دمای مغز انسان

دمای مغز انسان بالاخره به طور دقیق کشف شد؛ مغز زن‌ها داغ‌تر است یا مردها؟

یک مطالعه زیست‌شناسی مولکولی جدید درباره دمای مغز انسان، نشان دهنده حرارت بالاتر از حد تصور آن و ارتباط آن با جنسیت و شرایط افراد است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مغز زنان گرم‌تر از مردان بوده و احتمالا به دمای فراتر از 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دانشمندان در ادامه کشف کردند که دمای مغز زنان حدود 0.4 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از مغز مردان است، بدین معنا که بیش‌تر مستعد رسیدن به دمای بالای 40 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

این تحقیق که توسط آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی شورای تحقیقات پزشکی در کمبریج انجام شده است، نشان می‌دهد که تفاوت دمای مغز مردان و زنان، احتمالا ناشی از چرخه قاعدگی است.

مغز انسان

اکثر زنان شرکت‌کننده‌ای که در مرحله پس از تخمک‌گذاری بودند، دمای مغز بالاتری در حدود 0.4 سانتی‌گراد در مقایسه با دیگر افراد حاضر که پیش از این مرحله قرار داشتند را نشان دادند. بدین منظور، 40 داوطلب بین 20 تا 40 سال در سه نوبت صبح، بعد از ظهر و عصر طی یک روز در بیمارستان سلطنتی ادینبورگ تحت مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله Brain منتشر شد، مورد اسکن قرار گرفتند.

محققان می‌گویند که میانگین دما بالاتر از آن چیزی است که قبلا 38.4 درجه سانتی‌گراد تصور می‌شد، به‌طوری که ساختارهای عمیق‌تر مغز معمولا از 40 درجه بالاتر رفتند و بالاترین دمای ثبت شده، عدد 40.9 سانتی‌گراد را نشان داد. در حالی‌که چنین دمای بالایی در سایر قسمت‌های بدن به عنوان تب در نظر گرفته می‌شود؛ در مغز، می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد سالم اندام باشد. دانشمندان هم‌چنین خاطرنشان کردند که ظرفیت مغز برای کاهش حرارت خود با افزایش سن رو به زوال می‌رود.

دکتر جان اونیل، رئیس این گروه تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج می‌گوید:

برای من، شگفت‌انگیزترین یافته از مطالعه ما این است که دمای مغز انسان سالم می‌تواند به حدی برسد که در هر جای دیگر به عنوان تب تشخیص داده شود.

پیش‌تر نیز چنین دمای بالایی در افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی اندازه‌گیری شده بود، اما تصور می‌شد که دمای بالای مغز ناشی از صدمات وارده به آن باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*