بهره‌برداری شود.

به گفته ریاض النصار، معاون ارشد کسب و کار آلومینیوم شرکت معادن، از بخار برای پالایش سنگ بوکسیت به آلومینا استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که آلومینا یکی از مواد اولیه ضروری و مورد نیاز برای تولید آلومینیومی است که در یک آینده متمرکز بر محیط زیست و پایا از جمله حیاتی‌ترین فلزات برای بسیاری از صنایع محسوب می‌شود.

این نیروگاه بخار خورشیدی چطور کار می‌کند؟

امروزه عمده شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها برای این که آب جوش به دست آورند و بخار آن را برای فرآیند پالایش بوکسیت استفاده می‌کنند از زغال سنگ یا گاز بهره می‌برند. حالا در این میان شرکت آمریکایی گلس پوینت از آینه‌های خمیده بزرگی استفاده می‌کند که درون گلخانه‌ها قرار می‌گیرد.

بزرگترین نیروگاه بخار خورشیدی جهان

این آینه‌ها نور را به سمت لوله‌ها انعکاس می‌دهند و آب درون آنها به نقطه جوش می‌رسد و بدین ترتیب بخار تولید می‌شود. به گفته مدیرعامل و موسس گلس پوینت، راد مک گرگور، وقتی حرف از انرژی خورشیدی می‌شود، مردم طبیعتا به یاد پنل‌های خورشیدی و تولید برق می‌افتند. اما در این مورد خاص، وقتی مشتری به گرما نیاز دارد، مقرون‌به‌صرفه‌تر است که آفتاب به طور مستقیم به گرما تبدیل شود.

نکته جالب این نیروگاه بزرگ 1500 مگاواتی خورشیدی اینجاست که صرفه‌جویی زیادی در سوخت‌های فسیلی می‌کند و جایگزین نیمی از بخار تولیدی توسط سوخت‌های فسیلی می‌شود. این سوخت‌های فسیلی در طول سال نزدیک به 600 هزار تن کربن وارد هوا می‌کنند. مک گرگور می‌گوید:

این نیروگاه پس از احداث به بزرگترین نیروگاه بخار صنعتی در جهان و اولین نیروگاه بخار عربستان و زنجیره تأمین آلومینیوم تبدیل می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. و ما… همچونان در صف نان، مرغ، قند، شکر و کالاهای اساسی هستیم