بازی با مک بوک پرو M1 Max

آیا مک بوک پرو با پردازنده M1 Max گزینه خوبی برای گیمینگ است؟

آیا حضور پردازنده قدرتمند M1 Max زیر قاب مک بوک پرو اپل می‌تواند از لپ تاپ‌های اپل محصولی مناسب گیمینگ بسازد؟ در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم.

به عقیده بسیاری از کاربران مک بوک پرو M1 اپل، بهترین لپ تاپ موجود در جهان است. این کمپانی با استفاده از فناوری اپل سیلیکون تراشه‌های سری M1 خودش را در دو نسخه قدرتمندتر به نام M1 Pro و M1 Max توسعه بخشیده است. آنطور که اپل می‌گوید M1 Max یک مدل هیبریدی است که از دو چیپ M1 Pro متصل به هم از طریق یک پل استفاده می‌کند و قدرتی ۴ برابر بیشتر نسبت به نسخه استاندارد M1 را ارائه می‌کند.

با این توان فوق‌العاده، پس قطعاً مک بوک پرو با پردازنده M1 Max می‌تواند استاندارد جدیدی را در دنیای لپ تاپ های گیمینگ به وجود بیاورد. اینطور نیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چه چیزی M1 Max را قدرتمند کرده است؟

تراشه سیستمی اپل به طرز شگفت‌انگیزی قدرتمندتر شده است. از مشخصات فنی این تراشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرافیک ۳۲ هسته‌ای
  • ۴،۰۹۶ ALU که عملکرد ۱۰.۴ ترافلاپس را ارائه می‌کند
  • پهنای باس حافظه ۵۱۲ بیت
  • پهنای باند حافظه ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه
  • سرعت کلاک ۱۲۹۶ مگاهرتز

طرفداران قدیمی اپل می‌دانند که این کمپانی خیلی علاقه‌ای به گیمینگ ندارد. در عوض روی تولید محتوا و خلاقیت متمرکز شده است. کارت گرافیک نصب شده روی پردازنده M1 Max نیز فاقد حافظ گرافیکی مستقل است. اما در عوض از یک حافظه یکپارچه DDR5 استفاده می‌کند.

بازی با مک بوک پرو M1 Max

در حالی که همچنان بازی‌های جدیدتری به سرویس Apple Arcade اضافه می‌شود، اپل همچنان از پلتفرم‌های گیمینگ دیگر مثل Steam عقب‌تر است. اگر به عناوین پیش رو مک او اس دقت کنید، نام هیچ بازی بزرگ جدیدی را نخواهید شنید.

گیمینگ روی مک بوک پرو با پردازنده M1 Max

بازی کردن روی مک بوک پرو M1 Max شاید خوب به نظر برسد، اما در حالی که گرافیک یکپارچه آن جذاب است، پشتیبانی خیلی قدرتمندی مثل ویندوز از بازی‌ها، توسط سیستم عامل macOS ارائه نشده است.

در حالی که M1 Max می‌تواند بازی‌هایی مثل Fortnite را با تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا کند، اپل ثابت کرده که علاقه‌ای به این بخش از بازار ندارد و توسعه‌دهندگان بزرگی دور و اطراف پلتفرم مک او اس برای ساخت و عرضه بازی دیده نمی‌شود.

از جمله بهترین بازی‌های سیستم عامل مک او اس می‌توان به Disco Elysium یا Hades اشاره کرد. اما بازی‌های پرمخاطب و محبوبی مثل The Witcher یا Red Dead Redemption برای مک او اس عرضه نشده است.

با توجه به قیمت چشمگیر مک بوک قدرتمند اپل، اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ گیمینگ هستید ما به شما گزینه‌های مشابه ویندوزی را پیشنهاد می‌کنیم.

پشتیبانی M1 Max بسیار محدود است

یکی از دلایل اینکه بازی‌های ویدیویی به خوبی روی مک او اس اجرا نمی‌شوند، فقدان پشتیبانی بومی آن است. در بسیاری از موارد شما باید از نرم افزارهای شبیه‌ساز مثل Parallels استفاده کنید تا سیستم عامل دیگری را روی مک بوک خود نصب کرده و بازی‌ها را اجرا کنید. اما این روش نمی‌تواند تجربه گیمینگ روان و پرسرعت را ارائه کند. برخی از بازی‌ها بارگذاری نمی‌شوند و حتی اگر بارگذاری شوند هم به خوبی اجرا نمی‌شوند.

بازی با مک بوک پرو M1 Max

این دقیقاً نقطه مقابل ویندوز است که به گیمرها آزادی عمل می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پیش از عرضه بازی‌های بزرگ، درایورهای ویدویی مورد نظر را ارائه کنند.

بدیهی است که مک او اس از بازی‌های بومی روی لپ تاپ مک بوک پرو با پردازنده M1 Max پشتیبانی می‌کند. با این حال نباید انتظار داشته باشید که مثل یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند به شما سرویس‌دهی داشته باشد. به طور مثال بازی Shadow of the Tomb Raider که به صورت اختصاصی نسخه macOS آن نیز عرضه شده، فقط روی تنظیمات متوسط خوب اجرا می‌شود. بیشتر کاربران به خاطر اینکه می‌توانند این بازی را بدون نیاز به نصب هیچ شبیه‌سازی، مستقیماً روی کامپیوتر مک خود نصب کنند، به بازی تامب رایدر علاقه پیدا کردند.

برای یک لپ تاپ که قیمت آن می‌تواند تا ۶ هزار دلار هم بالا برود، بدیهی است که اکثراً انتظار داشته باشند از پس اجرای بازی‌ها نیز بدون مشکل برآید. اما این در مورد مک بوک پرو اپل صدق نمی‌کند. وقتی با این دستگاه بازی می‌کنید برخی از بافت‌ها شکسته می‌شوند و در برخی از صحنه‌ها جیتر اتفاق می‌افتد. وقتی هم صحنه سنگین باشد، نرخ فریم به یکباره سقوط می‌کند.

مک بوک پرو M1 Max از دسته بازی ایکس باکس و پلی استیشن پشتیبانی می‌کند

آنچه که جذاب به نظر می‌رسد، امکان اتصال دسته DualSense پلی استیشن ۵ و دسته ایکس باکس وان به لپ تاپ اپل است. البته این دو روی تمام مک بوک‌هایی که Big Sur 11.3 به بعد را اجرا می‌کنند، پشتیبانی می‌شوند.

بازی با مک بوک پرو M1 Max

هر دو دسته هم از طریق USB و هم بلوتوث به لپ تاپ متصل می‌شوند. دسته پلی استیشن مناسب بازی‌های پشتیبانی کننده از MFI در اپ استور شامل بازی‌هایی است که از Apple Arcade دانلود می‌کنید. دسته ایکس باکس هم با تمام بازی‌هایی که از یک کنترلر اکسترنال پشتیبانی می‌کنند، به خوبی کار خواهد کرد. البته راه‌هایی برای اجرای بازی‌های قدیمی ویندوز و DOS روی مک او اس نیز هست که می‌توانید از این دسته برای اجرای آن‌ها استفاده کنید. ولی ایده جالبی به نظر نمی‌رسد.

نتیجه‌گیری: مک بوک پرو گزینه جذابی برای گیمینگ نیست

در نهایت باید به این اشاره کرد که فارغ از حضور چیپست قدرتمند M1 Max زیر قاب نسل جدید لپ تاپ MacBook Pro، هیچ یک از لپ تاپ‌های اپل برای گیمینگ ایده‌آل نیستند. بنابراین تا زمانی که اپل نخواهد تغییراتی در تفکراتش ایجاد کند، بازی کردن با مک سوژه جذابی برای گیمرها نخواهد بود.

این کمپانی بیشتر از هر چیزی روی کاربران حرفه‌ای تولیدکننده محتوا تمرکز می‌کند و حتی اپلیکیشن‌های Adobe را به صورت پیش‌فرض در چیپست‌های M1 ارائه می‌کند. بنابراین با در نظر گرفتن قیمت مک بوک، ما به شما خرید لپ تاپ‌های گیمینگ را پیشنهاد می‌:نیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*