واردات بنزین

احتمال واردات بنزین به دلیل مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی

مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت به دلیل مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی احتمال واردات بنزین نیز وجود دارد.

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرد متوسط مصرف بنزین روزانه از 76 میلیون لیتر در سال 1399 به 86 میلیون لیتر در سال 1400 افزایش پیدا کرد. وی با اشاره به این که مصرف بنزین طی ماه جاری به 102 میلیون لیتر در روز رسیده گفت در مجموع از ابتدای سال 1401 تا به امروز متوسط مصرف بنزین حدود 96 میلیون لیتر در روز گزارش شده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد باید طرح اصلاح و مدیریت مصرف بنزین، اصلاح زیرساخت‌ها و همچنین تولید خودروهای متناسب با استاندارد روز دنیا در دستور کار قرار بگیرد؛ چرا که حتی واردات بنزین نیز مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

جزئیات احتمال واردات بنزین

واردات بنزین

مداح مروج در ادامه با اعلام این که مصرف خودروهای داخلی حدود 3 برابر مصرف استاندارد جهانی است گفت خودروهای داخلی باید به ازای هر 100 کیلومتر حدود 4 لیتر بنزین مصرف کنند، اما این خودروها به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 10 تا 12 لیتر را به همراه دارند. وی افزود اگر بتوان مصرف بالای خودروهای داخلی را اصلاح کرد و ناوگان حمل و نقل شهری و مترو را توسعه داد به واردات بنزین نیازی نخواهیم داشت.

مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد اگر الگوی مصرف بنزین اصلاح نشود، احتمال واردات بنزین نیز وجود خواهد داشت. وی افزود البته به دلیل برخورداری از ذخایر مناسب امسال با مشکل بنزین مواجه نخواهیم شد، اما احتمال دارد سال آینده به ناچار به واردات بنزین روی بیاوریم.

مداح مروج در ادامه با اشاره به مناسب بودن وضعیت عرضه گازوئیل عنوان کرد در حال حاضر حدود 44 میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد یورو 4 تولید می‌شود. همچنین تا پایان سال 1401 حدود 16 میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد در پالایشگاه اصفهان تولید خواهد شد و تولید پالایشگاه تبریز نیز طی ماه‌های آینده از 2.5 به 5 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این کل مصرف نفت‌گاز کشور در حوزه حمل و نقل حدود 55 تا 60 میلیون تن در روز بوده که از پایان سال 1401 این میزان با نفت‌گاز یورو 4 تامین خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*