شارژ لپ تاپ

آیا داخل شارژ بودن لپ تاپ در کل روز مشکلی پیش نخواهد آورد؟

آیا استفاده از لپ تاپ متصل به شارژ بهتر است یا پس از شارژ کامل آن را از برق بکشیم و از ظرفیت باتری آن استفاده کنیم؟ از قرار معلوم، پاسخ به این سؤال اصلاً کار ساده‌ای نیست!

گاهگاهی این سؤال برای همه استفاده‌کنندگان از لپ تاپ پیش می‌آید که آیا داخل شارژ بودن لپ تاپ در کل روز مشکلی پیش خواهد آورد یا خیر؟ بنابراین در این مطلب قصد داریم تا با بررسی کامل به سؤال مطرح شده پاسخ دهیم؛ از قرار معلوم پاسخ به این سؤال اصلاً کار ساده‌ای نیست و نیازمند آن است که در ابتدا یک سری اطلاعات پایه داشته باشید. تا انتها با گجت نیوز همراه باشید.

آگاهی از نوع باتری لپ تاپ خود

به طور کلی دو نوع اصلی از باتری وجود دارد که در لپ تاپ‌ ها از آن استفاده می‌شود؛ باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر. اگرچه این دو تکنولوژی‌های متفاونی هستند، اما به طور کلی عملکرد یکسانی دارند و از طریق حرکت الکترون‌ها نیرو تولید می‌کنند. این جریان ثابت همچنین برای کمک به سالم ماندن باتری مورد نیاز است.

برای هر دو نوع باتری عنوان شده در فوق، شرایط آورده شده در زیر صادق است و اکثراً به لپ تاپ های مدرن مربوط می‌شود:

  • امکان شارژ بیش از حد باتری وجود ندارد. اگر باتری همیشه و بیست و چهار ساعت هر روز هفته به برق متصل باشد، هیچ خطری مبنی بر شارژ بیش از حد باتری را تهدید نمی‌کنند. به محض اینکه شارژ لپ تاپ به صد درصد برسد، عملیات شارژ متوقف شده و تا زمانی که ولتاژ به زیر سطح معینی نرسد، دوباره عملیات شارژ آغاز نخواهد شد.
  • تمام شدن کامل شارژ باتری آسیب می‌زند. خالی شدن کامل شارژ لپ تاپ برای مدت طولانی می‌تواند باتری را در حالت خاموشی عمیق قرار دهد. این امر ممکن برای باتری کاملاً کشنده باشد و شاید دیگر هرگز نتوانید آن را شارژ کنید.

بنابراین، بر اساس فکت‌های فوق، به این نتیجه می‌رسیم که آیا باید همیشه لپ تاپ به برق متصل باشد؟ پاسخ این سؤال خیر است!

چیزهایی که به باتری‌های لیتیومی آسیب می‌زند

واقعیت در مورد باتری‌های لیتیومی این است که اساساً ناپایدار هستند. آنها از لحظه تولید شروع به از دست دادن ظرفیت خود می‌کنند و عوامل متعددی این کاهش ظرفیت آنها را تسریع می‌کند. عواملی مانند:

  • چرخه شارژ کردن و تمام شدن شارژ. هر باتری از تعداد محدودی ظرفیت برای شارژ شدن یا شارژ تمام کردن برخوردار است.
  • سطح ولتاژ. هر چه سطح شارژ، ولت بر سِل اندازه‌گیری می‌شود، بیشتر باشد، عمر باتری کمتر می‌شود.
  • دمای بالا، بیش از 30 درجه سانتیگراد. این مورد می‌تواند باعث به وجود آمدن صدمات جبران ناپذیری برای باتری شود.

دو مورد آخری که عنوان شد مواردی هستند که در این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت. یک پژوهش جامع توسط Battery University نشان می‌دهد که چگونه سطوح ولتاژ و دماهای بالا عمر باتری را کاهش می‌دهد و همچنین اشاره کردند که اگر این دو مورد با هم اتفاق بیفتد حتی شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

سطح ولتاژ یا شارژ

شارژ باتری‌های لیتیوم بونی 4.20 ولت بر سل بوده که بالغ بر صد در صد ظرفیت آنها است. در این سطح عمر باتری 300 تا 500 چرخه تمام شدن شارژ خواهد بود.

شارژ لپ تاپ

هر 0.10V/cell کاهش در شارژ، تعداد چرخه‌های تمام شدن شارژ را دو برابر می‌کند تا زمانی که به سطح مطلوب برسد: 3.90 ولت بر سل، دارای چرخه‌ای بین 2400 تا 4000 است. متاسفانه، در این سطح، باتری تنها حدود شصت درصد شارژ می‌شود و زمان استفاده از لپ تاپ تنها کمی بیشتر از نصف زمان شارژ خواهد بود.

گرما

رسیدم به بحث گرما! دماهای بالاتر سی درجه سانتی گراد معمولاً به عنوان دمای بالا طبقه بندی می‌شوند و بدون توجه به عوامل دیگر باعث می‌شوند که عمر باتری کوتاه‌تر شود. بنابراین رها کردن لپ تاپ داخل ماشین آن هم در یک بعد از ظهر تابستانی اصلاً فکر خوبی نیست.

وقتی فشاری که دمای بالا به باتری می‌آورد را با فشاری دیگه سطح ولتاژ بالا به آن وارد می‌کند ترکیب کنید، نتایج خیلی بحرانی‌تری بدست می‌آید. پژوهش Battery University به این موضوه اشاره کرد که باتری که با چهل درصد شارژ در دمای چهل درجه سانتی گراد نگه داری می‌شود، پس از یک سال ظرفیت آن به هشتاد و پنج درصد کاهش می‌یابد

با صد درصد شارژ، ظرفیت در شرایط مشابه به شصت و پنج درصد کاهش می‌یابد. برای یک باتری کاملاً شارژ شده که در دمای شصت درجه نگه داری می‌شود، ظرفیت آن تنها در سه ماه به شصت درصد کاهش می‌یابد.

توضیحات فوق کاملاً قابل فهم و ساده است. نگه داشتن شارژ لپ تاپ در صد درصد به صورت دائمی عمر باتری را به آرامی کاهش می‌دهد، اما نگه داشتن شارژ لپ تاپ در صد درصد و قرار دادن آن در معرض دمای بالا عمر باتری را با سرعت بیشتری کاهش می‌دهد.

به یاد داشته باشید، بحث دمای بالا صرفاً مختص به محیط اطراف نیست. فعالیت‌هایی که نیاز به قدرت پردازش بالایی دارند مانند بازی کردن و ویرایش ویدیو، سطح گرمای لپ تاپ را به میزان قابل توجهی بالا می‌برند و همچنین قرار دادن لپ تاپ روی یک بالش در هنگام استفاده از آن نیز باعث بالا رفتن بسیار زیاد دمای آن می‌شود.

آیا باید باتری لپ تاپ را دربیارید؟

اگر گرما و دمای بالای چنین خطرات جبران ناپذیری برای باتری دارد، آیا بهتر است وقتی لپ تاپ به برق متصل است باتری را آن را جدا کرده و سپس از لپ تاپ استفاده کنیم؟ بدیهی‌ست که انجام دادن این کار برای تعدا لپ تاپ هایی که باتری‌های چسبیده دارند و روز به روز نیز به تعدادشان افزوده می‌شود، امکان پذیر نیست.

اما در لپ تاپ هایی که باتری جداشونده دارند، به نظر می‌رسد که پاسخ هر تولیدکننده‌ای نسبت به تولیدکننده دیگر متفاوت است؛ به عنوان مثال، شرکت ایسر می‌گوید لازم نیست هنگام شارز لپ تاپ با برق باتری را از آن جدا کنید، اما اگر قرار است چندین روز از لپ تاپ استفاده نشود، بهتر است باتری جدا شود. شرکت اپل نیز زمانی که لپ تاپ هایی با باتری‌های جداشونده تولید می‌کرد، توصیه داشت که هرگز باتری را خارج نکنید.

شارژ لپ تاپ

همه چیز به تنظیمات مدیریت شارژ لپ تاپ برمی‌گردد. برخی ممکن است هنگامی که باتری متصل نیست، لپ تاپ را در حالت ذخیره انرژی قرار دهند، درست مانند کسانی که هنگامی که شارژ لپ تاپ کم می‌شود این کار را انجام می‌دهند. در هر صورت اینکار ممکن است سرعت عملکرد لپ تاپ را کاهش دهد.

اگر تصمیم به خارج کردن باتری دارید، مطمئن شوید که به درستی آن را نگه داری می‌کنید. معمولاً شرایط درست خارج کردن باتری این است که بین چهل تا هشتاد درصد شارژ داشته باشد و در دمای اتاق نگه داری شود.

آیا باید لپ تاپ را به برق متصل نگه دارید؟

آیا متصل نگه داشتن لپ تاپ به برق باعث خراب شدن باتری آن می‌شود؟ بله همین طور است، اما هر روز شارژ کردن آن نیز به باتری آسیب وارد می‌کند.

عجیب است، به نظر می‌رسد متخصصان و تولیدکنندگان هنوز به یک پاسخ واحد و مشخص برای این سؤال که از لپ تاپ در حالت اتصال به برق باید استفاده کنیم یا هنگامی که از ظرفیت باتری خود بهره می‌برد؟

کمپانی ایسر توصیه کرده باتری را زمانی که از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید خارج کنید. ایسوس گفته که باید حداقل هر دو هفته یک بار، شارژ لپ تاپ از پنجاه درصد کمتر شود، اما کمپانی دل می‌گوید مشکلی در متصل بودن همیشگی لپ تاپ به برق وجود ندارد.

شارژ لپ تاپ

توصیه‌های اپل دیگر در وب سایت آن نیست، اما همچنان می توانید آن را به صورت آنلاین بخوانید. این شرکت توصیه می‌کند که همیشه لپ تاپ را به برق وصل نکنید. در عوض، پیشنهاد کرده:

یک کاربر ایده‌آل مسافری است که از نوت بوک خود در قطار استفاده می‌کند، سپس آن را در محل کارش برای شارژ شدن به برق متصل می‌کند. این باعث می‌شود که باتری عمر طولانی داشته باشد…

آیا متصل بودن لپ تاپ به برق مضر است؟

متصل نگه داشتن لپ تاپ به برق در کوتاه مدت آسیبی به همراه نخواهد داشت، اما اگر فقط در زمان‌هایی که لپ تاپ به برق متصل است از آن استفاده می‌کنید، مطمئناً تقریباً بعد از یک سال متوجه خواهید شد که ظرفیت باتری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؛ همچنین اگر از لپ تاپ فقط با ظرفیت باتری استفاده کنید، باعث می‌شود که باتری سریع‌تر وارد چرخه تمام شدن شارژ شود.

بنابراین با گفته‌های فوق می‌توانیم به یک راه حل خوب و بهینه برسیم؛ اینکه برخی روزها از لپ تاپ با باتری استفاده کنیم و روزهایی دیگر هنگامی به که برق متصل است از آن استفاده کنیم و در همه حال هرگز اجازه ندهیم که دمای لپ تاپ بالا برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*