ویکی پدیا روسیه

جنگ روسیه و اوکراین به ویکی پدیا هم رحم نکرد

ترکش جنگ روسیه و اوکراین به ویکی پدیا هم برخورد کرد. دادگاهی در روسیه، بنیاد Wikimedia را به پرداخت جریمه میلیونی محکوم کرده است.

دادگاه مسکو، بنیاد Wikimedia (مالک دانشنامه آزاد ویکی پدیا) را به علت آنچه که نقض قوانین و نشر اکاذیب عنوان شده، 5 میلیون روبل جریمه کرد. این مبلغ، معادل 65 هزار دلار آمریکا است. موضوع، به چند مقاله روسی زبان در ویکی پدیا مربوط می‌شود که اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین را بازتاب داده‌اند.

این مقالات، با عناوین حمله ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین، جنایت جنگی در خلال حمله روسیه به اوکراین، حمله هوایی به ماریوپل و کشتار بوچا منتشر شده‌اند.

حکم دادگاه، پس از آن صادر می‌شود که سازمان نظارت بر فناوری و ارتباطات روسیه (Roskomnadzor)، برای اعلام تلفات ارتش روسیه یا به کار بردن عبارت «جنگ» در توصیف حمله به اوکراین، جرم‌انگاری کرد.  پیش‌تر گوگل هم در این کشور جریمه شده بود و شاخه روسی آن بعد از مسدود شدن حساب بانکی‌اش، اعلام ورشکستگی کرد.

جنگ روسیه و اوکراین

البته ویکی مدیا با بیان اینکه مقالات مورد بحث، دارای منبع معتبر و تایید شده بودند، تقاضای فرجام‌خواهی کرده است. استفن لاپورت، یکی از مدیران این بنیاد می‌گوید:

دادگاه، مقالات مستند و معتبر ویکی پدیا را مغایر با منافع دولت روسیه و مصداق دروغ‌پراکنی می‌داند. دولت، اطلاعاتی را هدف گرفته که برای حفظ جان مردم در این شرایط بحرانی، حیاتی‌ است. ما از دادگاه می‌خواهیم که حق دسترسی آزاد همگان به اطلاعات را محترم بشمارد و در این رای، تجدید نظر کند.

در گذشته هم Roskomnadzor از ویکی پدیا خواسته بود که برخی مطالب را از روی وب‌سایت خود حذف کند؛ اما از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این سخت‌گیری‌ها بیشتر شد.

ناگفته نماند کار داوطلبانه در ویکی پدیا حتی خارج از روسیه هم برای برخی افراد دردسرساز شده است؛ از جمله ویراستاری که ماه مارس در بلاروس دستگیر شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*