باز نشدن ایربگ

باز نشدن ایربگ 90 درصد خودروهای تصادفی موجود در یک پارکینگ

رئیس پلیس راهور با اشاره به باز نشدن ایربگ 90 درصد خودروهای تصادفی موجود در یک پارکینگ گفت خودروسازان باید افزایش کیفیت و ایمنی خودروها را در دستور کار خود قرار دهند.

مصطفی آقامیرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس مدتی قبل در خصوص باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ گفت افرادی که ادعا می‌کنند ایربگ خودروهای داخلی باز نمی‌شود، خودشان در این تصادفات مقصر هستند. وی افزود پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه‌آلود مانع تردد خودروها نمی‌شود و بعد مدعی باز نشدن کیسه هوای خودروها است.

این نماینده مجلس در ادامه گفته‌های خود بیان کرد باز نشدن ایربگ خودرو یک نقص فنی محسوب می‌شود که می‌بایست رفع شود. وی افزود باز نشدن کیسه هوای 100 خودرو از میان 900 هزار خودرویی که تولید می‌شود، آمار ناچیزی است.

در همین راستا سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در واکنش به گفته‌های آقامیرسلیم عنوان کرد این اظهارنظرها به این دلیل مطرح می‌شود که این افراد نیز در حوزه خودرو سود کسب می‌کنند. وی افزود البته در مورد ایشان مطمئن نیستم، اما تعداد زیادی از این افراد در حوزه خودرو منفعت دارند.

رئیس پلیس راهور در ادامه گفته‌های خود از نمایندگان مجلس و سایر افرادی که در این حوزه اظهارنظر می‌کنند درخواست کرد تا به منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم نیز توجه کنند. وی افزود ما به عنوان پلیس همواره تصادفات زیادی را می‌بینیم؛ به گونه‌ای که هر دو تا سه روز یک بار یک آتش‌سوزی یا انفجار خودرو رخ می‌دهد، اما به دلیل این که پخش چنین تصاویری به شکل روزانه در رسانه و تلویزیون باعث نگرانی مردم می‌شود، بسیاری از مردم از وقوع چنین تصادفاتی بی‌اطلاع هستند.

باز نشدن ایربگ

هادیانفر با اشاره به این که موضوع کیفیت و ایمنی از فرمایشات مقام معظم رهبری است و ایشان روی آن تاکید دارند گفت از این رو دولت نیز باید در این خصوص اراده جدی داشته باشد تا سطح ایمنی محصولات خودروسازان افزایش پیدا کند.

رئیس پلیس راهور در ادامه با تاکید بر این که افزایش ایمنی خودروها نباید به شکل صوری باشد گفت سطح ایمنی و کیفیت می‌بایست به شکل واقعی در تولیدات افزایش پیدا کند. وی افزود در کشورمان خودرو ملی وجود ندارد و اگر شرکتی مدعی تولید خوردوی ملی است، اشتباه می‌کند؛ چرا که خودروسازان فقط محصولات را مونتاژ می‌کنند.

هادیانفر در ادامه بیان کرد در صنعت خودرو سه دسته شامل دسته تولیدکننده که مبتکر و خلاق هستند، دسته کپی‌کار همانند خودروسازان چینی و دسته مونتاژکار مانند خودروسازان داخلی وجود دارند. وی افزود این در حالی است که مقام معظم رهبری انتظار داشتند طی این سال‌ها به دسته اول یعنی تولیدکننده و مبتکر تبدیل شویم؛ چرا که ما در حوزه تولید موشک از ظرفیت و توانایی‌های زیادی برخورداریم، از این رو تولید یک خودرو نسبت به موشک کار دشواری محسوب نمی‌شود.

رئیس پلیس راهور با اشاره به این که خودروهای ناامن طبق تحلیل تصادفات دسته‌بندی می‌شوند، گفت برخی می‌گویند چرا پلیس اخیرا به انتقاد از خودروهای ناامن روی آورده که در این خصوص باید بگوییم ما این موضوع‌ها را در اواخر سال 98 مطرح کردیم که نتیجه آن توقف تولید پراید و پژو 405 بود. ما در آن زمان به مدیرعامل وقت سایپا گفتیم باید تولید پراید متوقف شد که البته با پیگیری‌های انجام شده توسط دولت وقت، معاون اول، وزارت و وزیر صنعت سرانجام پراید از چرخه تولید خارج شد.

جزئیات باز نشدن ایربگ 90 درصد خودروهای تصادفی

هادیانفر در ادامه بیان کرد اکنون هدفمان این است تا کیفیت و ایمنی خودروهای که در حال حاضر مونتاژ می‌شوند افزایش پیدا کند. وی افزود چرا در تولید خودرو از فولاد کم‌کربن استفاده نمی‌شود و خودروسازان از ورق سه‌لایه غیر ایمن استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شده خودروها در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب و چه غیر مناسب مچاله شوند.

باز نشدن ایربگ

هادیانفر در خصوص باز نشدن ایربگ خودرو نیز بیان کرد فقط در یک پارکینگ تصادف از 107 دستگاه خودرو تصادفی که تمام آنها از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کرده بودند، کیسه هوای حدود 97 دستگاه باز نشد که از عدم عملکرد صحیح 90 درصد ایربگ‌ها حکایت دارد. وی افزود ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار دادیم.

رئیس پلیس راهور با تاکید بر این که در تمام دنیا کیسه هوای راننده فاقد امکان دستی کردن و قفلی است، گفت ایربگ راننده در تمام دنیا در زمان تصادف باید باز شود، اما در برخی از خودروهای داخلی می‌توان ایربگ سرنشینان کنار راننده را باز یا قفل کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد هدف ما از اظهارنظرهایمان این است که کیفیت و ایمنی خودروها افزایش پیدا کند. در واقع کیفیت و ایمنی چه برای خودروهای وارداتی و چه خودروهای مونتاژی داخلی باید افزایش یابد.