آزمون ارزیابی عملکرد

اسنپ برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده، آزمون ارزیابی عملکرد برگزار کرد

برای اولین بار در کشور، باشگاه رانندگان اسنپ، آزمون ارزیابی عملکرد برای توانمندسازی روانشناختی کاربران راننده برگزار کرد که در ادامه، جزئیات آن را بررسی می‌کنیم.

باشگاه رانندگان اسنپ برای نخستین بار در کشور و با همکاری متخصصان روانشناسی اسنپ دکتر، آزمون روانشناسی ویژه کاربران راننده طراحی و برگزار کرده است. این آزمون ارزیابی عملکرد به منظور توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ طراحی و اجرا شد و نتایج آن نیز در دو مجله معتبر علمی-پژوهشی به نام‌های علوم روانشناختی و مجله مطالعات ناتوانی منتشر شده است.

طبق بررسی‌های متخصصان روانشناسی، رانندگی در کلانشهرها یک فعالیت استرس‌زا است. استرس و اضطراب روی رفتار و هیجان‌های انسان تاثیر مستقیم می‌گذرد و به همین خاطر این موضوع در وقوع حوادث رانندگی و ایجاد صدمه‌های جسمی و روحی نیز نقش بزرگی دارد.

تست روانشناسی برای چهارده هزار راننده انجام شد

تست روانشناسی اسنپ در سال 1400 در چهار دوره و برای چهارده هزار کاربر راننده برگزار شد. از بین این 14 هزار راننده، تعداد 2606 راننده به دلیل کسب امتیاز پایین برای بررسی، مشاوره و آموزش‌های لازم ثبت شدند. علاوه بر این 314 کاربر راننده نیز در فهرست کنترل ثبت و مسدود شدند.

این تست‌ها برای کاربران راننده اسنپ به صورت رایگان انجام شدند، اما هر یک از آنها 100 هزار تومان و هر جلسه مشاوره 40 هزار تومان هزینه برای اسنپ در بر داشته است.

طراحی تست سنجش روان رانندگان چه روندی را طی کرد؟

تیم روانشناسی اسنپ دکتر با همکاری برخی از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه روانشناسی و بر اساس نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با حوزه رانندگی، تست سنجش روان رانندگان را طراحی کردند. این تست‌ها متناسب با اهداف و شرایط این شغل و همینطور بازبینی و تحلیل نظرهای کاربران راننده و مسافر اسنپ طراحی شده‌اند.

دکتر علی فراهانی، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر امور مشاورین اسنپ دکتر در این باره می‌گوید:

ما برای طراحی این تست، دو مرحله را مد نظر داشتیم؛ مرحله اول به ساخت پرسشنامه مربوط می‌شود و مرحله دوم هم به تحلیل پاسخ‌های این پرسشنامه مربوط است. در مرحله نخست به منظور تعیین مولفه‌های سنجش سلامت روان رانندگان به سراغ نظریات و تحقیقات روانشناسی مرتبط با رانندگی و همین‌طور تحلیل نظر کاربرانی که از خدمات سفر اسنپ رضایت نداشتند رفتیم. در ادامه با همکاری و همفکری اساتید و متخصصان، هفت مولفه را طراحی و اعتبارسنجی کردیم که شامل سه متغیر مربوط به سلامت فردی و چهار متغیر مرتبط با سلامت روابط بین فردی می‌شد.

در مرحله دوم هم به منظور اعتباریابی و بررسی مختصات روانسنجی، این پرسشنامه در اختیار 1400 راننده فعال در اسنپ قرار گرفت و سپس همبستگی نتایج به دست آمده با سایر پرسشنامه‌های معتبر حوزه سلامت روان بررسی شد. در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده، سوال‌های نهایی آزمون ارزیابی عملکرد اسنپ را طراحی کردیم.

دکتر فراهانی در خصوص انتخاب رانندگان هدف در این آزمون اظهار کرد رانندگان مورد هدف و بررسی ما کسانی هستند که نمره‌های پایین‌تر از حد انتظار ما کسب کنند. در این شرایط رفتار این کاربران راننده را برای یک ماه تحت نظر می‌گیریم و در ادامه، امکان انجام مشاوره رایگان و آموزش‌های لازم از سوی اسنپ برای این افراد فراهم می‌شود.

آزمون ارزیابی عملکرد اسنپ چگونه انجام شد؟

در آزمون ارزیابی عملکرد اسنپ، بعد از بررسی رفتارها و نظرهای کاربران، فهرستی از رانندگان با امتیاز پایین تهیه می‌شود. این آزمون شامل 46 سوال است که از طریق پیامک برای افراد فهرست ارسال می‌شود و کاربران راننده برای پاسخ دادن به سوالات به مدت سه روز فرصت دارند.

بعد از انجام آزمون، فهرست افرادی که امتیاز کمی را به دست آورده‌اند مشخص می‌شود. کاربران راننده‌ای که در این آزمون، امتیاز پایینی کسب کرده‌اند، امکان انجام مشاوره رایگان را خواهند داشت. در نهایت رفتار کاربران راننده که امتیاز پایینی به دست آورده‌اند به مدت یک ماه تحت نظر قرار می‌گیرد و در کنار آن، باشگاه رانندگان اسنپ برای این دسته از رانندگان، آموزش و اقدامات ویژه‌ای را انجام می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*