تصور انسان‌های سال 1955 از تکنولوژی دنیای امروز

تصور انسان‌های سال 1955 از تکنولوژی دنیای امروز ، شما را حیرت زده می‌کند

بنظر شما تصور گذشتگان از تکنولوژی دنیای امروز چگونه بوده است؟ آیا آن‌ها پیشرفتی که اکنون شاهد آن هستیم را تصور می‌کردند؟

در سال 1955، ایالات متحده یک فیلم نمایش اسلایدی با عنوان People, Products and Progress: 1975 (مردم، محصولات و پیشرفت: 1975) تهیه کرد تا آنچه را که صنعت آمریکا برای فناوری‌های آینده در نظر گرفته است را نشان دهد. کمپانی‌های سال 1955 چه چیزهایی را برای ارائه در بیست سال آینده تصور می‌کردند؟ آیا تصور آن‌ها قطارهای پیشرفته و شیک، تسویه حساب الکترونیکی آسان در خواربارفروشی بود؟ با ما همراه باشید تا تصور انسان‌های سال 1955 از تکنولوژی دنیای امروز را مورد بررسی قرار دهیم.

1- چشم الکترونیکی سوپرمارکت‌ها

چشم الکترونیکی سوپرمارکت‌ها

در اولین اسلاید این نمایش دیده می‌شود که در سال 1975 هنگام خرید خواربار و غذا نیازی نیست که مدت طولانی در کنار صندوق پرداخت سوپرمارکت‌ها منتظر بمانید. پیشرفتی که در این اسلاید دیده می‌شود وجود یک کامپیوتر خودکار است که اقلام خرید را هنگام عبور از زیر چشم الکترونیکی قیمت گذاری می‌کند.

اولین سوالی که برای برخی از افراد قرن حاضر با دیدن این اسلاید پیش می‌آید این است که : پس بارکدها کجا هستند؟ با آنکه بارکد در اواخر دهه 1940 اختراع شد، اما تا دهه 1970 به سوپر مارکت‌های ایالات متحده راه پیدا نکرد. پس این چشم الکترونیکی چگونه اقلام و محصولات را اسکن می‌کرد؟ شاید فقط لازم بود تا بداند هویج چه شکلی است و فرق آن با سایر محصولات در چیست.

2- قطار استریم لاینر Streamliner 1975

قطار استریم لاینر Streamliner 1975

قطار استریم لاینر 1975 با کمک انجمن راه آهن آمریکا باعث شد تا تصویری که در اینجا مشاهده می‌‌کنید را رقم بزند. این قطارها با وزنی سبک‌تر و مرکز ثقل پایین‌تری نسبت به اتومبیل‌های امروزی طراحی شدند، به علاوه توانایی تردد در منحنی‌ها با سرعت بیشتر را داشتند. البته که قطارهای امروزی این تعداد پنجره ندارند. گاهی اوقات زمان زیادی طول می‌کشد تا به آینده‌ای که انتظارش را داریم برسیم.

3- ماشین اتمی سال 1975

ماشین اتمی سال 1975

در این اسلاید مشاهده می‌شود که تداوم تحقیقات توسط موسسه آهن و فولاد آمریکا ممکن است به توسعه این خودرو مجهز به دستگاه‌های الکترونیکی کمک کند که راننده را از شرایط جاده‌ای آگاه سازد، به علاوه یک مغز خودکار که ماشین را پارک می‌کند. در آن زمان گفته می‌شد ماشینی که می‌خواهند از انرژی هسته‌ای برای سوخت آن استفاده کنند همین خودور است، اما خودرویی در سال 1975 به نام فورد نوکلئون ساخته شد که فضایی برای راکتور هسته‌ای داشت و می‌توانست از این انرژی استفاده کند.

4- ریل‌گذاری قطار در آینده

ریل‌گذاری قطار در آینده

این اسلاید دستگاه ریل‌گذاری قطار در سال 1975‌را نشان می‌دهد که همه‌ی مراحل و کارهای ساخت و ساز ریل قطار را به تنهایی و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌دهد. این عکس نوید از آینده‌ای می‌داد که فرآیند زیرساخت اصلی از طریق اتوماسیون انجام شود و بسیار پیشرفت کند. آرتور ردباو، تصویرگر و هنرمند کمیک Sunday بعدها از این تصویر که متعلق به سال 1955 است ایده گرفت و این ایده را در سال 1958 در داستان مصور Closer Than We Think به عاریت گرفت.

5- خرید تلفنی و لباسشویی خودکار

خرید تلفنی و لباسشویی خودکار - تکنولوژی دنیای امروز

این طراحی آینده نگرانه، زنی در سال 1975 را نشان می‌دهد که در حال خرید به صورت تلفنی است. علاوه بر این سهولت شستن ظروف، شستن لباس‌ها و خرید را که به راحتی با لمس یک دکمه انجام می‌شود را نمایش می‌دهد. سالها بعد در سال 1962 برنامه تلویزیونی The Jetsons مخاطبان را با این ایده سرگرم می‌کرد، اما این ایده یک پیش بینی بسیار جدی در اواسط دهه 1950 بود که جزوی از تکنولوژی دنیای امروز محسوب می‌شد. اگر مجله Scientific American ژانویه 1955 را می‌دیدید، آگهی مربوط به لباس‌های شسته شده در آن مجله شبیه به تصویری که در این اسلاید مشاهده می‌کنید، بنظر می‌رسید.

6- قطار شهری دو طبقه

قطار شهری دو طبقه

این قطار شهری دو طبقه که در اسلاید ششم مشاهده می‌کنید توسط اتاق بازرگانی ایالات متحده در سال 1955 به تصویر درآمد. این قطار ظاهری ساده داشت که برای اولین بار در دهه 1930 رواج پیدا کرد. با این تصویر به این نتیجه می‌رسیم که حتی انسان‌های دهه 1930 هم سادگی و شیک بودن را الگوی زندگی خود قرار می‌دادند. ما می‌خواهیم که ایده‌های قدیمی همانند این قطار با گذشت زمان جدید و به‌روز شوند، اما هر نسلی چیزهایی را از طراحان نسل قبلی خود یدک می‌کشد.

7- قطار با سوخت انرژی هسته‌ای

قطار با سوخت انرژی هسته‌ای - تکنولوژی دنیای امروز

همانطور که در این اسلاید مشاهده می‌کنید، فقط خودروها نبودند که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کردند. این تصویر قطاری را نشان می‌دهد که توسط یک لوکوموتیو اتمی حرکت می‌کند. آمریکایی‌ها می‌خواستند که همه چیز را با انرژی هسته‌ای پیش برده و بسازند که به لطف رئیس جمهور سال 1953 که Dwight Eisenhower نام داشت شیوه‌های حمل و نقل بسیار تغییر کرد و به این خواسته‌ها جامه عمل پوشاند.

بدون شک با دیدن این تصاویر تصور انسان‌های سال 1955 از تکنولوژی دنیای امروز شما را حیرت زده خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*